Er wordt steeds meer aandacht gegeven aan het ecologische aspect van producten, en dat werd hoog tijd. Tijd om na te denken over ons consumptiegedrag en niet alleen over de kledij die we dragen. We kunnen inspanningen leveren op alle gebieden: van de kleedkamer tot de badkamer, over de koelkast en zelfs onze espressomachine. Als het gaat om de godendrank waarmee een groot deel van de mensheid zijn dag begint, is alles verre van perfect (maar wat is dat dan wel?). Mensen vragen zich regelmatig af of koffiecapsules gerecycled worden. Het goede nieuws is dat er al veel vooruitgang is geboekt. De resultaten zijn meer dan bemoedigend, want koffie drinken kan voortaan synoniem staan met duurzaamheid.

Wanneer je aan koffiecapsules denkt, komt het wereldberoemde merk Nespresso meteen in je op. What else, toch? Sinds de oprichting van het merk, en nog vóór de algemene bewustwording rond het onderwerp, heeft het zich ertoe verbonden de impact van de productie- en transportketen van zijn capsules op de planeet te beperken. De inspanningen worden bovendien steeds intensiever. Bedrijven die willen overleven en gelijke tred willen houden met de veranderende samenleving en de bekommernissen van hun consumenten, moeten zich aanpassen. Ook deze grote naam uit de koffie-industrie stelt zijn eisen voortdurend bij om duurzame koffie te kunnen aanbieden zonder ooit aan kwaliteit in te boeten.

Maar waarom koffiecapsules?

Uiteindelijk is dat de grote vraag: waarom? Simpelweg omdat dit formaat speciaal is ontworpen voor nauwkeurig verbruik zonder enige verspilling van grondstoffen. Alleen de exacte hoeveelheid koffie, water en energie wordt gebruikt voor elk kopje. Op die manier worden de grondstoffen optimaal benut en de koolstofvoetafdruk per kopje beperkt.

Koffie en mensen

Want mensen zijn uiteindelijk de basis. Zonder koffieboeren zou er niet elke ochtend heerlijk geurende koffie in je favoriete mok druppelen. Om deze voor de hand liggende reden werd een speciaal bevoorradingsprogramma (Nespresso AAA Sustainable Quality) opgezet om een positieve impact op ecologisch, sociaal en economisch vlak te garanderen voor de plaatselijke koffieboeren. Het doel is de levenskwaliteit van de landbouwers te verbeteren en hun werk meer erkenning te geven. Daartoe biedt Nespresso opleidingen, financiering en technische ondersteuning en garandeert het een hogere aankoopprijs, gemiddeld 30 tot 40% boven de marktprijs.

Koffie en stijlvolle accessoires

Wij stonden versteld van wat er allemaal gemaakt kan worden van gerecyclede koffiecapsules! Als het weer het toelaat (het enige dat onze goede voornemens kan tegenhouden, want stijl en stortregen gaan niet hand in hand), gaan we voortaan naar de redactie op onze nieuwe lievelingsfiets. De RE:CYCLE werd ontworpen in samenwerking met het Zweedse fietsenmerk Vélosophy en wordt gemaakt van gerecyclede Nespresso-koffiecapsules. Ongelooflijk, maar waar! Deze fiets is echt een plaatje en is afgewerkt tot in het kleinste detail. Met deze stijlvolle designfiets is het een plezier om naar het werk te fietsen.

©Dirk Alexander voor de accessoireshoot van oktober voor ELLE België.

KOOP DEZE FIETS

Op het gebied van koffie en duurzaamheid blijft Nespresso voortdurend innoveren. Zo garandeert het merk onder meer dat het aluminium waarmee de capsules worden geproduceerd tot in het oneindige wordt gerecycleerd. Dat kan natuurlijk enkel als de consument de moeite neemt om zijn gebruikte capsules in te leveren bij de inzamelpunten (vandaag wordt slechts 30% van de individuele doses ingeleverd). De keuze voor aluminium is ook gerechtvaardigd omdat het een doeltreffende bescherming biedt tegen zuurstof, licht en vochtigheid. Zo wordt de smaak en de versheid van de koffie optimaal bewaard. Tegen het einde van het jaar wil het merk al zijn capsules uit minstens 80% gerecycled aluminium vervaardigen. Dit materiaal wordt ook gebruikt om andere voorwerpen te maken, zoals vulpotloden en balpennen, blikjes, enz. Deze mooie en praktische accessoires die we dagelijks gebruiken krijgen een heel nieuwe dimensie als je weet waar ze vandaan komen en hoe gering de impact van hun creatie op de planeet is.

©Dirk Alexander voor de accessoireshoot van oktober voor ELLE België.

KOOP DEZE MOK

Koffie en recycling

Om ervoor te zorgen dat hun producten zoveel mogelijk kunnen worden gerecycled, investeert Nespresso ook in de inzameling van capsules. Het merk heeft intussen de capaciteit om alle in de Benelux verkochte capsules te recyclen. Het aluminium wordt omgetoverd tot alledaagse designvoorwerpen. Het opgehaalde koffiedik wordt gebruikt als hernieuwbare energiebron en omgezet in compost. Om consumenten aan te moedigen meer capsules terug te brengen, heeft het merk een indrukwekkend inzamelnetwerk op touw gezet. Zo dragen 10 Nespresso-boetieks, meer dan 1.100 inzamelpunten, een DPD-bezorgdienst, 35 Delitraiteur-winkels en een reeks containerparken in Waals-Brabant en Luxemburg al hun steentje bij. De doelstelling op de lange termijn is om ervoor te zorgen dat de gebruikte koffiecapsules in de blauwe vuilzakken (pmd) mogen belanden. Een grote stap voorwaarts die het leven van veel mensen zou veranderen en het recyclingproces sterk zou bevorderen. Wij duimen alvast, want dit kleine gebaar kan duidelijk een groot verschil maken.

Ziezo, de cirkel is rond.

LEES OOK:

Groen reizen: zo ga je ecologisch, maar toch luxueus op vakantie

Selfmade: interview met schilder Geert Koekoeckx