Aveda bereikt in 2021 een grote mijlpaal: het haarverzorgingsmerk is nu officieel 100% veganistisch. Om deze stap te vieren en haar missie rond duurzaamheid verder te verspreiden, haalt Aveda model en activiste Arizona Muse binnen als ‘Global Advocate for Sustainability.’

Hoewel Aveda met trots kan zeggen helemaal vegan te zijn, verandert er in de praktijk niet veel aan haar producten. Op bijenwas na waren de haar- en lichaamsverzorging namelijk al volledig plantaardig. Dit is echter een belangrijke stap voor het merk, ooit zelf opgericht werd door een haarstylist én klimaatactivist, richting een nog groenere, duurzamere toekomst.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Aveda (@aveda)

Het is Aveda’s missie om niet alleen groen te produceren, maar ook bewustzijn te creëren bij consumenten. En daarvoor konden ze geen betere partner vinden dan het wereldberoemde model slash klimaatactiviste Arizona Muse. Muse was al het gezicht van vele internationaal gerenommeerde merken, maar haar ‘groene ontwaken’ begon in 2016, het jaar waarin ze geschokt besefte dat ze niet wist waar de kleren vandaan kwamen die ze als model droeg en aan de man bracht. Arizona ging zich verdiepen in de klimaatproblematiek en deelt haar kennis als duurzaamheidsadviseur vandaag voornamelijk met modemerken, die ze helpt evolueren naar een meer verantwoorde toekomst.

Was jij als kind al een kleine activist?

“Absoluut niet. Als kind bekeek ik activisten als charismatische mensen, vrij van angst en vol zelfvertrouwen. Zo heb ik mezelf nooit gezien. Terwijl ik opgroeide, kreeg ik meer interesse in het milieu, maar niet heel openlijk. Alles gebeurde in mijn woonkamer: ik las veel, keek naar documentaires, stelde mezelf vragen en zocht antwoorden, maar zelden luidop. In die tijd was het niet echt cool om over milieukwesties te praten tijdens etentjes van de modewereld. Nu is alles veranderd. Iedereen praat over duurzaamheid en ecologie. En dat is geweldig! Als activist kun je veel lawaai maken, in de hoop gezien te worden – dat is één strategie. Maar je kunt ook een stille activist zijn, op je eigen tempo en manier. Bijvoorbeeld door je kinderen met duurzame idealen op te voeden of door je volgers via sociale netwerken bewust te maken van de klimaatverandering. Alleen met actie boek je resultaten. Hoe je het precies aanpakt, maakt niet uit.”

aveda

Aveda

Wat maakt een cosmeticaproduct milieuvriendelijk?

“Bij Aveda zijn hun producten nu 100% veganistisch. Dit is een sterk statement en een duidelijke boodschap aan de industrie. Het is niet langer aanvaardbaar om dieren, insecten of zoogdieren op zo’n foute, onmenselijke manier te misbruiken. Het is wel belangrijk dat de consument begrijpt dat ‘veganistisch’ niet noodzakelijk ‘natuurlijk’ of ‘biologisch’ betekent. We moeten leren om de etiketten van producten goed te lezen om zo geïnformeerde keuzes te kunnen maken. De producten van Aveda bestaan voornamelijk uit natuurlijke en biologische ingrediënten waarvan de herkomst nauwgezet wordt gecontroleerd, maar dit is niet voor alle merken het geval. Ik denk dat het ook belangrijk is om met de verpakking rekening te houden. Cosmetica zijn vaak oververpakt. Een fles volstaat, het is niet nodig om er nog karton of plastic rond te draaien.”

Wat zeg je tegen mensen die vrezen dat duurzaam consumeren hun leven minder aangenaam en moeilijker zal maken?

“Ik zal ze vertellen over mijn persoonlijke ervaring. Sinds ik me interesseer en engageer voor het klimaat is mijn leven veel rijker, leuker, spannender en gewoonweg beter geworden. Een duurzame levensstijl is niet vervelend of beperkend. Integendeel!” (lacht)

LEES OOK: ontdek de Belgische, groene beautywebshop Teint Teint