Een schitterend gemaakte, duurzame tas die je niet overal ziet, dat is een andere vorm van luxe. Je vindt zulke tassen bij een aantal huizen met massa’s vakmanschap maar zonder grote reclamecampagnes. Exclusief, de it-bag voorbij en met een heel lang leven voor zich.
De it-bag: een slimme investering?
Het is een veel voorkomend misverstand: de tas van het seizoen die alle fashionista’s meesleuren is niet altijd de duurste, en ook niet de beste investering op termijn. Naast die voorwerpen van begeerte van het moment, bestaan er discretere tassen, schitterende modellen van topkwaliteit waar niet zoveel marketing rond gedaan is, maar die perfect zijn tot in de kleinste details en voorbestemd voor een lang leven. In Frankrijk is er bijvoorbeeld LaContrie, een huis dat tassen op bestelling maakt in een kleur naar keuze. Deze pionier onder de lederwarenfabrikanten werd in 1838 opgericht en maakt al zeven generaties lang het mooiste handwerk. Verbreuil, de Ateliers Vignes, Bruyard en Moynat leveren ook al decennialang de mooiste producten. In Europa zijn er tientallen merken die van generatie op generatie overgaan en die geen bestsellers willen maken, maar wel prachtige tassen die stuk voor stuk getuigen van groots vakmanschap.
Hermès of Delvaux werken met klassieke, tijdloze modellen die kunnen worden doorgegeven aan de volgende generatie en die buiten de trends staan. Ze zijn letterlijk een vaste waarde
Het jonge Parijse huis Mansur Gavriel maakt bedrieglijk simpele geometrische tote bags van restjes plantaardig gelooid leer uit confectie-ateliers. Want een goede tas van deze tijd is ook milieubewust. In feite is dat altijd al zo geweest, maar nu is het een doorslaggevende factor bij de aankoop. In België maakt het ‘easy luxury’ accessoiremerk Octogony collecties met uitgepuurde geometrische lijnen, en tassen die je kunt aanpassen aan het uur van de dag, door ze vast te klippen, er meerdere bij elkaar te dragen, er eentje te gebruiken als schoudertas. Annabelle Volaire Levassor is strategie- en ontwikkelingsconsultant luxe lederwaren voor Chloé, Chanel, Lemaire, Haider Ackermann, Paco Rabanne, Paul & Joe en nu voor Victoria Beckham, voor ze een reeks luxetassen lanceert. Over de super-de-luxe sector vertelt ze dat “Hermès of Delvaux bijvoorbeeld werken met klassieke, tijdloze modellen die kunnen worden doorgegeven aan de volgende generatie en die buiten de trends staan. Ze zijn letterlijk een vaste waarde.” Dus een accessoiremerk dat met zijn tijd mee wil, moet aan de verleiding van de hype weerstaan en geen it-bags produceren, maar modellen maken die alleen maar meer waard worden en tegelijkertijd modieus zijn.
De handtas van de toekomst
Annabelle Volaire Levassor verklaart: “De kenmerken van een ‘it-bag’ zijn dat het in de eerste plaats een luxetas is, die onmiddellijk herkenbaar is en die dankzij de juiste marketing een must-have wordt. Daar komen zware financiële middelen en een grote zichtbaarheid bij kijken. De it-bag beleefde zijn glorietijd in de noughties, met bijvoorbeeld de Paddington van Chloé, de City van Balenciaga en de Downtown van Saint Laurent. Tegenwoordig is het aanbod veel groter, dus zijn er minder modellen die eruit springen. We spreken niet meer echt van een ‘it-bag’, maar bepaalde tassen zijn wel heel trendy en echte sociale markers.”
We zijn steeds beter op de hoogte en steeds meer vrouwen gaan bij kleine artisanale huizen op zoek naar producten met een goede verhouding tussen prijs en kwaliteit. Meer dan 30 jaar geleden richtte Sophie Helsmoortel haar exclusieve merkenboetiek Cachemire Coton Soie op. Zij is uit overtuiging meer geïnteresseerd “in de toegevoegde waarde van een tas dan in een logo. De it-bag bestaat niet meer echt, maar er zijn altijd gepassioneerde vakmensen die kleine wondertjes maken, en vrouwen die houden van tijdloze kwaliteit, kiezen daarvoor. Het Italiaanse merk Gatti Milano bijvoorbeeld, opgericht door een onafhankelijke ontwerpster, maakt producten van een hoogstaande kwaliteit, want ze is onderlegd in mandenmakerij en leerbewerking, en die twee verenigt ze in één tas. De stijl mag weer losser en vrijer. Het wordt tijd dat we zonder complexen onze eigen weg volgen. We moeten onszelf geen grenzen meer opleggen.”
Tassen die iconisch zijn geworden, zoals de 2.55, de Kelly, de Birkin en de Lady Dior, blijven een echte investering
Consuminderen en exclusiviteit
De kenmerken van echte luxe zijn een combinatie van die twee, want ze staan voor duurzaamheid en uitzonderlijkheid. Sophie Helsmoortel vertelt: “De grote merken hebben al enkele jaren hun prijzen opgetrokken, en dan kom je op belachelijke bedra-gen voor producten die precies hetzelfde zijn als twee jaar geleden. Ze positioneren de tassen als zeldzame voorwerpen. Dat geeft aan dat er maar weinig van zijn, wat de vraag op zijn beurt weer groter maakt. Het worden echte symbolen van rijkdom.” Zelf brengt Sophie een beperkte selectie alternatieve, luxueuze tassen van zeildoek, leer en riet. “Bij de luxe-giganten onderscheiden Hermès en Delvaux zich door het feit dat ze blijven werken met uitzonderlijk vakmanschap; ze leiden nieuwe ambachtslieden op en behouden zo hun traditionele topkwaliteit.”
Annabelle Volaire Levassor verklaart: “In 2022 zijn er nog altijd mooie luxereferenties, tassen die iconen zijn geworden, zoals de 2.55, de Kelly, de Birkin en de Lady Dior, en die een echte investering zijn. Zodra er een it-bag wordt uitgebracht, krijg je te maken met naamsbekendheid en de identiteit van het merk, bijvoorbeeld milieubewustzijn en duurzaamheid bij Stella McCartney of puur design bij Lemaire met zijn sculpturale tassen. Daarbij staan vakkennis, stijl en tijdloosheid voorop. Een tas is pas goed als hij bij de filosofie van het huis past. Merken als Jil Sander of The Row leggen de nadruk op het silhouet van de tas. Bij Loewe hebben ze een ongelooflijk sterke traditie in lederbewerking. Er zijn niet zoveel merken die op dit niveau van tijdloze slow fashion werken met een uitzonderlijk vakmanschap en kunstzinnigheid.” Binnen de luxesector positioneert elk label zich als duurzaam of trendy – en soms allebei tegelijk – voor verschillende producten.
De it-bag bestaat niet echt meer, maar er zijn altijd gepassioneerde vakmensen die kleine wondertjes maken voor wie houdt van tijdloze kwaliteit
Luxe aan je arm
Hoe kies je uit zo’n enorm aanbod een mooi kwaliteitsstuk dat exclusief is en verschillende generaties meegaat? “In dat segment zijn er veel kleine merken met een trouw cliënteel,” zegt Marie-Laurence Stévigny. Ze ontwerpt tassen en leren accessoires voor onder andere Lacoste, Nina Ricci, Aston-Martin, Bellerose, Bentley en Nike, en heeft ook een eigen collectie clutches gelanceerd. Sinds kort heeft ze een boetiek in Brussel*. “Er zijn vrouwen die naast de tassen van grote luxehuizen ook stukken van kleine ontwerpers kiezen, en dat is fijn voor ons. Het publiek wil meer weten over het product, bijvoorbeeld onder welke omstandigheden het gemaakt is. De mensen zijn daar gevoeliger voor en stellen de juiste vragen. Een van de gevolgen van covid is dat we meer lokaal willen kopen. Dit is een goede tijd voor handwerk.”
De CEO en consultant is blij met deze vraag naar exclusiviteit: ze ziet dat steeds meer klanten van luxehuizen, die goed op de hoogte zijn van de criteria voor topkwaliteit, nu graag een accessoire willen dat niet iedereen heeft en dat niet ‘trendy’ is. “Er bestaat een heel ecosysteem in de mode, waarbij verbruikers met veel koopkracht op zoek gaan naar kwaliteit. Ook klanten die grote namen kun-nen betalen kiezen meer en meer voor handwerk, kleuren, vakmanschap en made in Europe in kleine ateliers.” Ook milieubewustzijn speelt hierbij een rol, en steeds meer vrouwen vragen om de tas niet in een doos te verpakken. Heel wat merken vragen daar trouwens al extra geld voor.
Een tas om in te wonen
Barbara Bui maakt heuptasjes die de handen vrijhouden en enorme tassen die ze ‘draagzakken’ noemt. Ze lanceerde haar merk in de jaren 80 en bracht in 2005 voor het eerst tassen uit. “Ik moest eerst de juiste producenten vinden. Ze worden in Italië gemaakt, van leer, net als onze schoenen. We zijn geen merk dat de markt overspoelt en we werken artisanaal, met producten die stuk per stuk gemaakt worden, vaak met de hand.” De signatuur van haar tassen? “In tegenstelling tot de it-bags worden onze tassen niet gekocht om het logo, maar om de kwaliteit. We voegen er altijd een herkenbare touch aan toe, een knipoog naar de zadelmakerij van vroeger. Bovendien werken we met weinig metaal om het zo puur en licht mogelijk te houden. Veel vrouwen grijpen terug naar een kleine tas, vooral de jonge generatie.”
Een tas maken vraagt heel wat voorbereiding en overleg, want in een collectie is er minder referentie naar accessoires dan naar kleding. “Ik sleur altijd veel mee. Ik moet een plek vinden voor mijn dossiers, mijn sleutels, een extra trui ... Dus maak ik functionele modellen met veel binnenzakken en een mooie afwerking, zodat ze ook mooi verouderen. Sommige klanten hebben geen voeling meer met traditioneel handwerk, dus dan moet je uitleggen hoe je plantaardig gekleurd leer onderhoudt. Een tas is iets waarin je moet wonen, iets dat zijn plek in je leven moet krijgen. Het voordeel van een stuk van een ontwerper is dat niet iedereen ermee rondloopt.”
Een tweedehands it-bag van eerste kwaliteit
Ook de tweedehandsmarkt is een prima onderzoeksterrein voor wie op zoek is naar knappe, tijdloze stukken die je door kunt geven aan de volgende generatie. Alexandra Stueck en haar broer Jan-Oliver zijn oprichters van Saclàb, een verkoopssite voor ‘pre-owned’ en ‘pre-loved’ luxetassen, met andere woorden: tweedehandstassen. Zij studeerde design, hij business. Ze zijn afkomstig uit Heidelberg in Duitsland, maar wonen nu in Amsterdam. De dertigers lanceerden hun concept in 2018. Alexandra vertelt: “Tijdens mijn designopleiding kwam ik veel te weten over de fabricage van nieuwe producten en de vragen die dat oproept. Door mijn opleiding heb ik altijd al een zwak gehad voor tweedehands. Het is niet zomaar een trend: platforms als Vestiaire Collective en eBay zijn een hele filosofie aan het ontwikkelen.”
Hoe kom je erbij om je op tassen te concentreren als je in de tweedehandswereld wilt werken? “Er bestaat tegenwoordig heel veel belangstelling voor accessoires. Je hebt nooit last met maten of aanpassingen, en accessoires zijn universeel. Wij wilden ons heel duidelijk positioneren in een bepaalde markt in plaats van op verschillende terreinen te werken. In de luxesector is expertise erg belangrijk.” De tassen die de site verkoopt in de 20 landen waar hij actief is, gaan ook echt fysiek via Saclàb, waar de stukken gecertificeerd worden en de authenticiteit gegarandeerd wordt. Praktisch gezien wordt het opsturen van de tas vooruitbetaald, dan worden er foto’s van elk model genomen en worden ze van een prijskaartje voorzien. Om de doelgroep te beperken en alles coherent te houden, concentreert het concept zich op slechts vier merken: Hermès, Dior, Chanel en Bottega Veneta, “want die vallen in de smaak bij dezelfde groep consumenten, vrouwen die houden van Europese kwaliteit en tassen die met de grootste zorg gemaakt worden in Frankrijk en Italië.
Met Saclàb kun je op een eerlijke manier aan deze producten komen. Ze zijn niet noodzakelijk goedkoper, maar bij ons vind je ze wel! Het is een feit dat een tas van Hermès zodra die de winkel uitgaat eventueel meteen in waarde kan stijgen, afhankelijk van de vraag. Dit soort stukken zijn een investering, die soms afhankelijk zijn van de inflatie. Daarom kunnen bepaalde tassen van grote huizen op onze site voor meer geld verkocht worden dan in de winkel. En hoe beter je de tas bewaart in de doos en in de stofzak, hoe meer de waarde stijgt. Daarom zijn tassen zo interessant op de tweedehandsmarkt. De hele sector zit wereldwijd in de lift.” Met andere woorden: de volgende it-bag wordt misschien geen it-bag genoemd, maar het is een tas die duurzaam is, een collector’s item dat nooit uit de mode raakt en generaties lang meegaat. En die je niet herkent omdat iedereen er een heeft, maar wel aan de tijdloze elegantie.
LEES OOK: Charlotte Beaude: van interieurarchitecte tot ontwerpster van luxetassen