Champagnehuis Veuve Clicquot reikte voor de tweede keer in België de ‘Bold Woman Award’ en de ‘Bold Future Award’ uit, prijzen met een missie: generaties vrouwen inspireren om te durven.
Al sinds 1972 zet Maison Veuve Clicquot via de Bold Woman Award vrouwelijke ondernemers in de schijnwerpers die dankzij hun talent, kracht en persoonlijkheid een bedrijf hebben opgericht, overgenomen of uitgebouwd. Sinds de oprichting van de prijs heeft het champagnehuis meer dan driehonderd vrouwen bekroond in 27 verschillende landen.
Dit jaar werd de prijs voor de tweede keer in België uitgereikt. De Bold Woman Award 2022 is bijzonder belangrijk, want vrouwelijke ondernemers hebben meer dan ooit een duwtje in de rug nodig. Nog te veel structurele en mentale barrières remmen vrouwen af in hun ondernemersambities, zo blijkt uit de International Women Entrepreneurship Barometer over vrouwelijk ondernemerschap.
Meer bepaald in België vinden vrouwen dat ze zich meer als mannen moeten gedragen om succesvol te zijn als ondernemer (45% van alle vrouwen is het eens met die stelling). Toegang tot financiering voor hun bedrijf lijkt ook moeilijker als vrouw (bijna de helft van de vrouwen en slechts een derde van de mannen denken dat). Ook vinden Belgische vrouwelijke ondernemers dat een rolmodel – iemand met wie ze zich kunnen identificeren – cruciaal is om de stap te zetten naar ondernemen. Maar veel vrouwen hebben geen rolmodel dat hen inspireert om voor het ondernemerschap te gaan. De meerderheid (85%) van de vrouwelijke ondernemers zegt dan wel geïnspireerd te worden door collega-ondernemers, maar slechts weinig ondervraagden kunnen een succesvolle vrouwelijke ondernemer bij naam noemen (amper 24%).
Het champagnehuis heeft dan ook een missie: de rolmodellen van vandaag en morgen identificeren, vrouwen van wie de naam synoniem zal zijn met lef. “We willen generaties vrouwen blijven inspireren om steeds meer lef te hebben,” aldus Jean-Marc Gallot, algemeen directeur van Maison Veuve Clicquot. “We bewonderen vooral de profielen van onze finalisten: het zijn visionaire vrouwen met lef die de lijnen van de samenleving verleggen en anderen inspireren door het traject dat ze aflegden.”
Dit zijn de Bold Woman Award winnaars
Op maandag 10 oktober 2022 kende Veuve Clicquot de Bold Woman Award 2022 toe. De ceremonie vond plaats in het MAS in Antwerpen, in aanwezigheid van minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden. Opvallend: het Huis Veuve Clicquot beloonde ook een man, omwille van zijn concrete inspanningen om de vertegenwoordiging van en de aandacht voor vrouwen in de samenleving te verbeteren.
Amélie Matton, CEO van Ecosteryl, wint de Bold Woman Award
Als handelsingenieur gespecialiseerd in milieu en internationale handel stortte Amélie Matton zich al snel op een project dat zich op het snijvlak van milieu en gezondheid bevindt. Ze legde zich namelijk toe op het ontwerpen, vervaardigen en op de markt brengen van specifieke machines voor de behandeling en recyclage van besmettelijk medisch afval: een innovatief Belgisch concept dat uniek is in de wereld. Vandaag is Ecosteryl actief in 60 landen en wordt het erkend door de WGO, de Verenigde Naties en de WB. De SOLAR IMPULSE Foundation heeft Ecosteryl uitgeroepen tot een van de 1000 meest efficiënte en kosteneffectieve oplossingen voor de bescherming van het milieu.
Wouter Tords, CEO van schoenenbedrijf Torfs, wint de Bold Champion Award
Wouter Torfs is een zeer gerespecteerde Vlaamse bedrijfsleider, die zijn bedrijf al 35 jaar met succes leidt. Torfs Schoenen werd bovendien meermaals uitgeroepen tot ‘beste werkgever’. Wouter Torfs heeft het altijd opgenomen voor de vrouw in onze samenleving en zich steevast geëngageerd om bij te dragen tot die verandering. In 2018 was hij een van de medeondertekenaars van de open brief waarin Ann Caluwaerts pleitte voor meer vrouwen aan de top. Recent nog stelde hij zijn nicht aan om hem vanaf 2023 op te volgen als CEO van het bedrijf.
Florence Derck & Diane Van Impe, oprichtsters van Demain Art, winnen de Bold Future Award
Florence Derck en Diane van Impe zijn actief in de lokale kunstwereld. Tijdens de eerste lockdown werden artiesten geconfronteerd met een groot gebrek aan zichtbaarheid. Tegelijk toonden verschillende personen uit hun vriendenkring interesse om een eerste werk aan te schaffen. Dus stortten de dames zich in een nieuw avontuur. Met de creatie van Demain Art richtten ze een digitaal verkoopplatform op voor aanstormende kunstenaars die in België wonen en werken, maar nog niet vertegenwoordigd worden door een galerie. Op die manier hebben ze de lokale kunstwereld nieuw leven ingeblazen. Demain Art wil uitgroeien tot dé referentie voor het ontdekken van aanstormend talent en het aanbieden van kwaliteitswerken tegen betaalbare prijzen.
LEES OOK: Dior lanceert podcast met vrouwelijke artiesten over mode, feminisme en kunst