De "CO-EXIST STORY"-collectie is diervriendelijk. Maar wat betekent dat eigenlijk? Begin 2021 begon H&M met zijn 'Innovation Stories'. De "Co-Exist Story" is het derde hoofdstuk. We leggen het even uit.
H&M Innovation Stories
Begin 2021 kwam de Zweedse modegigant met een reeks themacollecties: "H&M Innovation Stories". Met die collecties wil H&M zich volop achter duurzame mode scharen. Het richt zich zowel op het zoeken van grondstoffen, op de technologieën en op verbeterde productieprocessen. In de eerste, "Science Story", werden geavanceerde duurzame materialen naar voor geschoven. De tweede collectie, "Colour Story", gaf voorrang aan milieuvriendelijke kleurmethodes. En nu zijn we dus bij de derde collectie, "Co-Exist Story". Die concentreert zich op vegan mode en alternatieven voor kleding waarvoor dieren zijn gebruikt. De collectie is sinds 4 november verkrijgbaar via H&M.com.
The Co-Exist Story
Deze collectie bestaat uit kleding voor heren, dames en kinderen. Ze vermengt de codes van de street- en loungewear en doet dit met (zachte) materialen die (erg) goed zitten en casual snitten met maxivolumes. We houden van het ontwerp, dat geïnspireerd is op de nineties, en van de regressieve kleuren. Zoals de naam het al aangeeft, wil de collectie mensen en dieren harmonieus laten samenleven.
H&M heeft hiervoor uiteraard onderzoek gedaan. Het heeft zich daarbij verbonden aan innovatieve materialen, ontwikkeld door pioniers uit de sector. FLWRDWN™ bijvoorbeeld, dat wordt verkregen uit wilde bloemen en een alternatief vormt voor dierlijk dons. Of VEGEA™ een plantaardig vervangproduct voor leer, gemaakt van druivenpitten en -stengels, ECONYL®, dat geproduceerd wordt op basis van gerecycleerd nylon en YULEX®, natuurlijk rubber ter vervanging van neopreen.
Al die materialen zijn goedgekeurd door de dierenrechtenorganisatie PETA. Zelfs de dieren die in de reclamecampagne te zien zijn, zijn door de organisatie zelf geselecteerd.
Om materialen te verven, gebruikt het merk de We aRe SpinDye®-methode. Dit circulaire systeem verbruikt gemiddeld 75% minder water, 90% minder chemische producten, 30% minder energie en 30% minder CO2.
Bij de paradepaardjes van de collectie zien we de oversize jas van gerecycleerd polyester met nepbont, de graffiti-anorak van gerecycleerd nylon (herencollectie) en de ultrahoge laarzen van gerecycleerd polyester.
De kledingcollectie wordt aangevuld door een gamma vegan make-upproducten - twee lippenstiften en een eyeliner. Ze dragen het The Vegan Society-label, een primeur voor het Zweedse merk.
LEES OOK
H&M gaat collab aan met 100-jarige fashionista Iris Apfel
The Body Shop Body Butters: liefde voor jezelf en de planeet in elke smeerbeurt