Het is zover, de SUV Range Rover Evoque is nu ook als oplaadbare hybride verkrijgbaar. Zijn voorganger, de tweede generatie van het model, kwam in 2018 op de markt en kende een groot succes. Maar hier is dus zijn langverwachte opvolger, met alles erop en eraan. Well done.
Voortaan kan deze exclusieve SUV Range Rover Evoque met oplaadbare hybride technologie (PHEV) worden uitgerust. Hiervoor wordt een nieuwe Ingenium 1,5 liter driecilinder benzinemotor van 200 pk gekoppeld aan een elektromotor van 109 pk met een koppel van 540 Nm. Het elektrisch blok wordt aangedreven door een lithium-ionbatterij van 15 kW en schuilt onder de achterbank. Voor de aandrijving heeft de constructeur gekozen voor een automatische versnellingsbak met achtversnellingen. Ale je puur elektrisch rijdt, bedraagt de actieradius 55km*. Genoeg dus voor de gemiddelde dagelijkse trajecten, zonder opladen. Volgens de constructeur is ook de uitstoot erg verleidelijk: vanaf 44 g CO2/km*.
DRIE RIJSTIJLEN
Je kiest uit drie mogelijke rijstijlen, afhankelijk van het parcours of traject dat je aflegt. Hybrid, de standaardrijstijl, combineert automatisch het vermogen van de elektrische motor met die van de benzinemotor. Als je in het navigatiesysteem een traject selecteert, kan de Predictive Energy Optimization-functie (PEO) – op basis van de gps-gegevens en de route – de reis zo efficiënt en comfortabel mogelijk maken. Met de EV-rijstijl (Electric Vehicle) zet het voertuig uitsluitend de elektromotor in. Hierbij gebruikt het de energie uit de batterij. En dan is er ook nog de Save-modus, waarbij de verbrandingsmotor de belangrijkste aandrijving vormt. Dit PHEV-model is verkrijgbaar met een oplaadkabel om de wagen thuis op te laden. Hiermee kun je de SUV aansluiten op een gewoon stopcontact waarna hij in 6 uur en 42 minuten volledig is opgeladen. Er zijn ook manieren om sneller op te laden: van 0 tot 80% in één uur en 24 minuten met een wallbox van 7kW of een openbare laadpaal. En het kan zelfs in 30 minuten, opnieuw van 0 tot 80%, op het openbare net met CC-laadpunten van 32 kW.
PIVI PRO
Maar de Evoque PHEV is veel meer dan zijn optimale prestaties. Zoals het hoort bij een SUV van zijn kaliber, heeft Land Rover veel aandacht besteed aan het infotainmentsysteem: Pivi Pro. Van zodra je achter het stuur kruipt, start het systeem op. Het heeft een bijzonder eenvoudige en intuïtieve interface, vergelijkbaar met dat van een smartphone. Denk aan: 10’’ touchscreen, DAB+ digitale radio, intelligent navigatiesysteem, Apple CarPlay, Android Auto, Remote-app van Land Rover (toegang tot alle geconnecteerde diensten zoals de alarmnummers van de hulpdiensten), mogelijke personalisatie van het systeem op basis van je persoonlijke voorkeuren en behoeften.
NOG STEEDS EVEN VERLEIDELIJK
Het feit dat de Range Rover Evoque nu een chic en stijlvol: de nieuwe oplaadbare hybride Range Rover is geworden, doet niets af aan zijn verleidingskracht. Hij heeft nog steeds zijn coupé-silhouet en een verfijnde look. Hij is standaard verkrijgbaar met S-, SE- en HSE-pack of in de (sportievere) R-Dynamic-versie. En, last but not least, in tegenstelling tot veel van zijn concurrenten is hij niet bang om de asfaltwegen te verlaten. Wie van al die kleine en grote hoogstandjes wil genieten, moet minstens 57 400 euro neertellen.
*Alle uitstootwaarden, brandstofverbruik en autonomie gelden alleen voor de VE-rijstijl en hebben betrekking op de gemengde cyclus UE – WLTP (TEL). Uitsluitend ter vergelijking. De reële waarden kunnen verschillen. De cijfers over CO2 en het brandstofverbruik kunnen variëren in functie van de rijstijl, omgeving, lading, wielen en accessoires.
Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Land Rover.
LandRover.be
Lees ook:
Lenteproof: wat heb je nodig voor een boho picknick ?
Deco tips: zo maak je je terras helemaal lenteproof
Rejina Pyo X & Other Stories: De collab waarvan je niet wist dat je 'm nodig had