Vergeet collabs tussen luxehuizen en streetwearlabels, anno 2021 bundelen de groten der aarde hun krachten voor spectaculaire samenwerkingen. Eerder dit jaar was er Gucci x Balenciaga, gisteren werd dat overgedaan met Fendi en Versace, oftewel ‘Fendace’.

Fendace, een samenwerking tussen rivalen

Locatie van dienst: het optrekje van de Versace-familie, het palazzo in de Milanese Via Gesu, dat even majestueus is als zou verwachten van de meest glamoureuze clan die Italië rijk is. Donatella Versace nodigde er Kim Jones en Silvia Venturini van Fendi uit om samen 25 looks te presenteren. Niet onbelangrijk: Fendi en Versace zijn al van oudsher elkaars grootste concurrenten. If you can’t beat ’em, join ’em?

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Donatella Versace (@donatella_versace)

Het hoeft niet gezegd dat de verwachtingen voor deze samenwerking torenhoog lagen. Jones, Versace en Venturini hebben ze echter allemaal weten in te lossen. Een toplocatie: check. Een spectaculaire cast: check. Een hallucinante mix van beide stijlen: check.  En zelfs een nieuwe naam voor de collectie mocht niet ontbreken. Beide huizen zijn niet vies van een logootje hier en daar, maar op de accessoires prijkt voor de gelegenheid ‘Fendace’. Kers op de taart waren de typerende Medusa-panelen van Versace die na afloop van de show draaiden om het dubbele-F-logo te onthullen dat Karl Lagerfeld voor Fendi heeft ontworpen. En over Karl gesproken, de voormalige Fendi-ontwerper was weliswaar een grote concurrent van wijlen Gianni Versace, maar het is algemeen geweten dat de twee op goede voet stonden. De Fendi x Versace-collab is in dat opzicht een eerbetoon aan de geschiedenis van beide modehuizen, hun oprichters en ontwerpers.

Versace voor Fendi en Fendi voor Versace

Maar hoe kwam deze onverwachtse collectie in hemelsnaam tot stand? Kim Jones doet één en ander uit de doeken: “In februari na de prêt-à-porter show kwamen we hier eten met Donatella. Silvia en Donatella konden het erg goed met elkaar vinden en het leek ons leuk om wat lol te maken. Het was een design-off: wij ontwierpen Versace en zij ontwierp Fendi. Vergeet niet dat deze twee huizen niet in dezelfde groep zitten: we hebben het gewoon als vrienden gedaan, en uit respect voor elkaar. Het is nooit gepland als een commercieel iets,” aldus de ontwerper aan Vogue.

De terugkeer van live modeshows is dus bij deze goed gevierd. Voor de casting werd alles uit de kast gehaald: Naomi Campbell, Kate en Lila Grace Moss, Adut Akech, Gigi Hadid, Emily Ratajkowski en Karen Elson zijn slechts enkele namen van de aanwezige modellen. De collectie zelf werd een mash-up van Versace-prints met Fendi-logo’s en kleurde vooral goud, zwart, poederroze en wit.