Tegenwoordig is er geen ontkomen meer aan: de metaverse maakt furore – ook in de modewereld. En daar pikken modehuizen en designers maar al te graag op in.
Het is al ‘metaverse’ wat de klok staat, maar in tegenstrijd met wat je zou verwachten is het buzzword van het jaar geen nieuw gegeven. Sciencefictionschrijver Neal Stephenson introduceerde de term immers reeds zo’n dertig jaar geleden in een van zijn boeken om een virtuele realiteitsruimte te omschrijven die een fysieke ruimte nabootst.
LEES OOK: Deze smartwatch past bij je healthy levensstijl én je outfits
Vandaag is de metaverse in opmars en krijgt het virtuele landschap waar social en gaming elkaar ontmoeten steeds meer vorm. Zo duiken er steeds meer hyperinteractieve, digitale omgevingen op waar mensen – of liever hun avatar alter ego’s – werken, spelen, socialiseren en winkelen.
Virtuele mode
In de metaverse kan je namelijk je eigen avatar creëren en dus zelf kiezen hoe je eruit ziet en wat je draagt. Het gevolg? De vraag naar virtuele mode neemt toe, modehuizen springen mee op de kar en creëren nu ook virtuele collecties.
Louis Vuitton
Zo zette Louis Vuitton de toon door in 2019 een samenwerking aan te gaan met de populaire game League of Legends. Het modehuis kleedde enkele populaire personages van het spel, zoals Qiyana, lid van de virtuele hiphopgroep True Damage. In een digitale Louis Vuitton-outfit voerde zij een set op tijdens het wereldkampionschap LoL.
Balenciaga
Een jaar later presenteerde Balenciaga zijn nieuwe collectie door middel van een ingenieuze videogame. Modellen moesten plaatsmaken voor avatars en stijliconen moesten hun plek op de eerste rij inruilen voor een digitale ontdekkingsreis doorheen een dystopisch wonderland. Maar daar liet het merk het niet bij: een samenwerking met de populaire game Fortnite volgde. Verschillende populaire personages kregen een Balenciaga make-over inclusief hoodies, sneakers en gescheurde jeans.
Dolce & Gabbana
Dolce & Gabbana kwam in het kader van hun ‘Alta Moda’-show in Venetië dan weer op de proppen met hun ‘Collezione Genesi NFT’ in samenwerking met de digitale marktplaats UNXD. Het zogenaamde ‘glazen pak’ van de collectie ging tijdens een veiling voor maar liefst één miljoen euro over de virtuele toonbank.
Burberry
Ook het Britse Burberry kon niet achterblijven en lanceerde enkele virtuele collecties in samenwerking met het gameplatform Mythical Games. Het modehuis ging bovendien een stap verder en opende een ‘social retail store’ in Shenzen, China. Het resultaat is een digitale winkelervaring waar grenzen tussen de fysieke en sociale werelden vervagen. Klanten krijgen er bijvoorbeeld een virtueel dierenfiguur dat evolueert naarmate ze zowel in de winkel als op sociale media actief zijn. Zo kunnen ze exlusieve content en gepersonaliseerde ervaringen ontgrendelen zoals rondleidingen door de winkel, toegang tot exclusieve evenementen of nieuwe virtuele outfits.
Fashionable NFT’s
Bij aankoop van een virtueel modestuk ontvangt de koper een NFT, een ‘nunfungible token’ oftewel een virtueel certificaat van eigendom. Dankzij dit bewijs van echtheid kan de trotse eigenaar met zijn avatar, gehuld in een gloednieuwe outfit, uitpakken op een of meerdere digitale platformen bij tienduizenden andere gebruikers.
En net als in het echte leven, zetten ook in de metaverse bepaalde modeliefhebsters de toon: insert metafluencers. Zij inspireren anderen met hun (virtuele) kledingstijl en trekken bezoekers naar nieuwe online hotspots.
Neem nu de Amerikaanse Lil Miquela. Met haar drie miljoen volgers sleepte de 19-jarige metafluencer een samenwerking in de wacht met Calvin Klein. Ook de Chinese AYAYI bouwde op korte tijd een grote schare fans op en mocht reeds samenwerken met onder andere Tiffany & Co., Guerlain en L’Oréal Paris. De Parijse metafluencer Noonoouri wist dan weer merkdeals te strikken met grote modehuizen zoals Dior, Gucci en Miu Miu.
#MVFW22
Wat volgde was de allereerste Metaverse Fashion Week op het platform ‘Decentraland’. Om deel te kunnen nemen aan deze digitale modeweek was geen uitnodiging maar slechts een scherm vereist. Merken als Etro, Tommy Hilfiger en Roberto Cavalli hielden er virtuele shows voor duizenden toeschouwers tegelijkertijd.
Dat de metaverse eindeloze mogelijkheden biedt voor modehuizen is duidelijk. Maar welke vaart het allemaal zal lopen is dat nog niet. Of we binnenkort massaal duizenden euro’s zullen gaan investeren in virtuele handtassen lijkt ons sterk. Maar virtuele modeshows bijwonen of een avatar stylen, dat lijkt ons wel wat. Tenslotte zet het ontstaan van virtuele modeketens aan tot nadenken over hoe het in de sector allemaal wat milieuvriendelijker kan. Productieprocessen zonder vervuilende stoffen en shows waarvoor geen honderden mensen worden overgevlogen: er zit iets in.