Volgens modeontwerpster Ann Ringstrand moeten we meer stilstaan bij het hier en nu. Met haar naaiboek 'SY' hoopt ze mensen dichter bij hun kleren en zintuigen te brengen. Zo droomt ze van een shift in de mode-industrie waar de kwaliteit en duurzaamheid van kleren belangrijker wordt.
Je was een van de ontwerpers bij Hope, een Zweeds modelabel, en bent je eigen merk begonnen. Waar past 'SY' in dit plaatje?
"Ik voelde dat Hope een grote verandering was voor mij in de mode-industrie. Dat is waar het allemaal begon. Ik was na Hope wel een beetje bezorgd over hoe ik moest verder gaan in de business. Ik denk dat een belangrijk deel voor mij altijd is geweest om klanten te voorzien van dingen die ze echt nodig hebben. Maar dingen blijven veranderen en er is een nieuw digitaal tijdperk. Dat verandert veel. En er zijn ook de milieu-uitdagingen die we hebben. Dus om verder te kunnen, wist ik dat ik wat veranderingen moest doorvoeren. Dat kon ik doen toen ik mijn eigen label begon."
Ik wilde meer aansluiten bij wat noodzakelijk is. Design voor onze zintuigen.
"Als mensen dingen zelf maken ontstaat er een gevoel van endorfine in je hersenen. Door het werken met je handen komt er een geluksgevoel vrij in je lichaam, naar dat proces was ik echt nieuwsgierig. Ik deed bijvoorbeeld veel aan yoga en meditatie in deze periode. Dus langzamerhand kreeg mijn nieuwe label zin. Vervolgens wilde ik een beetje afstand nemen van de traditionele modewereld. Ik wilde meer aansluiten bij wat noodzakelijk is. Design voor onze zintuigen. Uiteindelijk werd ik gevraagd om een naaiboek te maken door een vrij grote uitgeverij in Zweden. We spraken hierover en ik realiseerde me dat er niets op de markt was. Er is geen verband tussen het maken van je eigen kleding en de mode zoals ik die kende. Vandaar het boek."
Hoe onderscheidt je jouw naaiboek van andere do-it-yourself boeken?
"Het is zo moeilijk om een modern naaiboek te vinden met patronen die aansluiten bij de mode zoals ik die ken. Ik vond uiteindelijk een klein plekje in de markt. Dat is volgens mij het spannendste wat een ontwerper kan doen: iets vinden waarvan mensen zeggen 'wow, dit is inspirerend'."
Hoe moeten mensen 'SY' gebruiken?
"Het was een zalig proces om te beslissen wat voor soort boek ik wilde maken. Ik heb een soort van backtracking gedaan, een mindmapping voor mezelf. Omdat dit mijn eerste naaiboek was, wist ik dat het een goed idee was om aan te sluiten bij mijn levensverhaal: een terugblik naar mijn grootmoeder, mijn moeder, mijn vader en wanneer ik mijn eerste jeans naaide. Daardoor vertelt het boek eigenlijk een heel verhaal. Het is heel persoonlijk."
Wat is je belangrijkste doel in de industrie met je naaiboek?
"Ik denk dat het belangrijkste voor ons nu, als mensen, is om het rustiger aan te doen. Ik denk dat dat het meest uitdagende deel is dat we onder ogen moeten zien. Je neemt een moment, je vertraagt en je lichaam zegt 'dankjewel'. En ik denk dat dat mijn belangrijkste doel is. Als ik een bijdrage kan leveren en mensen kan inspireren om thuis even de tijd te nemen om een doel te vinden, daar schuilt voor mij geluk in."
Ik wil naaien toegankelijk maken
"Ik ben thuis in de mode-industrie en in het ontwerpen van kledingstukken. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat als je het zelf maakt, je er zoveel meer om geeft. Maar ik heb ook respect voor alle mensen die voor iets anders kiezen. Als ze kleding willen kopen, is dat prima. En voor mensen die nieuwsgierig zijn, wil ik het naaien toegankelijk maken. Het is eigenlijk niet zo moeilijk!"
Het brengt mensen ook dichter bij wat er achter de mode-industrie gebeurt, waar hun kleren vandaan komen en wie ze maakt. Is dat belangrijk voor jou?
"Ja, om de business en het handwerk te respecteren en te beseffen dat een shirt geen twintig euro kan kosten. Iemand verderop in de productieketen wordt dan niet betaald. Ik denk dat we zo gewend zijn om dingen goedkoop te krijgen. Tegenwoordig kopen we tien goedkope ontwerpen in plaats van één, zodat je genoeg keuze hebt. We denken dat dit de manier is waarop het hoort te zijn... De industrie is zo verloren."
Heeft het boek je kijk op mode veranderd?
"Absoluut! Ik denk dat we al met Hope hebben bijgedragen aan een duurzame manier van denken over mode. Dus ik denk dat ik al die tijd als doel had om alledaagse mode te maken. Ik heb nooit interesse gehad in de rode loper en de camera's, omdat voor mij mijn doel en passie ligt bij het ondersteunen van mensen in hun dagelijks leven. Je moet gelukkig zijn van maandag tot vrijdag en niet alleen op een avondje uit. Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in het proberen om minder en beter te kopen. Het is eigenlijk een van de redenen waarom ik gestopt ben met elk seizoen te produceren."
Welke plannen heb je voor de toekomst?
"Ik hoop een nieuw naaiboek te maken. Ik denk dat het zelfs meer over hergebruik van materiaal zal gaan, maar ook over naaien van materiaal en producten uit deadstock - de voorraad die al rondslingert over de hele wereld. Als de inkoopafdeling zegt 'dit is wat we hebben en daar moet je creatief mee zijn' en jij bent een goede ontwerper, dan redt je het wel."
"Ik kijk er vooral naar uit om actiever te zijn in het opvolgen van de boeken en de patronen die ik maak. Zo wil ik meer workshops en kleine tutorials doen. Ik hou er ook van om mensen te ontmoeten in het atelier en de kennis die ik heb met hen te delen. Dus hopelijk kunnen we veel meer activiteiten rond de naaiboeken gaan organiseren. Dat is wat ik echt graag zou willen doen."
SY, Ann Ringstrand, €30
LEES OOK:
- 20 duurzame Belgische jurken om de lente mee in te zetten
- DIY: zo kan je jouw eigen T-shirt of sweater borduren
(Stagiaire Fleur Tollet)