IKKS: we creëren de wereld van morgen niet met de kleding van gisteren

Gepubliceerd op 13 juni 2022 door ELLE Partner
IKKS: we creëren de wereld van morgen niet met de kleding van gisteren Yvan Bourgnon & Laetitia Casta - Een emblematische capsule met sterke karakters: Laetitia Casta, Fabio Quartararo en Yvan Bourgnon zijn de drie gezichten van de campagne "Free the sea"

“We zijn niet de generatie die iets moet bewijzen, we zijn de generatie die in actie moet komen.” Met dat statement bevestigt IKKS zijn intentie om bij te dragen aan een duurzame, bewuste, betrokken én stijlvolle wereld van morgen.

Leren van het verleden, het heden optimaliseren en werken aan een betere toekomst, dat zijn reële waarden. Door te focussen op de zee, wil IKKS een bewuste mode creëren die concrete, positieve, vernieuwende en inventieve ideeën aanbrengt. De IKKS-generatie jaagt haar dromen na, 30 jaar na de oprichting van het merk dat rock-‘n-roll ademt, en rolt de mouwen van zijn matrozenshirt op om ecologische initiatieven te steunen.

Zo duurzaam mogelijk

Het kledingmerk denkt aan de hele familie. De bewustwording van de wereld waarin we leven en de maatregelen tegen de klimaatcrisis zijn dan ook belangrijk voor alle generaties. Om een mentaliteitsverandering teweeg te brengen – ook bij zichzelf – is IKKS al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van een milieuvriendelijkere aanpak. Die ambitie is opgenomen in het strategisch plan voor 2025 en leidde al tot de creatie van 100% ecologisch verantwoorde collecties en een toename van het aantal ecologisch verantwoorde producten. Dat engagement is nu al voor 22% gerealiseerd en zal stijgen tot 60% in 2025.

Free the Sea … maar dan echt

In 2021 is IKKS een duurzaam partnerschap aangegaan met The SeaCleaners om de oceanen te beschermen. Eerst was er de symbolische capsulecollectie “Love Of The Ocean”, die nu wordt voortgezet door de collectie “Free the sea”. De ecoverantwoorde collectie in limited edition met een rock-attitude doorbreekt de regels en draagt het IKKS-engagement luid en duidelijk uit. Laetitia Casta, Fabio Quartarara (wereldkampioen GP-motorcross) en Yvan Bourgnon (zeiler) zijn de gezichten van deze vrolijke, realistische en bewuste mode. Het matrozenshirt, het paradepaardje van de elegante collectie, straalt de urban cargo-spirit uit en dient als anker voor jasjes, jurken, T-shirts, polo's en badmode voor mannen, vrouwen en kinderen. Met hun boothalskragen, strepen, patches, en zwarte en ecrukleurige tinten zijn de kleren ontworpen om lang mee te gaan. Alle kledingstukken kregen versterkte naden mee en zijn gemaakt van 50% biologisch katoen en 50% Seaqual Yarn: een hoogwaardig polyestergaren op basis van plastic afval afkomstig uit de oceanen.

Ondersteuning en partnerships die echt deugd doen

Door samen te werken met het Seaqual Initiative draagt IKKS ertoe bij om plastic vervuiling te voorkomen en te recyclen, samen met individuen, organisaties en bedrijven over de hele wereld. Het plastic afval dat wordt ingezameld via programma's om stranden, oceaanbodems en -oppervlakken, rivieren en riviermondingen schoon te maken, wordt gereinigd en getransformeerd tot Seaqual Marine Plastic en weer opgenomen in een duurzaam proces. IKKS is ook een samenwerking aangegaan met The SeaCleaners, een initiatief om een baanbrekende ecologisch schip te financieren dat de plasticvervuiling van de oceanen tegengaat. Het bedrijf zal 5% van de verkoop van de “Free the Sea”-capsulecollectie aan dat project doneren. Zo zorgt IKKS voor de mode, de oceaan en het leven.

Dit artikel werd gerealiseerd in nauwe samenwerking met IKKS.

www.ikks.com

LEES OOK: 

Zonverzorging: kies een hoge berschermingsfactor

All Day All Year : "topcoat"-verzorging voor een make-over van je huid

7 pinterest ideeën voor een stijlvolle babyshower