We hebben allemaal te veel stuks in onze kast hangen die het daglicht niet zien. De Nederlandse modeontwerpster Stephanie Paulis creëert, voorheen onder S.o.P Amsterdam en nu onder haar eigen naam, de beste stukken voor jouw capsulegarderobe. Ontdek haar tips hieronder!
Hoe is Stephanie Paulis ontstaan?
Stephanie Paulis: "Ik heb eerst in Milaan een ontwerpopleiding gedaan. Ik voelde me erg thuis in de Italiaanse manier van leven. Italianen kunnen echt genieten van schoonheid. Een heerlijke, simpele pasta of perfect gezette koffie maken ze elke keer met evenveel liefde. Daar ontstond de liefde voor tijdloze maar bijzondere dingen. In mijn ogen heb je het meeste plezier aan minimalistische zaken. Ik ben altijd al met duurzaamheid bezig geweest. Vandaar ik dat ik nu on demand, in Nederland kleding produceer. Het silhouet is vaak ruim, masculien en oversized maar bezit altijd ook duidelijke feminiene lijnen."
Hoelang na je opleiding in Milaan ben je een eigen merk gestart?
"Drie jaar daarna, in 2018. Ik heb eerst bij een start-up gewerkt en ben nadien begonnen met pop-ups, waar ik onder andere duurzame kleding en mijn eigen creaties verkocht. Zo kon ik testen of mijn ontwerpen aansloegen. Hierdoor kreeg ik online bestellingen en kon ik er een fulltime job van maken. In het begin werkte ik met reststoffen van Max Mara bijvoorbeeld. Na een tijdje geraken deze op, dus nu koop ik mijn stoffen in Italië en Frankrijk."
Ik wil dat vrouwen elke dag zichzelf vieren in mijn kleding
Wat was de inspiratie achter je nieuwste capsulecollectie?
"Allereerst is mijn doel kleding te maken die trans-seasonal is. Ik begin altijd vanuit kwalitatieve stof: ik zie een mooie stof en dat inspireert me om een bepaald silhouet te maken. Uiteindelijk maakte ik tien hele multifunctionele stuks. Je kan alle stukken heel makkelijk combineren en op verschillende manieren dragen. Kies je voor heel chique, casual of streetstyle? De Georgie top heeft elegante, brede mouwen, maar je hoeft die echt niet in je kast te laten hangen voor feestelijke gelegenheden. Ik wil dat vrouwen elke dag zichzelf vieren in mijn kleding."
"Je kan de top ook op een jeansbroek dragen en combineren met een leuke sneaker. De collectie is tijdloos, maar er zit altijd een kleine twist aan. Ik hoop dat mensen nog eens achterom kijken als iemand voorbij komt in mijn creaties. Ik wil vooral dat mijn kleding na drie jaar nog steeds uit de kast komt, de kwaliteit en het ontwerp is daar goed genoeg voor. Waarom zou je een kast hebben met honderd kledingstukken? Gemiddeld draag je er maar 25 procent van. Ik wil klanten dan ook aanmoedigen om te experimenteren met mijn creaties."
Hoe kan je de kleding in elk seizoen dragen?
"De dichtheid van mijn stoffen is zoals tussenseizoenkleding. Hierdoor kan je het stuk het hele jaar dragen. In de winter kan je de bloesjes gaan combineren met een wollen trui. De silhouetten die we creëren beginnen bij een mooi vallende stof en hebben het kenmerk dat ze altijd ruim en relaxed zitten. De elegante stoffen bewegen mee met de verschillende rollen die een persoon heeft gedurende een dag. Van liefdevolle mama, tot partner, tot ambitieuze carrièrevrouw, zorgzame vriendin enz. Ze hebben allemaal een effortless chic karakter en dat maakt dat ze versatiel zijn. Je bent altijd gekleed maar net zo belangrijk; comfortabel."
Op welke manieren is jouw merk duurzaam?
"In de eerste plaats zijn onze collecties trans-seasonal. De items zijn perfect voor in een capsule kleerkast. De kleding is tijdloos en tegelijkertijd ook modern. We hebben een kleine voorraad en alles wordt in Amsterdam zelf gemaakt. De kleding wordt op aanvraag gemaakt. Het moment dat iemand iets bestelt duurt het 3 dagen tot 3 weken voor het kledingstuk af is. We hebben ook een hele bewuste consumentengroep die het niet erg vindt om te wachten op een bestelling. Bij grote merken worden samples heen en weer gevlogen en zit er heel veel logistieke vervuiling achter. Dat beperken we al door lokaal te werken. Fast fashionmerken maken nieuwe collecties aan een waanzinnig tempo, waardoor oude collecties vaak worden weggegooid. Wij stappen hier volledig van af."
Zijn de stoffen zelf dan ook duurzaam?
"We werken onder andere met gerecyclede polyester stoffen. Er is nog niet voor alle stoffen een variant beschikbaar die 100% duurzaam is en dezelfde look en feel uitstraalt. Gelukkig is deze markt volop in ontwikkeling en zie je dat er steeds meer mooie alternatieven beschikbaar zijn."
Waarom is duurzaamheid zo belangrijk in de modewereld?
"Sinds ik zelf kinderen heb, vind ik het nog belangrijker om een goed voorbeeld te geven. Ik wil dat ze opgroeien in een mooie wereld. Rampen zoals Rana Plaza hebben me erg aangegrepen. Het is niet oké dat fast fashionkleding door 150 verschillende handen gaat, voor het bij jou terecht komt. Je kan drie keer een t-shirt van tien euro kopen of één keer een kwaliteitsvolle van vijftig euro. Mensen zouden kleding meer moeten zien als een stukje kunst. Velen beseffen niet hoeveel tijd en liefde er in een stuk zit."
Hoe kunnen mensen zelf een capsule kleerkast opbouwen?
"Ons doel is dat een vrouw blind een item van het label uit haar kast kan pakken en dit voor iedere gelegenheid zou kunnen dragen. Investeer langzaam in de juiste key pieces, in een goede basisgarderobe. De zwarte blazer is heel tijdloos. Één perfecte jeans, een goede leren loafer, een witte bloes en t-shirt en een trenchcoat zijn ook belangrijke onderdelen. Je kan best kiezen voor moderne klassiekers van hoge kwaliteit die voor altijd in jouw garderobe kunnen blijven. Deze items vullen elkaar aan en zijn op zichzelf al eindeloos te mixen en matchen. Daarnaast zou je kunnen investeren in een aantal goede vintage stukken van high-end designers die jarenlang meegaan. Je kast kan uit 75% capsulestuks en 25% speciale stuks bestaan. Een capsule kleerkast maakt het gemakkelijk om je ’s ochtends klaar te maken voor de dag. Zorg dat je altijd dicht bij jezelf blijft. Ik wil vooral dat vrouwen zich goed voelen in hun outfit."
(Stagiaire Amber Lacasse)