Gezichtsmaskers, tonics, gezichtsreinigers… De Belgische webboetiek BE-OO-KAY staat helemaal in het teken van K-Beauty en biedt een mooie selectie van bijzondere producten aan. Wij spraken met oprichtster Helen Willems.
Hoe zag je professionele leven eruit voor je be-oo-kay opstartte?
“Mijn carrière heeft altijd in het teken gestaan van schoonheidsproducten. Ik heb 26 jaar voor Beiersdorf gewerkt. Daar was ik algemeen directrice van het merk Nivea in België, Frankrijk en Luxemburg. Ik ben begonnen bij de marketing, met de ontwikkeling van nieuwe producten en gamma’s voor het buitenland. Daarna ben ik naar sales overgegaan. Ik was daar erg trots op, want ik was een van de eerste vrouwen die zo’n hoge plaats bekleedde in de groep.”
“Mijn volgende werkervaring was iets volledig anders. Ik ging bij Di aan de slag, waar ik me bezighield met de herpositionering van het merk. Maar uiteindelijk kreeg ik zin om zelf iets op te starten. Ik was al veel naar Seoul en Hongkong op reis geweest en daar had ik ketens van professionele schoonheidssalons opgemerkt. Ik had er ook de Koreaanse schoonheidsproducten ontdekt en wilde die naar België brengen. Toen kreeg ik het advies om een onlineboetiek te beginnen. Ik wilde merken aanbieden die je anders niet makkelijk vindt op de Belgische en Franse markt.”
Wat is het concept van de e-shop?
“Ten eerste is er de naam, BE-OO-KAY. ‘Be’ staat voor België, ‘oo’ voor de verrassende producten en ‘kay’ is een knipoog naar de Koreaanse K-Beauty. Samen spreek je het uit als “Be OK”, voel je goed in je vel. Op deze webshop vind je unieke Zuid-Koreaanse merken. Ze hebben allemaal een authentieke geschiedenis, een verrassend concept, prettige texturen en een ambitieuze verpakking.”
“Ik wil veel meer doen dan gewoon producten verkopen. Ik wil de bezoekers van de site met informatieve blogartikels helpen begrijpen wat hun huid nodig heeft en wat hun ideale verzorgingsroutine is. We besteden ook bijzondere aandacht aan de verzending van de bestelling. Bij elke levering steekt een brief op maat met uitleg over de producten, hun gebruik en eventueel de aanbevolen verzorgingsroutine. Ik vind het heel belangrijk dat de webshop een persoonlijke touch heeft. Het is een echte extra service.”
Waarom heb je ervoor gekozen om je in k-beauty producten te specialiseren?
“In de beautysalons in Azië heb ik de Koreaanse schoonheidsrituelen door en door leren kennen. De vrouwen hadden er een ongelofelijk mooie huid. Ze behandelen hun huid met zorg en weten erg veel over de ingrediënten en weldadige effecten van de producten die ze gebruiken. Die producten zijn bovendien heel origineel. Ik wilde echt de energie van die kleine Koreaanse ondernemingen overbrengen en het hen tegelijk makkelijker maken om toegang tot de Europese markt te krijgen.”
Wat maakt K-beauty zo bijzonder?
“Verzorging op maat, via layering. dat is de essentie van K-Beauty. Dankzij de eenvoudige formules, kun je verschillende producten boven elkaar aanbrengen, afhankelijk van de specifieke behoeften van je huid. K-Beauty hecht ook veel belang aan natuurlijke ingrediënten. Die bewijzen al eeuwenlang – via de traditionele, op planten gebaseerde, geneeskunde – hoe doeltreffend ze zijn. Bovendien werken Koreaanse cosmeticaproducten met milde samenstellingen die de huid respecteren. Agressieve ingrediënten zijn uit den boze, deze minimalistische samenstellingen bevatten alleen het hoogstnoodzakelijke.”
Hoe selecteer je de producten voor be-oo-kay? Waar komen ze vandaan?
“De labels die je momenteel op de site kunt ontdekken, zijn het resultaat van verschillende reizen, plaatselijk onderzoek en bezoeken aan schoonheidssalons, professionele ontmoetingen en een minutieuze zoektocht op internet. Ik heb gekozen voor merken met een verrassend concept. Daarnaast heb ik veel aandacht besteed aan natuurlijke ingrediënten, mooie verpakkingen, zintuiglijke producten en duurzaamheid. Ook een goede prijs-kwaliteitverhouding speelde een rol. Bovendien zijn alle producten getest door een schoonheidsexpert en onderzocht door een huiddeskundige. Ik wilde natuurlijk absoluut zeker zijn van de kwaliteit van de producten.”
Wat is volgens jou de beste beautyroutine?
“Een belangrijk onderdeel dat echt niet aan je schoonheidsroutine mag ontbreken, is het reinigen van de huid. Dat doe je in twee stappen: met een reinigend product, al dan niet schuimend, en daarna een tonic. Een schone en gezonde huid kan de verzorgingsproducten beter absorberen. Idealiter breng je na het reinigen van de huid een serum of een essence aan, waarna je je dagcrème opdoet.”
Wat brengt de toekomst voor Be-oo-kay?
“Op korte termijn zou ik graag meer productengamma’s uit andere Aziatische landen zoals Thailand of Japan introduceren. Ik zit hiervoor nog in de verkenningsfase. Ik denk erover na hoe ik onze dienst voor en na verkoop kan verbeteren. Ik zou ook graag meer advies kunnen geven ‘face to face’. Op lange termijn zou ik – waarom niet? – een boetiek willen openen, ontmoetingsavonden organiseren of een pop-upstore opstarten. Ik wil graag verder gaan dan alleen de website, maar op dit ogenblik blijft dat nog een droom.”
LEES OOK
Zou jij dit nieuwe Koreaanse beautygeheim proberen?
Vijf superromantische Zuid-Koreaanse series op Netflix om te bingen deze winter
Vijf Koreaanse beautytrends om naar uit te kijken