Tortelduifjes sinds het middelbaar en ondertussen ook businesspartners. Kimia Namadchi (28) en Nils Heyman-Dewitte (28) maken online shoppen voor lingerie makkelijker dan ooit. “CurveCatch moet hét platform worden waar je aan denkt als het gaat om ondergoed of borsten.”

In gesprek met CurveCatch founders Kimia en Nils

Dat ze in beha’s zouden verdrinken, hadden ze een paar jaar geleden nooit verwacht. Jong koppel Kimia en Nils, beiden ingenieur van opleiding, startten twee jaar geleden CurveCatch op. “Mijn ouders hebben twee lingeriewinkels in Antwerpen”, vertelt Kimia. “Ik werkte voor Google toen de pandemie aansloeg en de zaken van mijn ouders moesten sluiten. Nils en ik bouwden meteen een webshop op zodat de verkoop niet volledig zou stilvallen. We begrepen toen dat lingerie verkopen zoals een andere webshop dat zou doen gewoon niet werkt. Zo is CurveCatch ontstaan, ondergoed voor jou uitgekozen, in een box aan huis geleverd.”

founders CurveCatch

Kimia en Nils, founders van CurveCatch. – © CurveCatch

Wat maakt CurveCatch zo vernieuwend?

Nils: “We brengen een speciaalzaak online. Dat zie je niet vaak. De expertise van lingerie-experten combineren we met machine learning data. Ons algoritme zorgt ervoor dat we na een of twee orders een volledig gepersonaliseerde Curve ID kunnen maken. Wat normaal gezien in het hoofd van de lokale expert zit, digitaliseren wij. Onze experten labelen elk stuk op basis van enkele kenmerken. Tailleert dit model groot? Is de beha voorgevormd of niet? Dankzij deze informatie en de feedback van onze klanten vinden we steeds de perfecte match.” 

Icone citation

Lingerie is vandaag de underdog van de fashionbranches, CurveCatch moet dit de leukste categorie maken. – Kimia

Kimia: “Lingerie is geen vanzelfsprekend product. Volgens onze schattingen zou de helft van de vrouwen shoppen voor lingerie verafschuwen. Snel en impulsief iets kopen in een paskamer waar je niet graag bent, je ongemakkelijk voelt en liefst zo snel mogelijk weg wilt, dat heeft alleen maar nadelen. Al deze onaangename ervaringen zorgen ervoor dat 80% van de vrouwen een beha draagt die hen niet past. We merken dat mensen tijd en comfort nodig hebben tijdens een fitting. Door de box aan huis te leveren, kan je je tijd nemen.”

Wat kan ik verwachten als ik een box bestel?

Kimia: “We zijn een categorie waarbij de items die we verkopen letterlijk ondersteunen, dus we denken dat het belangrijk is om een plek te worden waar je in het algemeen die ondersteuning vindt. Dat gebeurt in drie stappen. Eerst vul je een vragenlijst in op onze website. Die duurt maar een paar minuten en gaat over je favoriete beha, je maten en persoonlijke voorkeuren. Daarna stellen wij persoonlijk en handmatig een box voor je samen met ongeveer vijftien items in. We leveren de box aan jouw deur, zodat je op je eigen tempo kan passen in een vertrouwde omgeving. Wat je wil kopen kan je afrekenen wanneer we je box opnieuw ophalen. Niet gevonden wat je zocht? Dan sturen we je graag nieuwe items op. Zo vinden we voor iedereen de juiste fit.”

Icone citation

Ons algoritme zorgt ervoor dat we na een of twee orders een volledig gepersonaliseerde Curve ID kunnen maken. – Nils

Nils: “We willen het beste van online en offline shoppen combineren. Net als in een winkel kan je met een lingeriebox het product voelen, in detail bekijken en passen. Online is het mogelijk om op schaal veel data te verzamelen, dat is een groot voordeel. In de box vind je een lijst waarmee je ons feedback kan geven. Dit is een belangrijk onderdeel, zonder de feedback van de klanten zou CurveCatch niet bestaan.”

Kimia: “Wat er in de box zit is een verrassing, en we merken dat mensen dat leuk vinden. We trekken hen af en toe een klein beetje uit hun comfortzone. Vaak kopen vrouwen jarenlang hetzelfde model van beha, soms in een andere kleur. Met CurveCatch ontdekken vrouwen nieuwe dingen.”

Wie kiest de inhoud van de box?

Kimia: “Nils bouwde een model gestuurd door artificiële intelligentie die een eerste preview met aanbevelingen opmaakt. Dit een beetje zoals Netflix, maar dan voor lingerie. Onze experten, waaronder ook mijn mama, bekijken deze dan grondig en passen het aan waar nodig. De samenwerking tussen machine en menselijke experten zal altijd blijven, zij kiezen voor de klant de perfecte fit uit. Na een aantal orders zal alles wat je ziet op je gepersonaliseerde webshop passen. Allemaal maatloos, want maten binnen lingerie zijn ongelofelijk inconsistent.”

expert lingerie

Inge Roels, mama van Kimia, eigenares van twee lingeriezaken in Antwerpen. – © Dewy De Leeneer

Hoe zien jullie de ideale toekomst voor CurveCatch?

Kimia: “We willen hét platform worden waar je aan denkt als het gaat om ondergoed of borsten. Een community voor iedereen die steun zoekt binnen deze sector. Lingerie is vandaag de underdog van de fashionbranches, CurveCatch moet dit de leukste categorie maken. Beha’s zijn prachtige, gedetailleerde producten. Er wordt veel werk en tijd in het maken van lingerie gestoken, hoe erg is het dat dit dan belandt in je onderste schuif? We blijven leren van de input van onze klanten, op schaal hebben zij altijd gelijk. Zij zijn de kapstok van CurveCatch.”

CurveCatch uitgetest: voor het eerst een perfecte fit

Ik geef toe, er liggen een hoop beha’s in mijn ondergoedlade. Ik voel me er soms ongemakkelijk in, maar dacht altijd dat het aan mijn borsten lag. Wanneer ik de vragenlijst invul en ik de maat van mijn favoriete beha moet doorgeven, vrees ik dat ook de beha’s die in mijn box onaangenaam zullen zitten. De perfecte fit vinden voor mijn boezem lijkt onmogelijk. CurveCatch bewijst het tegendeel.

Icone citation

Ik sluit mezelf op in mijn slaapkamer met een glas wijn en een leuk muziekje: lingerie passen was nog nooit zo leuk!

box met lingerie

© CurveCatch

Mijn box is gevuld met tien beha’s in verschillende pasvormen en kleuren. Ik sluit mezelf op in mijn slaapkamer met een glas wijn en zet een leuk muziekje aan: lingerie passen was nog nooit zo leuk! Ik krijg de kans om elk detail zorgvuldig te bekijken, kan meteen checken of de beha ook zit onder een witte blouse en de mening van mijn vriend vragen. De eerste beha is meteen een perfecte fit, ik voelde me nog nooit zo goed in lingerie. Beginnersgeluk? Niet echt, want dat gevoel herhaalt zich bij elk stuk. Nooit eerder vond ik zoveel beha’s die me zo goed passen. Extra voordeel: ik ontdek voor het eerst nieuwe modellen – een plunge beha bijvoorbeeld.

Tien beha’s kan ik me niet veroorloven, dus de keuze is niet makkelijk. De volgende dag pas ik mijn favorieten opnieuw, een voordeel voor impulsieve shoppers als mezelf. Het resultaat? Mijn ondergoedlade is een plunge beha van Chantelle en een zomerse limoncellokleurige beha van Marie Jo rijker. Excuses aan alle verwaarloosde beha’s op mijn lingeriekerkhof, maar ik heb m’n ding gevonden.

Ook een lingeriebox uitproberen? Vul de vragenlijst in op de website van CurveCatch.

(Stagiaire Dewy De Leeneer)