Kate Heiny is Sustainability Director van Zalando. Ze kwam in 2019 bij het team en stelde samen met hen de bedrijfsstrategie voor duurzaamheid van het merk op. Daarbij werden een aantal maatregelen genomen die bijdragen tot een ecologisch verantwoordelijk systeem, dat een echte impact op de planeet heeft. Aan ELLE vertelt ze vol passie over haar werk.
Wat zijn de voornaamste aandachtspunten aan Zalando rond duurzaamheid?
“Een van de grote uitdagingen is om duurzame kleding te maken die toch betaalbaar blijft voor het grote publiek. Uit ons verslag ‘It Takes Two’ over het verschil tussen de houding en het gedrag van de gebruikers komt naar voren dat onze klanten duurzamer willen kopen, maar dat ze dat moeilijk in de praktijk kunnen brengen. De bijkomende uitdaging is dat er in de industrie geen duidelijke definitie bestaat voor het woord ‘duurzaam’. Daarom werken we nauw samen met partners als de ‘Sustainable Apparel Coalition’ om de manier waarop we de impact van de producten op het milieu en de maatschappij meten, duidelijker te kunnen definiëren, en er naartoe kunnen werken om die impact te verminderen. Bovendien willen we ook nagaan hoe we beter kunnen communiceren over duurzaamheid met het publiek. Op die manier kunnen we onze klanten betrouwbare, relevante informatie geven. Bovendien streven we ernaar om van een lineair naar een circulair businessmodel over te gaan. Op 5 oktober introduceerde Zalando nieuwe praktische businessmodellen om de overgang te maken naar een circulaire strategie. Daarbij werd elke etappe van de levenscyclus van het product op een holistische manier herbekeken. Met andere woorden: ontwerp en productie – gebruik – hergebruik. En dan is de cirkel rond. Tegen 2023 wil Zalando de levensduur van 50 miljoen fashion items verlengen!”
Voor welke ecologische uitdagingen komt het merk nog te staan?
“De vraag is hoe we groei van het merk kunnen loskoppelen van de impact op het milieu. Hoe kunnen we de mode-industrie in een circulaire industrie veranderen? Die fundamentele vragen zijn onze grootste motivatie. We willen de komende decennia heel hard werken om een bijdrage te leveren tot de oplossing. We hebben een duidelijke visie en ambitieuze doelstellingen, maar om die te bereiken is veel meer nodig dan een paar veranderingen hier en daar. We moeten de manier waarop ons bedrijf en onze sector werken veranderen. We willen de lat hoger leggen, voortrekkers zijn op dit gebied en onze partners meenemen in het avontuur!"
Laura Coppen is Circularity Director. Ze vertelt wat dat wil zeggen.
“De mode-industrie moet evolueren naar een circulair systeem, om de negatieve impact op de mensen en de planeet te verminderen. Bij Zalando zien we dit als een unieke kans om de hervorming van de mode-industrie te helpen leiden, en in te spelen op de enorme veranderingen in het gedrag van de gebruikers die al plaatsvinden. Uit ons verslag ‘It Takes Two’ blijkt dat meer dan 60% van de verbruikers het belangrijk vindt dat hun kleding een tweede leven krijgt in plaats van op de afvalberg terecht te komen. Wij willen het gedrag van de gebruiker naar de producten en de kringloopindustrie toe wijzigen. We hebben nog niet overal een antwoord op, maar we werken samen met grote spelers in de sector om nieuwe oplossingen uit te testen en te schalen. Zo willen we tot een volledig circulaire werking komen.”
Lees ook:
Pre-owned: het tweedehandsaanbod van Zalando uitgetest
Duurzame mode: Belgisch label F.Egidio maakt komaf met overstock
H&M lanceert zijn eerste vegan collectie, met de goedkeuring van PETA