“Diamonds are a girl’s best friend.” We beginnen deze reportage met een knaller van een cliché, maar daar houden de stereotypes over bling bling diamanten meteen op. We staan in een duistere winkelgalerij, met muffe etalages en een alles overheersende pittageur. Niet meteen de glamoureuze setting waarin we onze tiara zouden komen shoppen.
Nochtans is dit de toegang tot de Antwerpse diamantenwijk, een belangrijke spil in de internationale diamantenhandel. “Nu is het doods, maar tegen de middag komt iedereen zijn kantoor uit gekropen en wordt het hier reuzegezellig. Verschillende culturen en godsdiensten leven en werken hier zij aan zij in perfecte harmonie. Joden, hindoes, Arabieren, …: het is een vrolijke, levendige mengelmoes.” Gids van dienst is juwelenontwerpster Magali Pinchasi, wiens familie al jaren in de diamantenwereld zit en die de buurt dus op haar duimpje kent. Zij toont ons vandaag hoe de diamanten van onze toekomstige tiara van A tot Z tot stand komen!
“De Rijfstraat en de Hovenierstraat: van hieruit worden duizenden diamanten over de hele wereld verscheept! De verschillende diamantenhandelaars liggen op een steenworp van elkaar, handig als je op zoek bent naar één specifieke steen. Speciaal daarvoor bestaan er online trouwens inventarissen: wie heeft wat en wil die kwijt? De buurt is ook erg veilig, de sociale controle is enorm en camera’s doen de rest…”
Magali leerde de kneepjes van het vak tijdens een crashcursus in Londen en lanceerde haar label een kleine twee jaar geleden, in volle crisistijd. “Het leek me voorzichtiger om eerst met fantasiejuwelen te beginnen werken, een naam uit te bouwen zonder al te grote risico’s te nemen. “ De lijn Be by Magali Pinchasi brengt vooral geweven armbandjes met metalen details: een bloem of plaatje met een leuke tekst in gegrift. Ik werk veel met fluo tinten en weef de bandjes zelf. De prijs is bewust heel democratisch, ongeveer 45€, zodat je het echt als deel van een outfit kan kopen.” Een lijn die meteen het gewenste succes opleverde, ondertussen worden de juweeltjes verkocht bij onder andere Smets, Princess en De Client.
Tijd voor het serieuzere werk: “Ik begin nu voorzichtig met diamanten te experimenteren, niets extreems: het goedkoopste ontwerp kost 100€, het duurste –een diamanten ring- krijg je voor 800€. Mijn eerste creatie was een zilveren armband met enkele diamantjes, klanten kunnen die laten personaliseren met initialen of een naam. Dat slaat echt heel goed aan, mensen vinden het leuk iets echt persoonlijks te kunnen dragen. Ondertussen doe ik hetzelfde met kettingen.” Zo is Deluxe by Magali Pinchasi ontstaan en kan de ontwerpster eindelijk met haar geliefde diamanten werken.
En daarna? Eens de diamanten zijn afgewerkt, worden ze voor “montage” naar juwelenmakers over de hele wereld verstuurd. Zij zetten de stenen op kettingen, oorringen, armbanden,… en verkopen de juwelen op hun beurt door aan diamantairs, die ze uiteindelijk rechtstreeks aan de klant bezorgen.
Magali werkt momenteel nog met kleine diamanten, maar op vraag van de klant kan ze ook grotere ontwerpen laten maken. We willen weten hoe het zit met de vorm daarvan. “Er zijn een achttal basisvormen in de diamantenwereld: ovaal, hart, ronde, smaragd, peer, marquise, driehoek en prinses. Daarin merk je ook wel trends. De verlovingsring van Kate Middleton heeft bijvoorbeeld een kussenvormige diamant, sinds haar huwelijk is dat weer enorm in trek.”
“Ik vind het ook leuk om bijvoorbeeld een paar bijpassende armbanden voor een man en een vrouw te ontwerpen. Weet je, ik reis graag en ben dol op warme landen. Mijn grootouders zijn afkomstig uit Israël en mijn grootmoeder woont nog in Tel Aviv. Ik ga er vaak heen en vindt de sfeer daar erg inspirerend. Niet alleen vrouwen, ook mannen en kinderen dragen er juwelen. Dat zou hier in België ook zo moeten zijn.” Via Magali’s webshop of met een mailtje naar jewelry.magalipinchasi@gmail.
Over op maat gemaakte juwelen gesproken, over naar de vraag die op ieders lippen ligt: hoe kies je de perfecte diamant voor jezelf? (Kuch –verlovingsring- kuch!) Magali loodst ons binnen bij een rasechte diamantenhandelaar, die ons met veel plezier de befaamde 4 C’s uitlegt: cut, clarity, color en carat!
Carat staat voor de grootte, het gewicht van een steen. Hoe groter, hoe meer karaat, hoe meer waarde. Uit elke ruwe diamant kan je ofwel één grote, ofwel meerdere (meestal 2) kleinere stenen halen. In die zin kan je als fabrikant wel het karaat van een steen aanpassen.
Met Clarity wordt aangeduid hoe puur de steen is. Bijna elke diamant heeft een of meerdere oneffenheden: sommigen zie je met het blote oog, anderen met de microscoop. Hoe minder (zichtbaar), hoe duurder de diamant.
Cut heeft niets met de vorm te maken, maar staat gelijk aan de schittering van een diamant én hangt af van de manier waarop hij geslepen is. Dit is dus de factor waarop wij als mens het meeste vat hebben. Elke diamant heeft 58 facetten: hoe beter die geslepen zijn, hoe meer glans de steen krijgt. Perfect geslepen diamanten nemen licht op en stralen dat voor de volle 100% weer uit. Varianten van mindere kwaliteit doen dat slechts voor 70% of minder.
Color: perfect witte diamanten zijn heel veel waard, maar hun gekleurde varianten zijn dat nog meer. Geel, roze, blauw, rood en groen zijn –indien geen oneffenheden en een goede schittering- extreem duur want erg zeldzaam. Belangrijk daarbij is hoe sterk de kleur is: een donkergele diamant is belangrijker dan ééntje die richting beige neigt.
Daarmee komt ons bezoek ten einde. Ondertussen is het hele diamantenvolkje naar buiten gestroomd, recht naar de pittagalerij die ook voor ons steeds verleidelijker wordt. Magali's woorden bleken profetisch: de lunchpauze in het Diamantenkwartier is de moeite waard! Over een ruwe diamant gesproken...