Charlotte Beaude is eigenlijk interieurarchitecte van opleiding, maar eind 2020 zette ze haar label voor lederen luxe handtassen en -accessoires online. Een jaar later opende ze in Elsene haar eerste boetiek. Wij brachten haar een bezoekje.
De boetiek bevindt zich in de Hervormingsstraat 34 in Elsene. Als we er binnenstappen, zien we niet alleen Charlotte Beaudes creaties, haar hele wereld gaat voor ons open. Niets in dit strakke interieur is aan het toeval overgelaten. Voor ze in 2018 besloot om zich in de modebranche te wagen, werkte Charlotte Beaude immers bij een architectenkantoor. Dat heeft ze trouwens niet volledig opgegeven, beide activiteiten vullen elkaar aan. De architecturale invloeden van de jonge ontwerpster springen meteen in het oog. Alles is crèmewit, van het parket tot het plafond. In het midden van de kamer staat een indrukwekkende tafel die ze zelf heeft ontworpen. Hier staan haar creaties voorzichtig uitgestald, ze vormen één geheel. Met haar gelijknamige merk wil Charlotte Beaude de luxe en glamour van weleer laten herleven. En dat in een tijd waarin we, volgens haar, vaak de moeite niet meer doen om ons echt mooi te maken.
Hoe ben je je voor mode gaan interesseren?
Door tassen. Ik maakte al handtassen toen ik nog een klein meisje was, samen met mijn mama. In het begin was dat uiteraard een spel. Maar tijdens mijn studies architectuur en productdesign heb ik enorm veel bijgeleerd over 3D en over details. Ik ben twee jaar lang bij een exclusief architectenkantoor actief geweest. Ik mocht er met ongelofelijke materialen werken en heb er heel veel van opgestoken. Na twee jaar voelde ik dat ik toe was aan iets anders en ik zat al een tijdje op dit project te broeden. Alles wat ik geleerd had, wilde ik in mijn eigen producties toepassen.
Heeft die kennis van architectuur en productdesign je geholpen bij het ontwikkelen van je eigen label en ontwerpen?
Hoewel ik een zekere kennis had van 3D, moest ik toch van nul beginnen. Ik moest de modellen uittekenen, de identiteit van het merk bepalen, lederleveranciers en fabrieken zoeken… Het was veel werk. Je moet vallen en weer opstaan, bij mensen gaan aankloppen, steeds opnieuw beginnen tot het uiteindelijk lukt. Ik heb er twee jaar over gedaan om mijn label te ontwikkelen. Maar alles wat ik tijdens mijn studies heb geleerd, komt me nog steeds van pas. Zelfs voor de plannen. Als ik over een nieuwe tas nadenk, ga ik op dezelfde manier te werk als wanneer ik een keuken ontwerp: ze moet praktisch en ergonomisch zijn. Pas daarna begin ik met het esthetische facet: kleur, afwerkingen… Alles wat ik doe, vult elkaar vrij goed aan.
Ik heb de dingen altijd graag ontleed, ik wil weten hoe een tas in elkaar steekt en of ze praktisch is.
Waardoor heb je je laten inspireren?
Mijn puurste inspiratie haal ik uit de mode uit de tijd van mijn grootmoeders en zelfs die van mijn eigen moeder. Die had iets chics en zorgeloos. Ze was misschien ook stijlvoller en verfijnder. Mijn tassen zijn meestal stevig en solide. Tegelijk zijn ze zacht: ze hebben welvingen, rondingen. Ik wil dat mijn tassen kordaatheid uitstralen, geen hardheid. Mijn andere inspiratiebronnen variëren. Bij de keuze van de kleuren van mijn creaties speelt de natuur bijvoorbeeld een grote rol. Als de kleuren van een bepaalde plek me raken, neem ik mijn Pantone-kleurenpallet erbij en zoek ik welke tinten ermee overeenkomen. Dat is heel interessant en het kan verrassende resultaten opleveren.
Je moet gewoon kijken naar de wereld rondom je en iets van het moment in je opnemen. Ik probeer tijdloze creaties te ontwerpen. Modellen met een goede basis die lang meegaan en mooi blijven. Maar ze moeten toch ook het pit hebben van de tijd waarin we nu leven. Het zijn stukken die niet te strak en stijf zijn, maar die toch de tand des tijds doorstaan.
Vertellen de vrouwen in je familie je wat ze van je creaties vinden?
Mijn mama is er altijd voor mij geweest. Ze heeft me altijd gesteund en bekijkt mijn werk met de ogen van een andere generatie. We hebben totaal verschillende opvattingen. Ik draag een tas op een bepaalde manier, zij op een andere. Het is interessant om onze ideeën bij elkaar af te toetsen. Zij is duidelijk mijn motor. Al van toen ik klein was, waren we creatief: met een jeans, een stuk stof, een lint… We zaten altijd vol plannen, zaten altijd met van alles te prutsen. Mijn grootmoeder naaide en was erg in mode geïnteresseerd. Mijn mama en mijn andere grootmoeder schilderen allebei. Alles was toen natuurlijk anders, maar creativiteit is van alle tijden. Ik kom uit een familie die haar vrouwelijkheid uitspeelt.
Je blaast de mode van weleer nieuw leven in. Dat is echter ook een manier om tegen de mode van vandaag in te gaan. Wat bevalt je niet aan de hedendaagse fashion?
Ik heb de indruk dat onze generatie zich niet meer weet te kleden. Toen ik pas begon uit te gaan, mochten we de clubs of discotheken niet eens binnen met sneakers. Vandaag steekt het allemaal niet zo nauw. Wie lippenstift opdoet, krijgt commentaar: “Draag je dat overdag?” Iedereen is bang om te overdrijven en dat vind ik jammer. Toen ik als studente stageliep in New York, zag ik dat je daar kon zijn wie je wilde. Je kon een zonnebril dragen om ‘s ochtends de metro te nemen of lippenstift opdoen… Het kon niemand iets schelen. Al wat telde, was dat je deed waar je zin in had.
Vandaag denken we meteen dat ze ons met de vinger zullen wijzen, dat we in de traditionele rol vervalen van de vrouw die te sexy, te veel dit of te veel dat is. Maar als dat nu is waar jij zin in hebt en als je je mooi voelt in een jurk en hoge hakken… Wel doe dat dan.
Ik wilde een label dat laat zien dat we chic en modern kunnen zijn zonder ons zorgen te maken over wat anderen denken. En voor mij kan dat in elke stijl. Er zijn handtassen die trefzeker en rock zijn, andere zijn klassieker, afhankelijk van de kleuren. Ik wil de codes doorbreken. Ik probeer ook om dingen te ontwerpen die we kunnen blijven gebruiken. Zo werk ik met tinten die niet aan modetrends onderhevig zijn. Hetzelfde geldt voor de foulards. Een mooie zijden foulard maakt een outfit helemaal af. Je kunt er zoveel mee doen. En hij gaat je hele leven mee.
Is dat streven naar tijdloze stukken ook een reactie op de fast fashion?
Ik wil trouw blijven aan mezelf. Langzaam maar zeker evolueren we naar een maatschappij die minder maar beter wil consumeren. Een tas aanbieden voor € 400 terwijl die niet eens in Europa is gemaakt, is niets voor mij. Ik wil een zo lokaal mogelijke productie. Mijn leer komt uit Frankrijk en mijn foulards uit Italië. Ik wil het vakmanschap – dat toch ook onder hevige concurrentie te lijden heeft – in de kijker zetten. Maar de mensen laten zich toch steeds weer verleiden door de grote namen van de fast fashion. Mijn manier van werken en consumeren is nog niet bij iedereen ingeburgerd.
De namen van je tassen zijn opgesteld uit cijfers. Er is de 12.14, de 18.22… waar staan die nummers voor?
Het zijn tijdstippen. Toen ik begon, wilde ik tassen tekenen die pasten bij een bepaald moment van de dag. Telkens wanneer ik een nieuwe tas bedenk, komt die onderliggende gedachte naar boven. De 18.22 is bijvoorbeeld een afterworktas. Ze heeft een afneembare schouderband zodat je ze als een clutch kunt dragen zonder dat je de indruk krijgt dat er iets ontbreekt.
Voir cette publication sur Instagram
De 12.14 was de allereerste van de collectie. Ze is ideaal voor een businesslunch. Ze heeft twee opberggedeeltes en je kunt ze dus langs beide zijden dragen. Op de ene kant staat vrij opzichtig het logo. Of je kunt ze draaien, voor een soberdere stijl. Het feit dat er twee afzonderlijke compartimenten zijn, betekent ook dat een kant een beetje verborgen zit en je daar je spullen discreter kunt opbergen.
Je showroom is open sinds december 2021 en we kunnen hem op afspraak bezoeken. Ben je van plan om er een permanente boetiek van te maken?
In de toekomst wel, ja. Op dit moment is het een beetje oplossing tussen een winkel en een webshop in. Ik kan een nieuwe collectie uitwerken en tegelijk blijf ik in contact met mijn klanten. Sinds de showroom er is, is mijn klantenbestand ontegensprekelijk gegroeid. Dat was vooral het geval tijdens de eindejaarsfeesten. De mensen kunnen binnenkomen, kijken, aanraken en proberen. Dat maakt een wereld van verschil. Er is ook een gezellige ruimte waar we kunnen praten. Ik vind het heel fijn om af en toe echt met mijn klanten te kunnen praten, het is een groot voorrecht.
Nog één vraag om af te sluiten. Als we je vragen om je label in enkele woorden te omschrijven, wat zeg je dan?
Vrouwelijk, verfijnd, tijdloos. Zelfzeker.
Voir cette publication sur Instagram
Komende zomer zouden de eerste prêt-à-porter stukken bij Charlotte Beaude te vinden moeten zijn. De jonge ontwerpster droomt ervan om later ook boetieks te openen in het centrum van Brussel, Antwerpen en Parijs. Momenteel kun je haar showroom in Elsene bezoeken. Maak wel altijd eerst een afspraak.
Waar? Hervormingsstraat 34, 1050 Elsene
LEES OOK
Belgische mode: 10 handtassen van eigen bodem