Uniqlo beheerst de kunst van de perfect uitgesneden top of soepelvallende jurk als geen ander. 'Innerwear' slaat dan ook niet langer op ondergoed alleen, maar op comfortabele kleding die zich zowel leent voor een avondje op de bank, als voor homeworking of een tripje buitenshuis. Het Japanse label vindt de geknipte bondgenoot in modeontwerpster Maiko Kurogouch. Samen ontwikkelen ze een reeks verfijnde basics die je liefst nooit meer uittrekt.
De collab combineert het beste van beide werelden: de innovaties van Uniqlo, zoals Airism en 3DKnit, worden bewerkt door Maiko Kurogouch met haar vrouwelijke, elegante signatuur.
Alle items zijn voorzien van zulke verfijnde en luxueuze details als dunne riempjes en gouden verstelbare bandjes. Het ingetogen kleurenpalet met zwarte, witte, beige en bruine tinten past bij huidskleuren van vrouwen overal. De stukken zijn opzettelijk zichtbaar onder kleding, waardoor de grenzen tussen innerwear en bovenkleding verdwijnen.
Hoe heb je de samenwerking met Uniqlo ervaren?
Maiko Kurogouch: "Ik zie innerwear als mooie, romantische kledingstukken die ook comfort vereisen, en ik bewonder al lang het zachte comfort van Uniqlo innerwear. Naast de prachtige functionaliteit stelde ik me een lijn onderkleding voor die het lichaam van vrouwen er mooi uit laat zien en zich mooi laat voelen. Als vrouwen zich elke morgen zelfverzekerd in de spiegel zouden voelen, zou dat volgens mij hun dagelijkse leven veraangenamen. Bij het creëren van deze collectie ben ik uitgegaan van de functionele elementen die ik zoek bij het kiezen van onderkleding, en heb ik ontwerpdetails toegevoegd zoals een kleurenpalet dat is geïnspireerd op de natuurlijke huidtinten van vrouwen en snitten die de mooie rondingen van het lichaam omlijsten. Door design te combineren met de toonaangevende technologie van Uniqlo hoopte ik een collectie te creëren die vrouwen in staat stelt gemakkelijk en naadloos over te stappen van innerwear naar bovenkleding."
Hoe zou je jouw ontwerpfilosofie omschrijven?
"Bij Mame Kurogouchi beginnen we altijd met het creëren van textiel, wat betekent dat het ontwerpproces van begin tot eind lang is. Ik hecht veel waarde aan het kledingmaakproces, de weg die een kledingstuk aflegt van de ontwerpfase tot het moment dat het in de handen van de klant belandt. Toen ik met het Uniqlo-ontwerpteam werkte, was ik ontroerd dat zij een soortgelijke filosofie deelden en elk kledingstuk vanaf de creatie van het textiel tot de afwerking benaderden met de geest van een onderzoeker. In deze samenwerking hoopte ik de natuurlijke schoonheid die in elke vrouw schuilt te benadrukken. Ik vond het geweldig om de ontdekkingen en de geneugten met het Uniqlo-team te delen terwijl we werkten om hetzelfde doel te bereiken."
Hoe hebben deze bijzondere tijden je ontwerpen beïnvloed?
"Vóór de pandemie reisde ik vaak rond in Japan om ambachtslieden en fabrieken te ontmoeten die gespecialiseerd waren in erfgoedtradities. Omdat ik niet langer in staat was lange afstanden af te leggen, trok ik te voet of met de fiets van de ene plaats naar de andere. Natuurlijk begon ik me te richten op artikelen die comfort brengen, zoals niet-restrictieve kleding en gemakkelijke wandelschoenen, dingen die een gevoel van vrijheid en activiteit aan mijn dag toevoegen. Bij het ontwerpen van kleding voor Mame Kurogouchi zoek ik inspiratie in de kleine gebeurtenissen en ontdekkingen van het dagelijkse leven, en voor deze samenwerking stelde ik me de kleine, intieme momenten van vreugde in het leven van vrouwen over de hele wereld voor en dacht ik na over de ontwerpaspecten die ze zouden laten stralen."
Hoe ben je op het concept voor deze collectie gekomen?
"Mijn wens bij het ontwerpen van kleding is om vrouwen een extra beetje zelfvertrouwen te geven, om hen te helpen groot en trots te zijn op hun dagelijkse bezigheden. Deze collectie draait om de meest intieme items in de kledingkast van een vrouw, en ik heb nagedacht over welke elementen het beste het innerlijke zelfvertrouwen en de schoonheid van een vrouw naar voren zouden brengen. Ik wilde kledingstukken creëren die elke individuele vrouw zouden helpen zich mooi te voelen, zonder zich zorgen te maken over de normen van anderen. Ik stelde me dat speciale moment elke ochtend voor, wanneer een vrouw een kledingstuk uit de collectie draagt en geniet van de vreugde die het met zich meebrengt."
Wat is je boodschap aan vrouwen over de hele wereld?
"Als ik kleding ontwerp, hoop ik altijd dat vrouwen over de hele wereld kunnen genieten van vrijheid in hun dagelijks leven. Als deze collectie helpt om een gevoel van bevrijding te creëren, zodat vrouwen hun leven op een comfortabele en actieve manier kunnen leiden, zou ik daar heel blij mee zijn. Vanaf de ontwerpschetsen stelde ik me comfortabele kledingstukken voor die vrouwen zouden inspireren om te bewegen. Grote veranderingen gebeuren niet in één dag. De opeenstapeling van kleine veranderingen leidt uiteindelijk tot een significante verandering. Weten dat een kledingstuk niet alleen comfortabel zit, maar er ook mooi uitziet en de rondingen van je lichaam accentueert, geeft een beetje gemak aan de dag. Het comfort en de schoonheid van alle vrouwen staan centraal in deze collectie. Een beetje vreugde brengen in het dagelijkse leven, meer kan ik niet vragen."