Parfumado is een uniek online parfumplatform met een zeer gepersonaliseerde service. Het wil zijn klanten helpen om hét parfum te vinden dat het best bij hem of haar past en pakt hiervoor uit met maar liefst 450 verschillende merken.
Ben je wat op je oude vertrouwde parfum uitgekeken (of uitgeroken)? Met de abonnementsdienst van Parfumado ontdek je tal van nieuwe geurtjes en vind je het parfum dat je op het lijf geschreven staat. Het platform is opgericht door Martijn en Floor van Rooy. Deze Amsterdamse broer en zus willen de zoektocht naar een lekker parfums persoonlijker en vooral eenvoudiger maken. Met hun abonnementsdienst ontvang je elke maand een nieuw parfum op maat. Wij spraken met de oprichters van Parfumado, dat langzaam maar zeker een ware revolutie in de wereld van de parfumerie ontketent.
Vertel ons eens iets over julliezelf en over jullie carrière vóór parfumado.
Martijn: Van jongs af aan droomde ik ervan om ondernemer te worden, het liefst in de digitale en webshopbranche. Dingen online verkopen heeft me altijd geïntrigeerd. Ik heb psychologie en bedrijfskunde gestudeerd. Daarna ben ik aan de slag gegaan bij het nicheparfummerk YVRA 1958 en ik was meteen in de ban van de parfumindustrie. De mensen die in de parfumeriebranche werken, zijn stuk voor stuk zeer gepassioneerd bezig. En dat maakt het natuurlijk tot een enorm inspirerende werkplek. Eind 2017 heb ik dan besloten om Parfumado op te richten. Ik merkte immers dat er iets ontbrak: er bestond geen echte onlineoplossing waarmee klanten nieuwe parfums konden ontdekken.
Floor: Ik heb financieel recht gestudeerd en ben mijn loopbaan begonnen als advocaat familierecht. Na een paar jaar tussen de echtscheidingen en voogdijzaken, voelde ik de behoefte aan meer positiviteit in mijn werk. Zo ben ik in het bedrijfsleven terechtgekomen, eerst als strategieconsultant voor managementteams, daarna als brandmanager bij Ahold, Albert Heijn. Toen besloot ik om samen met mijn broer Martijn Parfumado op te richten. Mijn ervaring in de zakenwereld kwam hierbij goed van pas. Ik sta in voor de partnerships met de verschillende parfummerken en help ons team om onze groeidoelstellingen te bereiken.
Waarom wilden jullie een gepersonaliseerde parfumservice creëren?
Floor: Elk jaar komen er honderden nieuwe parfums op de markt. Dat maakt het voor de klanten erg moeilijk om een keuze te maken. Bij elk seizoen, gelegenheid of kantelpunt in hun leven, willen ze eigenlijk graag een nieuw geurtje ontdekken. Maar online is dat niet zo makkelijk. Daarom hebben we dus Parfumado gelanceerd. We willen inspelen op die vraag en onze klanten hierbij eenvoudige tools aanreiken. Een nieuw parfum ontdekken, moet leuk, makkelijk en vooral gepersonaliseerd zijn. Maar we weten ook dat de generations Y en Z in de eerste plaats op zoek gaan naar bepaalde merken en pas daarna dieper op een product ingaan. Daar houden we allemaal rekening mee, zodat onze klanten hun ideale parfum kunnen opsporen.
Hoe werkt parfumado? Hoe zit het concept in elkaar?
Floor: Met ons platform willen we de manier veranderen waarop mensen parfums ontdekken. Bij Parfumado kiezen klanten uit een minutieuze selectie van niche- en prestigemerken. Voor € 14,95 ontvangen ze vervolgens elke maand een staal bij hen thuis. Verder kunnen ze rekenen op gepersonaliseerde tips en advies op basis van hun quizantwoorden, opinie en smaak.
Martijn: We houden echt rekening met de feedback van onze klanten. We moedigen hen ook aan om, als een product in de smaak valt, het in standaardformaat te kopen. Bevalt het niet, dan geven we hun ander persoonlijke advies. Dankzij dit concept zijn we erin geslaagd tienduizenden klanten te helpen bij het vinden van hun geur.
Kunnen jullie ons iets meer vertellen over het AI-algoritme? Hoe gaat het in zijn werk en waarop is het gebaseerd?
Floor: We werken met een quiz die gebaseerd is op artificiële intelligentie. Ook de klantenbeoordelingen en de antwoorden van klanten die parfums al dan niet aanbevelen, vallen daaronder. Om de verschillende types parfum te bepalen, richten we ons op diverse kenmerken, zoals intensiteit, en verschillende olfactorische indicatoren, zoals fruitig, kruidig...
Martijn: De quiz is speciaal ontworpen zodat klanten via staaltesten digitaal hun mening kenbaar kunnen maken. Kunstmatige intelligentie matcht niche- en luxeparfums met de persoonlijke voorkeuren van de klanten en met de antwoorden die ze op de lifestylevragen hebben gegeven. Tot slot zorgen de reacties van de klanten ervoor dat het algoritme steeds beter wordt.
Hoe zijn jullie tot die 450 merken van jullie selectie gekomen?
Martijn: We bieden een ruime waaier aan van prestigieuze merken en commerciëlere labels, zoals Prada of Estée Lauder. Die laatste zijn immers nog steeds heel populair. Daarnaast kiezen we ook voor geliefde nichemerken, zoals Montale, Escentric Molecules en A.N Other. We proberen een evenwichtig aanbod op te stellen en ons niet op één enkele categorie te richten. We willen echt alle parfumtypes aanbieden om perfect op de behoeften van onze klanten in te spelen.
Is het de bedoeling om het aanbod van het platform in de toekomst te diversifiëren?
Martijn: Op dit moment doen we ons best om het referentieplatform voor parfum te worden. Maar in de toekomst zouden we graag een selectie schoonheidsproducten aan ons abonnement toevoegen.
LEES OOK
Belgisch parfummerk J’emme maakt stimulerende geuren met kristallen
Deze nieuwe vrouwenparfums wil je meteen in je winkelmandje droppen
Om slimmer online te shoppen, moet je denken als een stylist