Drie jaar geleden stampte Mona Kattan KAYALI uit de grond, een high-end parfumlabel dat verwijst naar haar Midden-Oosterse roots. Vandaag lanceert de parfumafficionado ‘Sweet Diamond’, haar zesde geur die ze zelf omschrijft als ‘liefde in een flesje’.
Al van kinds af aan is Mona Kattan bezeten door geuren. Een eigen parfumlabel binnen het cosmeticalabel dat ze samen met zus Huda oprichtte, was dan ook onvermijdelijk. Maar zie Mona’s merk niet als de zoveelste influencerstunt, want achter elk KAYALI-parfum gaat een sterk verhaal, hard werk en een enorme passie schuil. Laat je meevoeren op de geurige, roze wolk van Mona Kattan.
Ik neem aan dat ook jouw sociale leven het afgelopen jaar op een laag pitje heeft gestaan. Hoe heeft dit je manier van parfumeren beïnvloed?
Mona Kattan: “Het afgelopen jaar heb ik eigenlijk veel meer kunnen testen en ontwikkelen, mijn woning is intussen veranderd in een soort experimenteel lab (lacht). Ik heb mijn huis nauwelijks verlaten, maar ik spuit de hele tijd parfum, ook in huis, om de ruimte wat op te vrolijken of om me beter te voelen.”
Als je roze peper ruikt, geeft dat hetzelfde gevoel als wanneer je verliefd wordt. Daar moést ik iets mee doen.
Je hebt zelf een gigantische parfumcollectie. Wanneer ben je begonnen met verzamelen, en herinner je jouw eerste aankoop?
“Ik verzamel al geuren sinds ik kind was, maar de collectie die ik nu thuis heb is zo’n tien jaar in de maak. Ik herinner me het eerste flesje nog goed, ik heb hem onlangs zelfs opnieuw gekocht: Curve van Liz Claiborne. Het is niet eens zo’n speciale geur, maar je smaak evolueert nu eenmaal. Toen ik hem na vijftien jaar weer rook, werd ik meteen teruggekatapulteerd naar mijn veertienjarige zelf op de middelbare school. Ik kreeg letterlijk tranen in mijn ogen, het was magisch.”
Zijn er geurherinneringen die je parfums hebben beïnvloed?
“Jasmijn. We gebruiken deze geurnoot in meer dan de helft van onze parfums, het was bijvoorbeeld de focus voor Déjà Vu White Flower. Mijn moeder droeg het de hele tijd, gewoon pure jasmijn, en ik herinner me mijn vader die vroeger jasmijnbloemen plukte. De jasmijn in mijn parfum Déjà Vu White Flower was daarom ook echt een déjà vu. Het slaat op zoveel aspecten van mijn leven, net als andere witte bloemen.”
Vind je het soms moeilijk om deze herinneringen aan de parfumeur te beschrijven?
“Dat is inderdaad soms lastig, maar het helpt dat de parfumeur in kwestie ook andere geuren voor mij heeft gemaakt. Intussen begrijpt ze me heel goed. Natuurlijk blijft het moeilijk, want geuren roepen bij iedereen andere gevoelens op. Ik ben me al anderhalf jaar aan het verdiepen in het métier en heb me onlangs ingeschreven in een tweede school. Het is dus veel werk, en ik leer nog steeds bij. Hoewel ik mijn hele leven al verliefd ben op parfums, leer ik nu pas over de technische kant. En dat is heel wat.”
Ik wil iets creëren dat groter is dan mezelf. Een ode aan mijn Midden-Oosterse roots.
Kijk je anders tegen parfum aan nu je je eigen merk hebt?
“Ik krijg nooit genoeg van het testen van geuren, maar het heeft mijn kijk op parfum wel veranderd. Ik denk meer na over de verschillende noten en probeer me te verdiepen in de details. Nu ik weet hoe complex alles is, heb ik nog meer waardering voor het vak.”
Er worden momenteel om de haverklap celebritymerken gelanceerd, maar om een sterk merk te creëren moet het volgens mij op zichzelf kunnen staan. Was het een bewuste keuze om bijvoorbeeld niet je eigen naam te gebruiken?
“Ik werd eigenlijk benaderd door een groot parfumconglomeraat om mijn eigen ‘Mona Kattan parfum’ te maken, vlak voordat we KAYALI lanceerden. Ik stond dus voor een moeilijke keuze: ga ik voor een meer influencer/celebrity-achtige collectie of wil ik liever mijn eigen merk beginnen? Uiteindelijk wilde ik iets creëren dat groter was dan mezelf: ik wilde een eerbetoon brengen aan mijn Midden-Oosterse roots en die cultuur wereldwijd bekend maken. Ik wil dat mensen onze rituelen leren kennen en ze zich eigen maken.”
Waar staat ‘kayali’ voor, zowel letterlijk als symbolisch?
“In het Arabisch betekent khayali ‘mijn verbeelding’. Ik wil dat mensen hun verbeelding gebruiken om een stemming te creëren, maar ook om hun eigen signature scent te mengen. Ik wil dat iedereen zijn eigen parfumeur wordt en het tot een kunst voor zichzelf maakt.”
Kun je iets vertellen over het creatieproces van Sweet Diamond Pink Pepper 25?
“Het concept voor de geur begon bij roze peper. Toen ik er voor het eerst over hoorde was ik overdonderd, de manier waarop een ingrediënt je liefde en romantiek kan laten voelen. De parfumeur in Grasse vertelde me dat als je roze peper ruikt, dat hetzelfde gevoel teweegbrengt als wanneer je verliefd zou worden. Dus als ik liefde in een flesje kan maken, dan moét ik dat doen (lacht). Mij doet het erg denken aan de vrouwelijke energie die we allemaal hebben, een soort sensuele, romantische kant.”
Het getal in de naam verraadt dat er 25 aanpassingen nodig waren. Hoe weet je wanneer iets af is?
“Dat is het moeilijkste aspect, omdat je wilt blijven proberen. Meestal stoppen we eigenlijk omdat we beperkt zijn in tijd. Met Sweet Diamond probeerden we zo’n honderd juices uit. Wanneer ik daaruit moest kiezen bleek deze gewoon mijn favoriet. Dit was degene die ik het meest uniek en origineel vond. Het was echt een gevoel. Ik doe altijd mijn best om origineel te zijn, ik wil dat Kayali op geen enkel ander parfum lijkt.”
Sweet Diamond is jouw eerste EDP Intense. Hoe belangrijk is het voor je dat geuren langhoudend zijn?
“Niet alle mixen waar we mee begonnen waren EDP Intense, maar ik wilde sowieso iets sterk en complex creëren. Uiteindelijk besloten we om er een intense van te maken met 25% oliën in combinatie met sterke en verslavende ingrediënten. Neem nu de saffraan, dat in de parfumindustrie ‘rood goud’ genoemd vanwege z’n kostprijs, maar het geeft het dat unieke en sterke karakter.”
De KAYALI-geuren zijn bedoeld om onderling te mixen en matchen met elkaar. Heb je tips voor het combineren van parfums?
“Ik zou aanraden om te beginnen met geuren die niet zo verschillen van elkaar, begin bijvoorbeeld met bloemengeuren. Als je van zoet houdt kan je steeds een beetje vanille toevoegen, en fans van sterke geuren zou ik adviseren te beginnen met de zwaarste geuren en zo op te bouwen. Maar bovenal is het echt een kwestie van persoonlijke voorkeur. Als ik tot twintig parfums per keer mix, kies ik gewoon al mijn favorieten. Dat ruikt geweldig omdat het alles bevat wat ik lekker vind. Ik vind dat je moet experimenteren en ontdekken wat je leuk vindt! Het leven is al zo ingewikkeld, je parfum hoeft dat niet te zijn.”
Het uitbreiden van KAYALI gebeurt op een zeer gecureerde manier. Wat is jouw ultieme droom voor het merk?
“Mijn droom is om door te gaan op hetzelfde elan: gewoon geweldige geuren maken. Toen ik naar Dubai verhuisde, kwam ik in contact met mijn Arabische wortels en leerden vrienden uit de streek mij alles over geuren. Het is echt een unieke ervaring hier. Als je parfum op je lichaam, in je haar, in je huis sprayt, voel je je instant goed. Die liefde voor mijn Midden-Oosterse roots wil ik tonen en globaal verspreiden.”
LEES OOK: deze parfum past bij jouw sterrenbeeld