Het jawoord klinkt dit seizoen oorverdovender dan ooit. Uit angst een driftige bridezilla tegen het lijf te lopen, richt ELLE zich tot de magische handen achter de schermen. Drie ontwerpers van bruidsmode over hun eigenzinnige parcours, gedeeld geduld en trouwjurken in tijden van corona.
Eva Janssens
‘Ga maar voor een serieus diploma’, zeiden haar ouders nog. Maar de kriebels waren te sterk voor de Gentse Eva Janssens. Ze studeerde mode, deed jarenlang ervaring op in het familiebedrijf en runt sinds 2018 haar eigen bruidslabel. Haar handelsmerk? Ontwerpen in meerdere stukken en lagen, zodat je met één ensemble verschillende looks kunt creëren. Op de grote dag zelf, en ook lang daarna.
Parcours? “Mijn familie handelt al sinds 1919 in Europese stoffen. In 2009 stapte ik mee in de zaak. Meteen merkte ik dat de aanpak van mijn ouders niet langer houdbaar was. Confectie was intussen de norm en niemand leek nog interesse te hebben in kwaliteitsmaterialen. Op een keer besloot ik zelf een jurkje te maken, een eenvoudig model met rechte snit. Ik hing het in de etalage van de stoffenwinkel en diezelfde dag verkocht ik het aan een vrouw uit Dubai. Ik nam haar maten op, zij koos de stof uit. Twee dagen later was mijn eerste maatstuk klaar, het begin van Janssens Fabric & Tailoring. Zo’n acht jaar later volgde de metamorfose naar Eva Janssens Bridal Design. Die stap naar bruidsmode groeide heel natuurlijk. Steeds meer klanten vroegen me of ik ook interesse had om hun trouwjurk te ontwerpen. Ik zei volmondig: JA!” (lacht)
Passie? “Ik zit in de happy business, de love business. Voor mij draait het niet enkel om het creëren van een jurk, ik wil op mijn manier bijdragen aan dé mooiste dag van mijn bruiden. Daarom vind ik het belangrijk om hen beter te leren kennen. Hoe comfortabel voelen ze zich in hun lichaam? Wat zijn de pijnpunten? Dat is mijn grootste sterkte: ik kan iemand goed voelen en vatten. Maar ik dring mijn mening nooit op. Elke pasbeurt is een soort samenspel, van mixen en matchen. Soms gebeurt het ook dat een bruid resoluut een look uit de collectie kiest en dat die gewoon goed is zo. Al kan ik het nooit laten om wat te tweaken of een andere stof voor te stellen. Maatwerk is mijn passie. Ik speel graag met een ontwerp in functie van wie het draagt.”
Entourage? “Na de eerste lockdown namen we het besluit om de stoffenwinkel niet opnieuw te openen. Mijn moeder vocht op dat moment tegen kanker en mijn agenda stond vol bruiden die uitkeken naar hun moment. Het was een emotioneel kantelpunt voor ons als familie, maar uiteindelijk was het beter zo. Mijn ouders hebben hard gewerkt, het was tijd om los te laten. En dat hebben ze verrassend vlot gedaan. Ze gaven mij van de ene dag op de andere alle vertrouwen en zijn op kousenvoeten naar de achtergrond geslopen. Vandaag werk ik puur aan mijn bruidsmode met een team van vijf, maar mama is nog steeds mijn wingwoman. Voor de laatste collectie ontwierp ze een reeks haaraccessoires en sluiers.”
Ontwerpstijl? “Noem het koorddansen tussen tegenpolen. De gulden middenweg tussen heel meisjesachtig en minimalistisch pur sang. Ik hou van tule, kant en glitter, maar het moet in balans zijn. Niet te veel Cinderella of cupcakes.”
Collecties? “Mijn eerste collecties waren eerder een voorzichtig verhaal. In mijn laatste collectie ‘ensemble’ neem ik meer risico’s en laat ik mijn ware aard zien. De ontwerpen zijn uitbundiger met veel luxueuze stoffen, uitgesproken details en ook kleur. Ik vond dat het wel wat meer mocht zijn. Bij mijn vorige collectie ‘silhouette’ hield ik het bewust sober. We hadden net een jaar corona achter de rug en ik dacht: Please, blijf allemaal geloven in de liefde! Trouw en kies voor een ingetogen feest en jurk. Het showelement moest er even niet bij.”
Corona challenge? “Het atelier heeft lang stilgelegen; ik heb mijn portie slapeloze nachten gehad. Gelukkig hebben veel mensen de klik gemaakt om meer en meer te investeren in lokaal talent. Die steun heb ik echt gevoeld. Telkens als de cijfers weer wat beter waren en er een sprankeltje hoop op een trouwfeest was, stonden de bruiden daar. Dat ik zelfs ben blijven groeien, heb ik te danken aan mijn flexibel concept. Je koopt in eerste instantie geen jurk, je betaalt enkel een voorschot om tijd vrij te houden in mijn agenda. Dat geeft bruiden gemoedsrust. God weet wat er allemaal kan gebeuren tussen die eerste afspraak en de effectieve huwelijksdatum …”
Droomjurk? “Ik ontwierp mijn eigen trouwoutfit pas twee weken voor ons ‘liefdesfeest’: een wijde, zwarte broek – ik ben altijd in het zwart – en een weelderige, witte blouse in kant. En rode rozen op mijn hoofd à la Frida Kahlo! Een week later trouwden we een tweede keer in Italië. Ik ging all the way en droeg meerdere lagen zwarte kant. Of ik het vandaag opnieuw zo zou kiezen? Waarschijnlijk niet. Ik geloof niet in die ene perfecte jurk of in dat ultieme ‘say yes to the dress’-moment. Daarvoor hou ik te veel van verandering.”
Valentine Avoh
Dat Valentine Avoh van alle markten thuis is, lijkt een understatement. In een vorig leven was ze stylist/fotograaf/blogger én schreef ze ook voor onze ELLE. Toch bleek haar echte passie vooral in de vingers te zitten. Vandaag haalt de Brusselse ontwerpster zelf ‘de boekskes’ en mocht ze zomaar even een trouwjurk maken voor de Amerikaanse romcom ‘I Want You Back’.
Passie? “Ik ben altijd gefascineerd geweest door artisanaal handwerk. Enkele jaren na mijn studies, in 2009, mocht ik de trouwjurk van een vriendin ontwerpen. Het was iets compleet nieuws voor mij, maar ik hield van elke stap in het proces: de eerste brainstormsessies, de zoektocht naar de juiste stoffen, de fittings … Toen ik haar op de grote dag in mijn jurk zag, was ik verkocht. Met bruidsmode kom ik het dichtst in de buurt van haute couture, en daar ligt mijn hart.”
Parcours? “Na mijn studies aan het London College of Fashion draaide ik een tijdje mee bij Alexander McQueen. Hij zat toen op het hoogtepunt van zijn carrière, en het was een hele eer voor mij om daar deel van uit te maken. Ik leerde hoe je je eigen stoffen creëert, een kleurenpalet ontwikkelt en wat vaker out of the box denkt. Het wakkerde ook mijn passie voor naaiwerk verder aan. Uren-, soms zelfs dagenlang zaten we aan één en hetzelfde stuk, soms met drie tegelijk. Fantastisch vond ik dat. In 2017 opende ik mijn eigen atelier in Brussel. Ik had voordien nog een tussenstop gemaakt bij Alexis Mabille in Parijs en bij San Andrès Milano, en vond dat ik met mijn buitenlandse ervaringen iets speciaals kon brengen naar de Brusselse modescene.”
Ontwerpstijl? “Dat ik in drie verschillende modehoofdsteden heb gewoond, heeft mijn blik verruimd. Mijn stijl is niet typisch Belgisch, Italiaans, Frans, Engels of Ivoriaans. Het is een mix van alles, dat is mijn troef. Mijn ontwerpen zijn zeker niet voor traditionele bruiden. Ze zijn minimalistisch chic en kunnen evengoed gedragen worden voor een feestje of rode loper-event.”
Entourage? “Zonder mijn stagiaires zou ik het niet allemaal gedaan krijgen. Toch doe ik nog veel zelf. Van administratie en bestellingen tot het schrijven van persberichten. Ik volgde een bijkomende opleiding marketing & communicatie in London, dus de basis heb ik onder de knie. Dankzij mijn achtergrond als schrijfster en fotografe wist ik ook hoe ik de aandacht van magazines en blogs kon trekken. Mijn beelden zijn mijn visitekaartje. Ik doe er alles aan om te voorkomen dat ze op het zoveelste lookbook lijken. Sinds 2020 merk ik dat mijn jurken steeds vaker worden opgepikt door de internationale pers – een rechtstreeks gevolg van de Black Lives Matter-beweging en de groeiende interesse voor zwarte ontwerpers. Veel van mijn bruiden zijn Amerikaans.”
Collecties? “Het uitgangspunt voor mijn huidige collectie ‘Midnight Train’ is het Hollywood uit de jaren 1930, in het bijzonder de films ‘Dinner at Eight’ en ‘Red-Headed Woman’ met Jean Harlow in de hoofdrol. Vrouwen speelden in die tijd vaak assertieve en taboeloze rollen; die sfeer wilde ik oproepen. Ik experimenteer ook graag met onverwachte materialen voor bruidsmode. Voor de Dorothy-jurk bijvoorbeeld, ging ik aan het quilten. En voor de Harlow en Ruby ontwikkelde ik een uniek borduursel in samenwerking met een atelier dat ook voor haute-couturemerken als Elie Saab en Naeem Khan werkt. Ik hou ervan om stoffen te creëren die elders niet te vinden zijn.”
Corona challenge? “De onzekerheid was het ergst. Vanaf maart 2020 stelden ruwweg 80% van mijn bruiden hun huwelijk uit, en door de vele lockdowns en beperkingen trok ik ook tijdens de rest van het jaar minder klanten aan. Dankzij de steunmaatregelen van de overheid heb ik het hoofd toch boven water kunnen houden. Daarnaast heeft corona me geleerd om vindingrijk te zijn. Via een tool op de website kunnen toekomstige trouwers alle jurken uit de collectie virtueel passen, dat heeft enorm geholpen. Intussen zit ik weer on track met mijn label. Vorig jaar in september verhuisde ik naar een groter pand. Ik had meer atelier- en opslagruimte nodig, en ik wilde ook een aparte showroom en eindelijk een volwaardige paskamer. Bovendien is de Boulevard Saint-Michel de perfecte uitvalsbasis. 2022 wordt misschien nog even doorbijten, maar ik zie de toekomst rooskleurig in.”
Droomjurk? “Er zijn nog geen concrete plannen, maar mijn vriend weet dat er meer dan één jurk aan te pas zal komen. Met veel kralen, en hier en daar een veer …”
Ibtissam Gharib
Tijdens haar studies verzorgde ze als bijbaantje chocoladefonteinen op trouwfeesten. Het gaf Ibtissam Gharib honger naar meer. Toen ze amper 21 was, stampte ze haar eigen bruidslabel en -boetiek SHE Bridal House uit de grond. De meesten zouden cold feet krijgen, maar niet Ibti. Wat begon als een meisjesdroom, groeide in no time uit tot een gegeerd merk voor eigenzinnige bruiden.
Passie? “Ik ben een hopeloos romantisch. Als kind deed ik niets liever dan in de kleerkast van mijn mama neuzen en haar jurken passen. En toen mijn tante trouwde, mocht ik als jongste van de familie ‘prinses van de dag’ zijn. Het is traditie om dan exact hetzelfde kleed als de bruid te dragen, maar in mini-versie. Mijn geluk kon niet op. Vandaag word ik gelukkig van jurken ontwerpen in plaats van ze te dragen.” (lacht)
Parcours? “Mijn mama was naaister. Haar studieboeken zijn goed van pas gekomen, want ik heb het vak al doende geleerd. In 2017 vroeg mijn nicht of ik haar trouwjurk wilde ontwerpen. Deels voor de fun, maar ook deels om te zien of het mij zou liggen. Na die ene jurk wist ik het meteen: hier ben ik voor gemaakt! Enkele maanden later opende ik mijn boetiek. Er hingen niet meer dan tien jurken in de rekken, maar ik dacht dat ik het warm water had uitgevonden. Als ik er nu op terugkijk, waren het nogal veilige creaties. Ik was volop op zoek naar mezelf als ontwerper. Momenteel volg ik een professionele opleiding aan de Fashion Academy in Parijs om mijn tekenvaardigheden bij te schaven. Ik merk dat er nog zoveel te leren valt, ook al heb ik net vier intense jaren praktijkervaring achter de rug. Waarschijnlijk heb ik het mezelf moeilijker gemaakt door het omgekeerd te doen: eerst de winkel en dan de studie. Maar dat past dan weer bij mijn karakter. Ik doe het niet volgens het boekje.”
Ontwerpstijl? “Een trouwjurk is iets persoonlijks en moet vooral het karakter van de bruid reflecteren. Mijn stijl is dus heel veelzijdig. Het liefst werk ik met rijke stoffen en veel details. Daarnaast hou ik ook van eenvoudige en elegante ontwerpen in satijn, zijde en organza.”
Inspiratie? “Veel van mijn inspiratie komt uit het dagelijks leven, uit reizen, tentoonstellingen en films. Ik ben altijd onder de indruk geweest van sterke mode-iconen zoals Marilyn Monroe, Audrey Hepburn, Cher, prinses Diana … De merknaam SHE verwijst naar hen, maar evengoed naar mijn klanten. Zij inspireren me om het beste van mezelf te geven en een jurk te maken waar ze trots op kunnen zijn.”
Entourage? “Momenteel ben ik bezig om mijn atelier in België uit te breiden. Ik droom van een in-house team van patroonmakers en naaisters. Nu ik tijdelijk in Parijs woon, heb ik ook een extra werkkracht die de boetiek draaiende houdt. Toch reis ik elk weekend heen en weer om het contact met mijn bruiden te behouden. Die persoonlijke aandacht is mijn voornaamste focus. Daarom werk ik ook enkel op afspraak. Het zijn lange dagen, dat wel, maar ik neem het er graag bij. Deze opleiding geeft me de kans om mezelf te verbeteren en mijn label stap voor stap verder uit te bouwen.”
Collecties? “Twee keer per jaar maak ik een collectie van ongeveer 20 stuks. Daar komen tussendoor nog enkele looks bij die het aanbod complementeren. Mijn nieuwe zomercollectie werd geshoot in Parijs – de stad van de liefde. De jurken zijn romantisch en een tikje flirterig met veel parels, pofmouwen en traditioneel kant. Sommige bruiden kopen een silhouet uit de collectie, maar de meesten gaan voor een uniek ontwerp, omdat een trouwjurk zoveel sentimentele waarde heeft. Anderzijds kun je bij mij ook een jurk huren. Ik merk dat die optie steeds populairder wordt. Het is budgetvriendelijk en uiteraard ook een stuk ecologischer.”
Corona challenge? “Ik was in februari 2020 net naar een nieuw winkelpand verhuisd en volop bezig met verbouwingen. Als er één ding is dat ik uit die periode heb geleerd, is dat je met geduld een heel eind komt. Ik kon niet anders dan wachten. Anders dan bij andere kledingmerken kon ik mijn jurken niet online verkopen, je moet ze kunnen passen. Zodra het weer mocht, ben ik er 100% voor gegaan. En er komen nog spannende tijden aan. In september mag ik deelnemen aan New York Fashion Week! Het lange wachten is voorbij, nu wil ik gewoon dingen doen die mij gelukkig maken.”
Droomjurk? “Voor mijn eigen huwelijk zie ik het groots. Die dag moet helemaal samenvatten waar mijn label voor staat, dus ik zal sowieso meerdere outfits dragen. Van een strak, modern kleed met hoge split tot een sprookjesachtige baljurk met alles erop en eraan.”
Meer inspiratie? Check ook deze budgetvriendelijke trouwjurken!