Pantene, een van de grootste haarverzorgingsmerken ter wereld, onthulde zopas zijn eerste Belgische ambassadrice: Nora Monsecour. Je kan haar kennen als danseres, auteur, of de vrouw wiens leven de inspiratie was voor de bekroonde film 'Girl'.
Vorig jaar lanceerde Pantene al de campagne #HairHasNoGender. Voor het merk was dit de gelegenheid om transgender personen, die nog steeds niet zichtbaar genoeg zijn, aan het woord te laten. Nu Nora Monsecour het merk in België vertegenwoordigt, gaat dit initiatief nog een stapje verder. De Brand Director bij Pantene vertelt: 'Als merk werken we soms stereotypen in de hand, of we dat nu bewust doen of niet. Maar hoe groter het merk, hoe groter de verantwoordelijkheid die je draagt. We zien het dan ook als onze taak om te helpen de bestaande stereotypen weer af te breken.'
Het belangrijkste voor ons is om een sterke boodschap over te brengen; acceptatie van de ander, en van jezelf, en zichtbaarheid geven aan de LGBTQ+ gemeenschap om vooringenomen ideeën te ontkrachten.
Mickael Mugico, Brand Director bij Pantene Pro-V
Nora's haar was altijd al een belangrijk deel van haar identiteit. In de balletwereld heerst er bijvoorbeeld nog een sterk onderscheid tussen de mannelijke en vrouwelijke dansers: de ballerina's hebben steeds lang haar in een dot, de balletdansers moeten hun haar kort houden. Vroeger moest Nora dan ook elk schooljaar opnieuw haar haren kort knippen, om te passen binnen de genderrol die haar toen nog werd opgelegd. ‘Toen ik eindelijk mijn lange lokken kon laten groeien, was dat een statement. Een van zelfliefde, moed en vrijheid’, vertelt ze tijdens de officiële onthulling van haar campagnebeelden.
'Ik ben trots om een merk te vertegenwoordigen dat zo actief strijdt tegen stereotypen', gaat Nora verder. Pantene steunt de LGBTQIA+ gemeenschap al langer, en gaat voor een inclusiever beleid in het algemeen. Dat kan ze nu ook bevestigen: 'Die overtuigingen zitten in het DNA van het merk. De samenwerking verliep heel vlot, en er werd altijd rekening gehouden met wat ik wel en niet wilde laten zien.' Nora was al langer fan van Pantene: 'Vroeger zag ik mijn moeder de producten al gebruiken, en droomde ik van de dag dat ik dat ook kon.’
Ik hoop dat mijn ervaring anderen kan inspireren en hen kan helpen om voor zichzelf op te komen , om zichzelf te aanvaarden en door anderen aanvaard te worden zoals ze zijn.
Hoewel Nora dus als geen ander weet wat je haar kan betekenen voor je identiteit, was haar persoonlijke geschiedenis niet dé reden voor Pantene om haar te benoemen tot nieuw gezicht. Nora blijft vooral een elegante vrouw, die tijdens de campagneshoot voor de lens danst en krachtige lijnen maakt met haar lichaam. Die aanpak getuigt volgens Nora ook van de respectvolle en warme manier waarop ze onthaald werd binnen het team.
Het was de eerste keer dat ze haar gezicht leende aan een campagne als deze, en dat was voor zowel haar als voor Pantene een leerrijke ervaring. 'Zolang je in je achterhoofd houdt dat we allemaal maar mensen zijn, en je handelt uit empathie, kan je eigenlijk al weinig fout doen.'
De nieuwe campagne zal digitaal te zien zijn vanaf december, en op tv vanaf begin januari. Meer exclusieve beelden kan je wel al vinden op @pantene_be
(stagiaire Emma Wyers)