Na een eerste pop-up in Antwerpen opent binnenkort een tijdelijke Shein-winkel in België. En we weten niet of we daar echt blij om moeten zijn...
Een Shein store in België
Het merk Shein opent voor het eerst een fysieke winkel in België. De tijdelijke pop-up store opent in Antwerpen van dinsdag 27 september tot en met zaterdag 1 oktober. Dit is de eerste keer dat Belgische klanten stukken van de nieuwe Shein najaarscollectie kunnen bekijken, passen en kopen.
Wat is er te koop? De vrouwen-, mannen- en curvy-collecties, maar ook Shein's Sheglam cosmeticamerk. "De collecties zullen worden benadrukt door het kleurrijke decor van de winkel en natuurlijke elementen zoals riet en veren (...) De stukken van Shein zullen worden tentoongesteld op de verschillende niveaus van de winkel, om de winkelervaring zo aangenaam mogelijk te maken," aldus het persbericht. Ook leren we dat er een welkomstgeschenk zal worden uitgedeeld aan de klanten.
Een schrijnender beeld van hoe mode vandaag wordt geconsumeerd is moeilijk te vinden
Je leest het dus goed: dit is een echte winkel en geen showroom zoals Shein eerder opende in ons land. Afgelopen juni pakte het Chinese merk namelijk uit met een pop-up store in Antwerpen. Hoewel het alleen de bedoeling was producten te tonen zonder de mogelijkheid ze te kopen, vormde zich onmiddellijk voor de opening meterslange rijen van Shein-fans die hun toekomstige aankopen in het echt konden zien. Een duidelijker (en schrijnender) beeld van hoe mode vandaag geconsumeerd is moeilijk te vinden. Shein, zoals veel modeketens, is verre van een voorbeeldige leerling. Zelfs voor vele fans van fast fashion vallen de praktijken van deze Chinese keten niet te rechtvaardigen.
Shein, oftewel ultra fast fashion
Voor wie de hype rond deze fast fashion-gigant gemist heeft: Shein (uitgesproken als 'she' en 'in') is een Chinese online website voor kinderen en volwassenen. Vandaag is het merk zo groot dat het zelfs juwelen, schoonheidsproducten en woonaccessoires aanbiedt. Shein's strategie? Kleine hoeveelheden kleding produceren tegen lage prijzen om bij succes de productie te verhogen. Er worden dagelijks 2.000 tot 6.000 nieuwe producten (!) aangeboden. We hebben het dan ook over een ultra fast fashion-strategie die uiteraard verschillende vragen oproept: waar worden deze kleren gemaakt, door wie en onder welke omstandigheden?
Shein wordt inmiddels beschouwd als een van de beroemdste merken ter wereld, maar ook als een van de minst ethische en meest vervuilende. Uit een studie van 2022 bleek zelfs dat het goed was voor bijna een kwart van de CO2-uitstoot van Franse tieners. En het zijn niet alleen de voetafdruk en de arbeidsomstandigheden die vragen oproepen, maar ook de slechte kwaliteit van de producten, die minder lang worden gedragen en daarom snel worden weggegooid en vervangen.
Een voorbeeld is de trouwjurk voor slechts 43 euro die afgelopen voorjaar veel ophef veroorzaakte. Destijds deelde community manager Kiara Brockenbrough een video die viraal ging op TikTok waarin ze haar pasmomenten voor een bruidsjurk toonde. Uiteindelijk was het de jurk van Shein van 43 euro die het beste bij haar paste, voor een ongelooflijke prijs - zeker als je bedenkt dat een klassieke trouwjurk duizenden euro's kan kosten - maar van slechte kwaliteit (100% polyester, zichtbare naden, ongebonden zomen...).
@kiarabrk Reply to @maalikaelise dress included! $47 on @SHEIN 🤩🤩 #weddingtiktok #weddingdress #cheapwedding #blackbride ♬ audio credit is rennyxaudios - ✨70s80s90s00s✨
Wat verklaart Sheins succes?
Waarom is dit merk zo populair bij gen Z? Er is natuurlijk de prijs, maar ook de marketingstrategie van de Chinese gigant die meesurft op trends om zijn producten te verkopen. Shein zorgt ervoor dat influencers voortdurend in beeld komen met 'hauls' en 'try-ons' (video's waarin influencers hun kledingpakketten uitpakken en passen voor hun volgers). Het Chinese merk heeft enkele honderden influencers, vooral op TikTok, die zich richten op jongeren onder de 25 jaar.
@marinamateoss 🤤 #fyp #viral #parati #haul #haulshein #colab @SHEIN @SHEIN Spain ♬ Si Quieren Frontear - DUKI & De La Ghetto & Quevedo
De Shein schandalen
Er is dus de buzz, al is die vaak van negatieve aard, want het merk rijgt de controverses aan elkaar. In 2020 veroorzaakte het een schandaal door een ketting met een hakenkruisvormige hanger te verkopen voor 2,50 euro, die onmiddellijk van de site werd gehaald. Een paar dagen eerder kreeg de site al een mediastorm over zich heen nadat het tapijten verkocht die leken op islamitische gebedskleedjes. Shein is daarnaast niet vies van plagiaat, zo bleek al uit verschillende rechtszaken. Het bedrijf werd onder meer aangeklaagd door Levi Strauss & Co voor het kopiëren van een jeansnaad en werd beschuldigd van het kopiëren van Dr. Martens-schoenen. En dan hebben we het nog niet over de talloze onafhankelijke designers die hun ontwerpen klakkeloos gekopieerd zien, maar machteloos staan tegenover een speler van dergelijk kaliber.
Shein is een van de beroemdste merken ter wereld, maar ook de minst ethische en meest vervuilende
Het grootste schandaal tot nu toe gaat om kledinglabels met vermeende oproepen om hulp van werknemers zoals 'help me', 'ik heb kiespijn' en 'heb hulp nodig'. Het was echter nooit mogelijk te bewijzen dat het om hulpkreten van de werknemers van het merk ging. Een etiket zou het gegaan zijn om een foute vertaling van een wasvoorschrift en een ander was een productnaam. Anderzijds weten we dankzij de Zwitserse NGO Public Eye dat "de werknemers van de Chinese keten 75 uur per week werken met slechts één vrije dag per maand".
Besluit? We laten de waarschijnlijk eindeloze rij voor de pop-up store vriendelijk aan ons voorbijgaan.
LEES OOK: Greenwashing: hoe groen is je favoriete merk echt?