We love: de oversized genderneutrale kinderkleding van Gamin Gamine

Geüpdatet op 16 mei 2022 door Marie-Noëlle Vekemans en Virginie Dupont Foto’s: Pers Gamin Gamine
We love: de oversized genderneutrale kinderkleding van Gamin Gamine Gamin Gamine

Een rondje Instagramscrollen bracht ons bij kinderkledingmerk Gamin Gamine, en het was liefde op het eerste gezicht!  Tijdloze, comfortabele, uniseks kleding met een losse snit en neutrale kleuren, gemakkelijk aan te trekken en te combineren. We spraken met Julie Vigerie, de working mom achter dit veelbelovende merk.

De originaliteit van Gamin Gamine schuilt in de abonnementsformule. Elke maand ontvang je een bundel met een onderstuk, een top en een accessoire. Zonder te kiezen? Ja, want het label wil ouders verlossen van de mentale last om telkens weer iets leuks te kopen en uit te selectereng. Elk setje bestaat in verschillende kleuren, maar de verzendingen zelf gebeuren willekeurig. Het is dus niet mogelijk om vooraf te kiezen of later om te ruilen. Ideaal, want moeten we allemaal niet wat meer leren loslaten? Het lijkt aanvankelijk misschien vervelend, maar al snel merk je hoe bevrijdend het is. En telkens wanneer er een pakje komt, is het een complete verrassing!

Omschrijf Gamin Gamine eens in enkele woorden.

Gamin Gamine is een zeer praktisch en eenvoudig concept. Het is echt mijn bedoeling om het dagelijkse leven van ouders makkelijker te maken. Al wat je moet doen, is naar de site surfen, je inschrijven, de maat kiezen, het geslacht opgeven en klaar is Kees. Willen ouders het abonnement een of twee maanden of zelfs langer stopzetten? Dan hoeven ze alleen terug naar de site te gaan en daar iets aan te klikken. Eenvoudiger kan haast niet.

Kunnen we de modellen en kleuren echt niet kiezen vóór de kleren worden verzonden?

Bij mij kies je niet, je vertrouwt me. Je ontvangt ook geen doos, maar een bundel. De kleren worden verzonden in zakjes die je daarna kunt hergebruiken om bijvoorbeeld kleding of speelgoed in op te bergen. Je wilt ze echt allemaal verzamelen. De outfits van Gamin Gamine hebben vaak dezelfde tinten (bruin, beige, karamel, roestbruin), zodat je de items ook vlot onderling kunt combineren. Bij Gamin Gamine hoef je niet na te denken, je hebt geen gedoe. Je neemt gewoon een top, een onderstuk en een paar sokken en voilà, je hebt een geweldige look. Zo verlicht ik de mentale last van moeders die soms een beetje te veel controlefreak zijn.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par gamin gamine. (@gaminetgamine)

Hoe ben je op dit originele idee gekomen?

Ik heb het concept aanvankelijk voor mezelf bedacht. Samen met mijn man, een Nederlander, woonde ik vroeger in Parijs. Toen mijn tweede dochter geboren werd, leefden we in een piepklein appartementje en ik herinner me dat ik in de badkamer stapels maakte met tops, onderstukken en sokken, omdat mijn dochters anders in pyjama in de crèche zouden aankomen. Ik wilde dus makkelijke maar coole kleren die iets origineels hadden, iets wat je meteen herkent. Ik hou van uniseks looks en oversized cuts. Mijn kleding groeit met de kinderen mee, ze kunnen ze verschillende seizoenen blijven dragen. Ik ben erg praktisch en down to earth. Ik koop niet veel kleren voor mijn kinderen omdat ik geen tijd heb om al die was te doen. Maar ze moeten toch vaak verse kleren aan, vooral als ze nog heel klein zijn. Daarom wil ik kwaliteitskleding aanbieden die lang meegaat en die een naar mijn gevoel perfecte prijs-kwaliteitverhouding hebben. Ik selecteer mijn materialen en de mensen waarmee ik werk heel zorgvuldig. Ik hou geen voorraad bij en produceer alleen wat ik nodig heb. Mijn marges zijn beperkt, Gamin Gamine is een kleine business en het is een echte uitdaging om outfits van niet meer dan 30 euro samen te stellen (exclusief verzendingskosten).

Ben je nu voltijds met Gamin Gamine bezig?

Ja, het is mijn fulltimebaan. Voordat ik mijn eigen merk lanceerde, had ik al vijftien jaar in de textielindustrie gewerkt. Ik had dus de nodige ervaring en contacten met productielijnen en fabrieken. Ik had eerder ook al kleine labels opgestart. Het was dus een sprong, maar niet helemaal in het duister. Wat het ontwerpen van de kleren, de kleuren en de snitten betreft, doe ik alles alleen. Ik werk met een ontwerpster die technische fiches voor me maakt en wanneer ik een nieuw model voor mama’s wil uitbrengen, doe ik beroep op iemand (er zijn ook bundels en webshopitems voor cool mums). Verder zijn er twee mensen die me helpen met de kwaliteitscontrole en het vouwen. Het is enorm veel werk want er gaan toch zo'n 2600 bundels per maand de deur uit. Als ik mijn outfits binnenkrijg, controleer ik alles voor ze worden verzonden. De maten worden nagekeken, losse minidraadjes worden afgeknipt... Het is erg tijdrovend, maar als je iets moois van goede kwaliteit wilt versturen, is dit essentieel. Uiteindelijk heb ik in november 2018 de stap gezet en ik ben enorm snel gegroeid, zelfs zonder reclame te maken. Ik neem de tijd, ik probeer me niet te haasten of te laten opjagen. Ik heb de grote bedrijven immers achter me gelaten om vrij te kunnen zijn. Maar als zelfstandige is dat niet altijd makkelijk. Je moet jezelf leren beschermen.

Hoe werkt het abonnementssysteem?

Met Gamin Gamine heb ik twee businessmodellen. Ten eerste zijn er de bundels die per abonnement worden verstuurd. Elke maand wordt een bedrag van je rekening gehaald en ontvang je automatisch een outfit. Wie geabonneerd is, krijgt ook 30% korting op de webshop. Naast die vaste bundels, bied ik op de site regelmatig exclusieve items aan. Die zijn voor iedereen, ook voor niet-abonnees. Hoewel ik geen voorraad aanhou, kan ik af en toe kortingen bieden. Maar de rode draad blijft dezelfde: mijn kleding bestaat uit tijdloze basisstukken.

 

Voir cette publication sur Instagram

 

Une publication partagée par gamin gamine. (@gaminetgamine)

Gamin Gamine is dus een succes?

Haha, dat weet ik niet, maar ik geef toe dat het goed loopt en ik krijg ook veel positieve feedback. De mensen reageren constructief, dus dat sterkt me in mijn idee dat ik iets goeds heb, dat het concept werkt. Dat er vraag is naar wat ik aanbied. Het geeft me de energie en de goesting om door te gaan en het label verder te ontwikkelen. Mijn klanten zijn de beste ambassadrices die ik me kan wensen. Ik vertrouw sterk op mond-tot-mondreclame. Als mijn kleren in de smaak vallen, zullen de mensen over me praten. Ik geen zin om veel reclame te maken en mijn zaak zo snel mogelijk uit te bouwen. Ik wil mijn tijd nemen, de dingen doen zoals het hoort en me er zelf ook goed bij voelen.

LEES OOK