Het Brusselse ‘Mardi Editions’ scheert hoge toppen met tijdloze stuks vervaardigd uit deadstockmaterialen. Wij spraken met Marie Smits, de oprichtster van het label, over de filosofie achter ons nieuw favoriet milieuvriendelijk modemerk.
Wanneer is het zaadje voor ‘Mardi Editions’ geplant?
“Het idee voor ‘Mardi Editions’ is heel organisch gegroeid. In het begin van mijn carrière heb ik een aantal jaren voor het Brusselse tassenmerk ‘Clio Goldbrenner’ gewerkt. Noem het beroepsmisvorming maar ik ging zelf steeds bewuster om met mode. Mijn zoektocht naar duurzame, tijdloze kledij draaide echter vaak op niets uit. Ik kon mijn gading niet vinden in het Belgische modelandschap. Op reis in Australië ontdekte ik heel wat verantwoorde merken die me wél konden bekoren. Eenmaal terug in België besloot de sprong te wagen en mijn eigen modemerk te lanceren.”
“Bij het uitwerken van mijn businessplan en de zoektocht naar duurzame materialen stuitte ik op het fenomeen ‘deadstock’, oftewel overgebleven stoffen waar modehuizen of fabrikanten vanaf willen. Ik besloot hierop in te spelen met ‘Mardi Editions’ door het creatieve proces om te draaien: ik zou me laten inspireren door deadstockstoffen bij het ontwerpen van limited edition capsulecollecties. En zo werd in 2019 Mardi Editions geboren. Ik ga op zoek naar materialen die me aanspreken en beslis pas na aankoop wat ik er exact mee ga doen. Tenslotte is van elke stof is slechts een beperkte hoeveelheid voorradig waardoor elke collectie uit een gelimiteerd aantal stuks bestaat.”
LEES OOK: Ontwerpster Anine Bing over de modewereld na corona
Wat betekent duurzame mode voor jou?
“De term ‘duurzame mode’ wil heel veel en tegelijk ook heel weinig zeggen. Voor mij staat milieubewuste mode synoniem voor ethisch, circulair en langzaam. Verder wijst het ook op de wil om het steeds beter te doen en je way of working steeds in vraag te blijven stellen.”
“Aangezien ik slow fashion hoog in het vaandel draag, leg ik mezelf geen ritme op. De timing van de capsulecollecties is volledig afhankelijk van de materialen. Er is één gemeenschappelijke deler: de ontwerpen zijn stuk voor stuk tijdloos. En net dankzij hun simpliciteit kunnen ze heel het jaar door en bovendien jarenlang gedragen worden.”
Uit welke materialen worden de capsulecollecties vervaardigd?
“Ik maak graag gebruik van wol, een materiaal dat bij uitstek in Europa te vinden is. Daarbij heeft wol een aantal topkwaliteiten wanneer het op duurzaamheid aankomt. Zo is het een solide materiaal dat lang meegaat. Daarnaast kreukt het niet, houdt het geen geuren vast en is het thermoregulerend. Verder zijn ook linnen, organisch katoen en zijde vaste waarden in de capsulecollecties van ‘Mardi Editions’.”
Een milieuvriendelijk modemerk lanceren in een wereld waar fast fashion hoogtij viert. Hoe doe je dat?
“Elke dag is een nieuwe uitdaging. Na het productieproces is het uiteraard belangrijk dat ook de klant meestapt in het verhaal. En daarvoor is transparantie enorm belangrijk. De prijs van de stukken kan voor sommigen een rem zijn. Dan is het belangrijk om heel goed te communiceren over het verhaal dat achter het prijskaartje schuilt.”
Hoe zou je de stijl van het label omschrijven?
“Basic maar met een twist. Bij ‘Mardi Editions’ vind je tijdloze klassiekers met moderne, vrouwelijke details. Momenteel is mijn favoriete stuk de lange, zwarte mantel ‘Claire’. Deze jas is uitgevoerd in dubbelzijdige wol en is dus lekker warm. Bovendien kan je hem tot helemaal boven sluiten. Ik was zelf al een tijdje op zoek naar een lange, rechte jas die bij al mijn schoenen en tassen zou passen. Toen ik op de wol stuitte die uiteindelijk voor de mantel zou dienen, besloot ik te stoppen met zoeken en mijn droomjas zélf te ontwerpen.”
Wat zijn je gouden tips voor een duurzame garderobe?
“Een goed startpunt is om je garderobe grondig door te lichten. Geef de kledij die je niet meer draagt een beter leven. Je meest gedragen kledingstukken kan je vervolgens aanvullen met degelijke basics. Ga daarbij voor een mix van milieuvriendelijke en tweedehands kledij.”