Ons land staat bekend om haar kwaliteitsvolle designertassen, en de laatste jaren weten steeds meer jonge labels een plek te veroveren naast de vaste waarden. Vijf gloednieuwe handtassenmerken en de ontwerpsters erachter delen hun uniek verhaal.
Zarina Rouge
Een Zarina Rouge is praktisch en maakt je outfit compleet.
Hoe is je merk ontstaan?
Zarina Rouge: “Ik was als kind al geobsedeerd door mode, ik naaide kleren voor mijn barbies. Na mijn studies begon ik in een boetiek en merkte ik al snel dat aan een bureau zitten niets voor mij was. Uit interesse schreef ik mij in voor een cursus lederbewerking, waar ik handtassen leerde maken. Deze postte ik op Instagram. Alsmaar vaker wilden mensen er kopen, vooral mijn asymmetrisch model Suri viel bij velen in de smaak. Het kostte me toen twintig uur om een handtas te produceren, wat in combinatie met een fulltime job niet haalbaar was. Na wat zoeken kwam ik terecht bij een lederfabriek in een klein dorpje in Spanje dat leeft van de lederbusiness. Ik werd uitgenodigd voor een fabrieksbezoek en voelde meteen een klik. Mijn handtassen worden daar vandaag geproduceerd, naast grote merken als Jacquemus, Paul Smith en Loewe.”
Wat maakt jouw merk anders dan andere handtassenmerken?
“Mijn prijs is top voor de kwaliteit die je krijgt. Ik heb geen specifieke stijl, je kan me tegenkomen in een baggy broek maar evengoed in een aansluitend jurkje met een paar muiltjes. Daarom is Zarina Rouge een handtassenmerk voor iedereen. Ik wil tassen maken waar mensen achter staan en zich gewoon goed bij voelen. Ik probeer me te onderscheiden met kleur. Je vindt bij mij zowel cognac, zwart en wit als opvallend kanariegeel, avocadogroen en appelrood. Deze kleuren kan je ook perfect combineren. Een groene Nigina met een rode Boris? Durf te mixen!”
Wat is de grootste inspiratiebron voor de collectie?
"Marni is mijn grootste inspiratiebron. Ik kijk op naar de manier waarop ze verschillende stijlen combineren met prachtige kleuren. Hun kwaliteit is steeds uitermate, dat vind ik enorm belangrijk. Ze hebben geen specifieke stijl, maar produceren handtassen die je kan combineren met zowel stoere als klassieke outfits."
Wat hoop je dat de tassen uitstralen?
"Ik wil dat mensen zich omdraaien, dat de tassen opvallen. Niet op een schreeuwerige manier, maar ze moeten aandacht trekken en speciaal zijn. Een jas en een tas maken volgens mij een outfit. Je kan je volledig zwart en simpel kleden, met de juiste handtas til je je outfit naar een hoger level, en dat vind ik fantastisch. Dat moet een Zarina Rouge kunnen."
Wat is jouw favoriete tas uit de collectie?
"Momenteel is dat de blauwe Nigina. Ik noem het een fancy banana bag. Qua vorm is hij de max, niet te groot en niet te klein. Je draagt ze over de schouder op je borst of op je heupen en kan ze aanpassen aan je eigen maat. Met de Nigina heb je al je waardevolle spullen veilig binnen handbereik, perfect wanneer je op stap gaat."
Hou je rekening met duurzaamheid?
"Duurzaamheid en eerlijke productie spelen een grote rol in mijn collecties. Mijn merk is slow fashion omdat ik steeds een beperkte oplage te produceer. Ik zou nooit hopen handtassen maken om ze daarna in solden te verkopen omdat ik ervan af wil. Mijn tassen zijn niet seizoensgebonden, ik ga voor tijdloze ontwerpen. Het leer dat ik gebruik is uitsluitend Italiaans van de hoogste kwaliteit en beschikt steeds over een LWG-certificaat. De Leather Working Group controleert fabrieken op onder andere arbeidsomstandigheden, gebruik van chemische stoffen en luchtvervuiling. Verder gebruik ik voor al mijn verpakkingen gerecycleerd materiaal. Bij elke bestelling krijg je een zak uit gerecycleerd katoen mee, die kan je gebruiken als dustbag of om je boodschappen mee te doen."
Beschikbaar via de website van Zarina Rouge.
Charlotte Beaude
Functionaliteit en ethiek staan voor mij op de eerste plaats.
Hoe is je merk ontstaan?
Charlotte Beaude: "Ik heb interieur- en productontwerp gestudeerd. Na mijn opleiding werkte ik in een architectenbureau. Na drie jaar besloot ik mijn eigen merk op te starten. Ik bekijk een tas als een object en gebruik mijn architectuurachtergrond in het ontwerpproces. Zo 3D-print ik het model, vooraleer het in productie gaat. Ik vind details heel belangrijk, alles moet tot in de puntjes kloppen. Een tas moet er niet alleen goed uitzien, het moet ook praktisch en functioneel zijn."
Wat maakt jouw merk anders dan andere handtassenmerken?
"Eerst en vooral is mijn perspectief als ontwerper anders. Ik kijk verder dan enkel schoonheid en kan iets nieuws toevoegen aan de modewereld. Functionaliteit staat voor mij op de eerste plaats. Ik heb lang gezocht naar de beste materialen en bedrijven om mee samen te werken. Ik kijk niet alleen naar de kwaliteit, maar ook naar de ethiek van het bedrijf."
Wat is de grootste inspiratiebron voor de collectie?
"Architectuur en mijn omgeving. Toen ik stage liep in Parijs en New York besefte ik hoeveel inspiratie je uit je omgeving kan halen. Ik word geprikkeld door unieke vormen in het dagelijks leven."
Wat hoop je dat de tassen uitstralen?
"In New York draagt iedereen wat hij wilt. Daar hebben ze een veel hoger ‘je m’en fou’- gehalte. Ik wil deze mentaliteit naar België brengen. Mijn collectie moedigt mensen aan zichzelf te zijn. Vrouwen zouden niet bang hoeven te zijn om hun vrouwelijkheid te uiten. Ik wil dat vrouwen zich zelfzeker voelen als ze mijn tassen dragen. Be yourself."
Wat is jouw favoriete tas uit de collectie?
"De 12.14 Louise is mijn favoriete tas. Dit is een klassiek model, maar door 'm op een leuke manier te combineren ziet ie er cool uit. Tegenwoordig heb je veel tassen met kettinkjes en extra’s. Ik houd het liever simpel. Je kan mijn tassen met alles dragen."
Hou je rekening met duurzaamheid?
"Kwaliteitsleer maakt de tassen af. Ik zou nooit goedkoop leer uit China gebruiken. Het leer komt uit Frankrijk en ook de tassen worden er gemaakt. Mijn leder wordt van het overschot van de vleesindustrie gemaakt. Het wordt ook niet behandelt met chemische producten. In de toekomst wil ik vegan leer gebruiken. Momenteel gebruik ik mooie materialen die levenslang gedragen kunnen worden. Wij willen ook niet bijdragen aan fast fashion en hopen dat onze klanten hun tas koesteren."
Beschikbaar via de website van Charlotte Beaude.
Amaré
Mijn diervriendelijke handtassen zijn conversatiestarters.
Hoe is het merk ontstaan?
Aum Vaswani: "Amaré werd in september 2020 gelanceerd. In 2019 verhuisde ik naar Antwerpen en toen begon het idee van een handtassenmerk al te spelen. Ik wilde een positieve impact op de wereld en de consument hebben. Diamanten en handtassen vind ik geweldig, dus waarom beiden niet combineren? Het resultaat zijn kleurrijke handtassen met dieren met diamantoogjes. Ik ben een grote dierenliefhebber en wilde daarom een vegan handtassenmerk opstarten. Zo ontstond Amaré, diervriendelijke handtassen gemaakt van cactussen."
Wat maakt jouw merk anders dan andere handtassenmerken?
"Amaré betekent ‘houden van’. We willen dat mensen meer houden van dieren en de planeet. Via Instagram en de website maken we consumenten bewust over de impact van leren handtassen op het milieu en het dierenwelzijn. Vijftig procent van onze energie steken we hier in. We bieden een vegan alternatief met een mooi verhaal achter."
Dit bericht op Instagram bekijken
Een bericht gedeeld door AMARÉ | Vegan | Cruelty Free (@amare.antwerp)
Wat is de grootste inspiratiebron voor de collectie?
"Ik houd van vormen en lijnen. Amaré speelt met geometrie. Zelfs de details in de dieren zijn unieke lijnen. Voor de zomer maakten we handtassen met handgeschilderde dieren op. Een kleurrijke handtas maakt je simpele outfit meteen interessanter. Elk dier symboliseert een vorm van dierenleed. De eerste vier dieren zijn: de giraffe (met uitsterven bedreigd), het luipaard (gedood voor de vacht), de koala (in gevaar door bosbranden en ontbossing), het konijn (dierenproeven). Voor de nieuwe collectie gebruikten we de olifant (gedood voor ivoor) en de zeeschildpad (gedood voor de huid en schild). We willen er elk jaar nog extra toevoegen. Voor elke handtas die verkocht wordt steun je kleinschalige dierenorganisaties. Door jouw aankoop krijgt een dier eten en medische hulp."
Wat hoop je dat de tassen uitstralen?
"Ik wil dat mijn klanten trots zijn op hun tas en op het verschil dat ze maken. Mijn handtassen zijn conversatiestarters, een laagdrempelige manier om over dierenleed te praten. We willen mensen aanmoedigen om stap per stap over te schakelen naar betere alternatieven."
Wat is jouw favoriete tas uit de collectie?
"De beige tas met de giraffe, die past bij alles uit je kast. De nieuwe limoenkleurige tas met zeeschildpad is ook een favoriet."
Hou je rekening met duurzaamheid?
"Ons primair doel is een diervriendelijk modemerk uitbouwen. Als gevolg daarvan hebben we ook een positieve impact op het milieu. Er zijn twee soorten vegan leder: synthetisch leder, op basis van plastic. Dit is niet duurzaam. Vervolgens heb je plantaardig leder op basis van mango, appel, druif of cactus. Wij kozen voor cactusleder, geproduceerd in Mexico. De plant zelf wordt niet beschadigd, enkel de volgroeide bladeren worden gebruikt. Daarna worden ze in de zon gedroogd, waardoor er ook geen energie verbruikt wordt. Wanneer de bladeren droog zijn, worden ze tot poeder vermalen en daarvan wordt een vel leder gemaakt. Dit gebeurt met regenwater, hernieuwbare energie en niet-giftige stoffen. Er zit een heel klein procent plastic in, maar die is wel pvc-vrij. De handtassen worden gemaakt in Italië. Het lijkt op gewoon leer, maar het is veel duurzamer en diervriendelijker."
Beschikbaar via de website van Amaré.
Enamoure
Enamoure is voor iedereen met een jonge, speelse geest.
Hoe is het merk ontstaan?
Estelle Hanet: "Ik maak al handtasjes sinds ik vijftien ben. Mijn ouders hebben een textielfabriek, ik groeide dus op tussen de stoffen. Met de overschot van die stoffen maakte ik creatieve dingen. Handtassen zijn altijd al een passie geweest. Ik heb mode gestudeerd in Londen en Milaan. Daar heb ik patronen leren maken en leren naaien. In januari 2020 heb ik de sprong gemaakt en startte ik Enamoure op."
Wat maakt jouw merk anders dan andere handtassenmerken?
"Ik vond nooit handtassen die leuk én betaalbaar waren. Kwaliteitstassen hoeven geen vierduizend euro te kosten. Ik gebruik graag opvallende kleuren, in de volgende collectie zal er bijvoorbeeld fel geel, oranje en roze zitten. De tas heet 'Risqué', omdat ik nog gedurfder wil zijn. Ik ben een jonge ontwerper dus wil ik ook jonge mensen aanspreken. Enamoure is voor iedereen met een jonge, speelse geest."
Wat is de grootste inspiratiebron voor de collectie?
"Muziek en kunst zijn mijn grootste inspiratiebronnen. Ik houd van Fleetwood Mac, zij waren de inspiratie voor de nieuwste collectie. De tassen stralen die disco- en glittervibe uit."
Wat hoop je dat de tassen uitstralen?
"Ik wil dat mensen tassen dragen omdat ze ze mooi vinden, niet omdat ze een merknaam hebben. De tassen geven de kracht terug aan vrouwen. Ik houd van powervrouwen die felroze laarzen dragen en niet bang zijn om zichzelf te zijn."
Wat is jouw favoriete tas uit de collectie?
"De Solange-tas is mijn favoriet. Kaki en beige is een neutrale kleurencombinatie, maar de kettinkjes maken de tas speciaal. Je kan de hengsels ook mixen en matchen. Ik wil dat klanten experimenten met de kleuren."
Hou je rekening met duurzaamheid?
"Ik maak mijn handtassen zo duurzaam mogelijk. De tassen worden in Portugal gemaakt. Ik heb het meest ecologisch leer proberen uitkiezen. Ik ga ook samenwerken met WeForest in Brussel. Voor elke aankoop wordt er dan een boom gepland. In de toekomst wil ik unieke collabs aangaan. Daar ligt het accent nog meer op duurzaamheid: de tassen zullen gemaakt zijn uit vegan leer en nepbont. Ik houd ook niet van massaconsumptie. Als de collectie uitverkocht is, komt ze niet meer terug. Create the hype!"
Beschikbaar via de website van Enamoure.
La&bel
Onze tassen staan symbool voor vriendschap en verbondenheid.
Hoe is het merk ontstaan?
Louise Noelmans: "Karen en ik kennen elkaar al 35 jaar. We snakten naar een creatieve uitlaatklep. Ik ben jurist en Karen is economist. In 2018 gingen we een week naar Malaga. We zagen daar leuke tasjes op de markten. Tijdens de apero zijn we dan beginnen brainstormen over een handtassenmerk. We zijn allebei bezeten door duurdere handtassen. Ons doel is een kwaliteitsvolle tas maken die tegelijk betaalbaar is.."
Wat maakt jullie merk anders dan andere handtassenmerken?
Karen Ooms: "Onze signature: de knoop. De tassen zijn herkenbaar. We verkopen ook niet zomaar een handtas, we verkopen de kracht die uit die knoop voortkomt. Het oneindige van de knoop staat symbool voor onze vriendschap en verbondenheid. Een tas moet multifunctioneel zijn. Het is niet de bedoeling dat deze maar één keer uit je kast komt voor een speciale gelegenheid."
Wat is de grootste inspiratiebron voor de collectie?
Louise: "De basis is onze vriendschap. We zijn carrièrevrouwen en soulmates. Diversiteit is belangrijk voor ons. Het maakt niet uit welke kleur of achtergrond je hebt. We willen tussen iedereen verbondenheid creëren. Functionaliteit is ook een prioriteit. In onze clutch kan een dikke mamaportefeuille."
Wat hoop je dat de tassen uitstralen?
Karen: "Kwaliteit en originaliteit.. De tassen zijn elegant en kan je voor de rest van je leven dragen."
Wat is jouw favoriete tas uit de collectie?
Louise: "De biscuit Anaïs clutch in zalmleer, die is heel multifunctioneel. Al onze creativiteit zit er in."
Karen: "Ik kies ook voor de Anaïs, maar dan in het Piraruculeer. Ook de laptoptas in zalmleer is heel mooi en praktisch. Je kan de band gebruiken om over je koffer te trekken."
Hou je rekening met duurzaamheid?
Louise: "We gebruiken kalfsleer en visleer, dat op een duurzame manier behandeld wordt. Het visleer, afkomstig van Pirarucu en zalm, is een bijproduct van de visindustrie dat anders bij het afval zou belanden. In de toekomst willen we nog circulairder werken. Er worden nu bijvoorbeeld lagen van het leer geschraapt om het op bepaalde plaatsen dun te maken om in het latere proces het in elkaar zetten te vergemakkelijken. Die overschotten willen we herwerken. Door het verkopen van de Pirarucuhuid, verdient de lokale bevolking extra geld en moeten vissers niet meer zo veel vissen. Een deel van het Spaans kalfsleer wordt naar Italië verstuurd, waar het touw van onze knoop wordt gemaakt. De rest van de tas wordt artisanaal gemaakt in Ubrique. De makers van de tassen spelen een hoofdrol bij ons."
Beschikbaar via de website van La&bel.
LEES OOK
- Deco tips: 7 manieren om je handtassen stijlvol op te bergen
- Shop 15 merken met de mooiste minimalistische handtassen
(Stagiaires Dewy De Leeneer en Amber Lacasse)