Chanel begint het nieuwe jaar in stijl met de onthulling van een lang geheim gehouden project. N°1 is niet alleen een nieuwe huidverzorgingslijn, maar ook een nieuw hoofdstuk voor het merk.
Nummer 1 staat voor perfectie. Om de veeleisende fans te verleiden, gaf het merk de camelia, een symbolisch element in de wereld van Chanel, de hoofdrol in dit nieuwe gamma. De grootste troeven blijven toch de wetenschappelijke knowhow en het innovatievermogen van Chanel, en het feit dat ze voor eco-design kiezen.
What’s in a name?
Waarom N°1? In de eerste plaats was Gabrielle Chanel erg bijgelovig en geïntrigeerd door de kracht van getallen. Zo was er al N°5, en ook deze nieuwe collectie is een eerbetoon aan Coco. De 1 verwijst naar het feit dat het merk voor de allereerste keer huidverzorging, make-up en geur in één lijn samenbrengt. De iconische camelia, die verwerkt is in elk product van dit gamma, was dan weer de favoriet van Mademoiselle Chanel.
Alle negen goed
N°1 staat voor een globale, horizontale visie op schoonheid en welzijn. De lijn bestaat uit negen producten met geavanceerde texturen. Het gamma omvat wat er nodig is voor vier belangrijke stappen:
1: reinigen met het schuimend poeder en de lotion,
2: verzorgen met de oogcrème, de crème en het serum – het paradepaardje van het gamma met de hoogste concentratie aan rode camelia-extract,
3: opmaken met de foundation en een getinte balsem die je zowel op de lippen als op de wangen kunt gebruiken, en
4: parfumeren met de verrassende serummist die je make-up de hele dag door opfrist en het Eau Rouge parfumée.
De exclusieve geur met citrus, witte bloemen, iris en muskus is de rode draad in dit gloednieuwe gamma. De producten kunnen onderling gemixt worden naargelang de persoonlijke voorkeur, maar zijn op zichzelf ook heel doeltreffend.
In de naam van de camelia
Al in de jaren 80 beseften de experts bij Chanel dat de camelia bijzondere eigenschappen heeft. Deze bloem overleeft de meest barre winters en bloeit jarenlang opnieuw. Om alle variëteiten van de camelia verder te onderzoeken, werkte het wetenschappelijk team van Chanel samen met Marc Jeanson, een bekende plantkundige en landbouwkundige en een echte camelia-liefhebber. Hij stelde zijn immense tuin ter beschikking, met zo’n 2000 soorten camelia’s. Uit dit onderzoek en uit experimenten werden vier verschillende extracten gekozen, die verwerkt werden in de negen producten van het N°1-gamma: extract van rode camelia – het hoofdingrediënt –, camelia-olie, camelia-water en een gist uit een van de onderdelen van de bloem. Sommige formules bevatten voor 98% natuurlijke ingrediënten, waarvan meer dan 76% van de camelia komt. Een lijn die dus helemaal in de tijdgeest past.
Nieuwe aanpak tegen veroudering
Het vernieuwende van de lijn is dat alles erop gericht is om de huid zo lang mogelijk jong en stevig te houden, ongeacht je levensstijl. De experts van Chanel verdiepen zich al langer in de wetenschap van het natuurlijke verouderingsproces van de huidcellen. In hun laboratoria werken ze al meer dan tien jaar nauw samen met wereldautoriteiten om de eerste fase van het verouderingsproces te blokkeren. In gezond weefsel kan een cel zich een beperkt aantal keer delen (ongeveer 50 keer), waarna hij wordt verwijderd en vervangen door een jongere cel. Naarmate de huid ouder wordt, stoppen de cellen met zich te delen, maar verdwijnen niet. Ze blijven in het huidweefsel aanwezig en hopen zich mettertijd op. Dit proces verloopt in drie fasen:
- de celdeling stopt,
- vervolgens zenden deze cellen stress- en ontstekingsboodschappen naar naburige cellen die op hun beurt stoppen met zich delen, en
- tenslotte hopen de cellen zich op in het weefsel.
Een rijpere huid kan voor de helft uit dit soort verouderde cellen bestaan. Het extract van rode camelia dat verwerkt is in Serum N°1, draagt ertoe bij om de huidveroudering af te remmen. Een echte anti-verouderingsrevolutie dus, die zichtbare resultaten boekt op de vijf belangrijkste zaken waar vrouwen zich aan storen: fijne lijntjes, een doffe teint, verslapping, een trekkerige huid en zichtbare poriën.
N°1 lijkt alvast een van de meest beloftevolle lanceringen van het nieuwe jaar.
Ontdek de volledige N°1 collectie op: chanel.com