Zowat elk modelabel communiceert over haar ambities op vlak van duurzaamheid. Maar hoe groen is je favoriete merk echt en hoe spot je greenwashing?
Nieuw opkomende merken pleiten meer dan ooit voor ‘slow fashion’, terwijl grote multinationals uitpakken met hun ‘conscious’ collecties. Maar hoe zie je nu het verschil tussen greenwashing en echt milieu-engagement? De 26-jarige Laurie Pazienza is ingenieur hernieuwbare energie. Via haar instagramaccount @goodmorninglau over ethische mode en activisme deelt ze tips en tricks om de waarheid achter een merk te achterhalen en te voorkomen dat we in de greenwashing-val trappen.
1.DE EIGENAAR VAN HET MERK
Dit is een goed uitgangspunt om meer te weten te komen over de intenties van een merk. Is het merk onafhankelijk of maakt het deel uit van een groep die veel merken vertegenwoordigt, voornamelijk fast fashion? Het is goed mogelijk dat een van oorsprong niet-duurzaam merk zijn manier van werken, ontwerpen en produceren volledig omgooit, en dat verdient zeker aandacht. Maar besef wel dat je als koper van dat merk ook de groep als geheel verrijkt – dus ook de merken met een catastrofale impact op de planeet en haar bewoners. Om te zien welke overkoepelende groep er achter een merk zit en te weten te komen of het een merk in eigen beheer is, ga je naar het tabblad ‘Wettelijke vermeldingen’ of ‘Privacy’, vaak helemaal onderaan in de webshop. Daar vind je meestal de juiste informatie terug.
Een zogenamd ‘conscious’ kledingstuk voor een belachelijk lage prijs zegt veel over de productiemethode
2. DE PRODUCTIE EN DE PRIJZEN
Een merk dat oprecht geëngageerd is, zal dat ook laten weten. Engagement zit nu eenmaal in je DNA. Alle kleding die het merk aanbiedt, zal milieubewust ontwikkeld zijn en op een ethische en duurzame manier worden ontworpen en gefabriceerd. En laten we duidelijk zijn: ethisch produceren doe je niet in een hels tempo. Het aantal artikelen op de website en de frequentie van de collecties laten dus al iets doorschijnen over de drijfveren van een merk. Nog een indicator is de prijs. Een zogenaamd ‘conscious’ kledingstuk voor
een belachelijk lage prijs zegt veel over de productiemethoden en het respect voor de leef-en werkomstandigheden van de arbeiders die het maken.
3. COMMUNICATIE- EN MARKETINGTECHNIEKEN
Al van neuromarketing gehoord? Inwerken op de neurotransmitters van het individu is gebruikelijk bij merken die willen aanzetten tot overconsumptie en dwangmatig koopgedrag. Enkele vaak gebruikte technieken zijn flashverkopen, aftelkalenders om de consument een gevoel van urgentie aan te praten en overdreven grote kortingen.
4. Gebruikte Materialen en keurmerken
Een ethisch merk van dat respectvol wil omgaan met het milieu moet duurzame materialen gebruiken. Maar let op: natuurlijke vezels zijn niet per se milieuvriendelijk. Neem bijvoorbeeld conventionele katoen. Voor de productie daarvan is een enorme hoeveelheid water en chemicaliën nodig. Ook de productie van kunstvezels als viscose kan vervuilend zijn. Het zou natuurlijk ideaal zijn om minder te produceren in het algemeen, maar milieuvriendelijke merken zullen liever kiezen voor biologische natuurlijke vezels, kunstvezels met een lage- re milieu-impact (zoals Tencel-lyocell) of gerecycleerde synthetische vezels. Er bestaan keurmerken die de duurzaamheid van materialen certificeren, zoals het GOTS- label voor biologische vezels en het GRS-label (Global Recycled Standard) voor gerecycleerde vezels. Zonder label heb je als consument geen enkele zekerheid, daarom is het zo belangrijk voor een merk om transparant te communiceren.
LEES OOK:
Alle tips voor gezichtsyoga, een verjongingskuur voor je huid
Deze bloemige two-piece van mango vliegt nú de winkels uit-en wil je hebben!
Getest: een rustgevende brain massage die gelijkstaat aan 3 uur slaap