Nog voor z’n release kreeg ‘Blonde’ al harde kritieken te verduren, maar nu de biopic over Marilyn Monroe eindelijk op Netflix te zien is, zwelt het protest alleen maar aan. Op sociale media blijkt “traumatisch” een populaire beschrijving en officiële instanties als Planned Parenthood nemen zelfs “anti-abortus propaganda” in de mond.

Hollywood gaat de laatste tijd helemaal voor de ‘alle pers is goede pers’-aanpak, maar in tegenstelling tot ‘Don’t Worry Darling‘ (de ruzies achter de schermen resulteerden in uitstekende kijkcijfers) gaat het voor ‘Blonde’ steeds verder bergaf. Een film maken over dé meest geliefde Hollywoodster is sowieso risqué en mag hoe dan ook op negativiteit rekenen. Maar regisseur Andrew Dominik lijkt niet erg bekommerd om het eren van Marilyn. In een recent interview beschrijft hij de beroemde filmster als een ‘goedgeklede hoer’. Het is dan ook die misogyne blik waar Dominiks film ‘Blonde’ het meest kritiek op krijgt. Dat, en een specifieke scène met een pratende foetus…

Blonde netflix kritiek anti-abortus

Still uit ‘Blonde’ op Netflix

Het probleem met ‘Blonde’

Eerlijk is eerlijk, ik wist belachelijk weinig over het leven van Marilyn Monroe voor ik ‘Blonde’ opzette en wilde de film vooral zien om alle heisa te volgen. De acteerprestatie (en gelijkenis!) van Ana de Armas wist me positief te verrassen en ook de settings en kostuums zijn een streling voor het oog. Ongeveer in de helft gaf ik op, maar dat lag eerder aan vermoeidheid dan de kwaliteit van de film. Akkoord, de seks en het geweld worden onnodig benadrukt, om nog maar te zwijgen over Marilyns eerste abortus – je zit letterlijk IN haar vagina rond te turen. Maar het was pas toen ik de volgende dag een TikTok-video zag van een scène uit de tweede helft, dat ik besefte hoe erg het met deze film gesteld was.

Blonde foetus Netflix kritiek

Still uit ‘Blonde’ op Netflix

In het bijna drie uur durende verhaal ondergaat Monroe twee abortussen en verliest ze een zwangerschap. Wat fans van de ster weten (en ik pas na het kijken ontdekte), is dat Monroe inderdaad buitenbaarmoederlijke zwangerschappen en miskramen heeft gehad en kinderloos bleef. Maar de vermeende abortussen zijn nooit bevestigd, al kiest ‘Blonde’ er duidelijk voor om daar toch in te geloven. Erger nog, de film slaagt erin om deze ingrepen zo traumatisch mogelijk weer te geven en suggereert dat de Hollywoodster telkens spijt heeft achteraf. Maar de meest besproken scène toont een zwangere Monroe die zich klaar voelt om een kind te krijgen. Een digitaal geanimeerde foetus spreekt tot haar met een griezelig kinderstemmetje, smeekt om te leven en beschuldigt haar van de eerdere abortus. “Je zult me deze keer toch geen pijn doen? Niet doen wat je de vorige keer deed?” vraagt het, voordat het haar vertelt dat het “dezelfde baby” is als haar vorige zwangerschap. De scène is zo vreemd dat ik eerst dacht dat het om een TikTok-grap ging. De vergelijking met anti-abortus propagandavideo’s werd al snel gemaakt op sociale media, en het is niet moeilijk om te snappen waarom.

@secretsofasocialite This ain’t it #marilynmonroe #foryou #fypツviral #fypツ #zyxcba #foryoupage #viral ♬ Je te laisserai des mots – Patrick Watson

Een onderzoeker die zich toespitst op de weergave van abortussen op TV & film, was een van vele kijkers die haar ongenoegen uitte via Twitter.

“Anti-abortus propaganda”

Later volgde dit statement van Planned Parenthood: “Omdat film en tv het begrip van veel mensen over seksuele en reproductieve gezondheid vormen, is het essentieel dat deze afbeeldingen de echte beslissingen en ervaringen van vrouwen nauwkeurig weergeven. Hoewel abortus veilige en essentiële gezondheidszorg is, hebben anti-abortus fanatici lang bijgedragen aan het stigma van abortus door medisch onnauwkeurige beschrijvingen van foetussen en zwangerschap te gebruiken. De nieuwe film van Andrew Dominik, ‘Blonde’, versterkt hun boodschap met een CGI pratende foetus, die eruit ziet als een volledig gevormde baby, ” aldus Caren Spruch van Planned Parenthood Federation of America aan de Hollywood Reporter.

“Planned Parenthood respecteert artistieke vrijheid. Valse beelden versterken echter alleen maar verkeerde informatie en bestendigen het stigma rond seksuele en reproductieve gezondheidszorg. (…) Het is een schande dat de makers van ‘Blonde’ ervoor hebben gekozen bij te dragen aan anti-abortus propaganda en in plaats daarvan de beslissingen van mensen op het gebied van gezondheidszorg te stigmatiseren.”

Still uit 'Blonde' op Netflix

Still uit ‘Blonde’ op Netflix

Regisseur Andrew Dominik reageert

Ondanks de verontwaardiging houdt regisseur Dominik vol dat de film geen uitgesproken anti-abortus boodschap heeft. “Ik denk niet dat de film anti-choice is,” zei hij tegen The Wrap. “Ik denk dat het verlangen om naar ‘Blonde’ te kijken door een ‘Roe v. Wade’-lens vanuit een bepaalde agenda komt. Ze vinden dat de vrijheden van vrouwen worden aangetast, en ze kijken naar ‘Blonde’ en zien een monster, maar daar gaat het niet echt om.” De regisseur denkt ook dat de commentaar te wijten is aan slechte timing. “Ik bedoel, niemand zou er iets om gegeven hebben als ik de film in 2008 had gemaakt, en waarschijnlijk zal niemand er over vier jaar nog iets om geven. Terwijl aan de film niets veranderd is. Dit is gewoon hoe dingen gaan,” vervolgde hij.

De dialoog met de foetus in ‘Blonde’ is, net als de hele film, gebaseerd op Joyce Carol Oates’ gelijknamige roman. In het boek stelt Monroe zich voor dat deze gedachte uit haar baarmoeder komt. Maar het in beeld brengen met een CGI-foetus voelt dubbel en onnodig. Dominik verklaarde aan Decider dat: “De reden om het zo weer te geven was omdat Joyce het zo aanpakte. De baby was echt. Ik wilde dat de baby echt was.”

LEES OOK: 5 feministische Netflix documentaires die je gezien moet hebben