In de Verenigde Staten – maar ook dichter bij huis – krijgen mensen van Aziatische afkomst het sinds de pandemie bijzonder zwaar te verduren. En ook de mode-industrie maakt zich helaas maar al te vaak schuldig aan het discrimineren van Aziatische consumenten, werknemers en labels. Hoog tijd om deze laatste op een positieve manier in de spotlights te zetten. Hier al meteen vijf Aziatische merken om in de gaten te houden.
Sinds het coronavirus is de haat en het racisme tegenover Aziatische mensen drastisch gestegen, zo ook in de modewereld. Zo maakte kostuumontwerper en kunstenares Marie Beltrami maskers met stereotype Aziatische gezichtskenmerken voor Harpers Bazaar, en doken enkele weken later video’s op van een feestje van fashion DJ Michel Gaubert. Al zijn gasten, inclusief Beltrami, droegen de maskers terwijl er lachend ‘Wuhan girls’ werd geroepen. De video’s kregen bakken kritiek en herinnerden iedereen eraan dat de mode-industrie niet zo inclusief is als ze denkt te zijn.
Dit bericht bekijken op Instagram
Aziatische mode reikt zoveel verder dan het ‘made in China’-label. Ontwerpers als Yohji Yamamoto, Issey Miyake en Kenzō Takada – om er maar enkele te noemen – zijn stuk voor stuk grondleggers van de mode die we vandaag kennen. Meer recent zien we een nieuwe lichting van opkomende, getalenteerde Aziatische ontwerpers die nu al op je radar moeten staan. Onze vijf favorieten:
1. Rokh
Zuid-Koreaanse Rok Hwang studeerde af aan Central Saint Martins. Sinds dan werkte hij al voor Céline en won hij de LVMH prijs. Zijn stijl wordt gekenmerkt door ruwe afwerking, artisanale imperfectie en jeugdigheid.
Dit bericht bekijken op Instagram
2. Yuhan Wang
Ook Yuhan Wang studeerde af aan Central Saint Martins. Daarna werkte ze voor Marni en bracht ze drie collecties uit met talentacancy Fashion East. Wangs collecties stralen 21e eeuw Marie Antoinette uit. Romantische bloemenjurken met een rebels effect.
Dit bericht bekijken op Instagram
3. DiDu
Chinese Di Du ontwikkelde haar talent op de Antwerpse Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Haar collecties belichamen de sterke, futuristische vrouw. Di Du gebruikt graag scherpe lijnen die vrouwelijke vormen accentueren. Denk cut-out body, korsetten en flared broeken.
Dit bericht bekijken op Instagram
4. LVIR
LVIR is een team van ontwerpers. Ze maken simpele, elegante en tijdloze ontwerpen. Op zoek naar kwaliteitsvolle basics? LVIR is the place to be.
Dit bericht bekijken op Instagram
5. YanYan
Oprichters Phyllis Chan en Suzzie Chung startte dit eclectisch merk. YanYan betekent ‘iedereen’ in het Cantonees. Bij elke stap van het proces wordt er rekening gehouden met de kwaliteit van zowel het kledingstuk als de arbeider. Chan en Chung mixen hun New Yorkse en Hong Kongse identiteit in een kleurrijk en speels merk.
Dit bericht bekijken op Instagram
Lees ook: Dit duurzaam Antwerpse juwelenlabel is onze nieuwe jewelry crush
Lees ook: We love: adidas lanceert duurzame sneaker Stan Smith forever
(Stagiaire Amber Lacasse)