Je eigen naam op je tas, je schoenen of je flesje. In tijden waarin het individu en personal branding hoogtij vieren, wijkt het ‘no-logo ‘ voor dat van het ‘own-logo’ principe. De consument drukt tegenwoordig zijn persoonlijke stempel op massaproducten en onderscheidt zich op die manier van zijn peers. Want personal, dat is the new black.
Terwijl Floris een flesje frisdrank met daarop zijn naam uit de koelkast neemt, smeert Céline een boterhammetje met chocopasta uit een gepersonaliseerde pot. Aan de voeten een paar zachte laarsjes die dankzij de van Swarovski-steentjes gemaakte initialen unieke stukken werden, een naamkettinkje blinkt in het zonlicht en ook de boodschap op de chocoladenootjes werd op vraag van de consument gedrukt.
Het individu werd een merknaam en de grote bedrijven spelen hier gretig op in. Bovendien houden mensen ervan zich te onderscheiden, hun persoonlijkheid te ontplooien en als dat bovendien nog eens met betaalbare en toegankelijke producten kan, is een hype niet uit te sluiten.
Nieuw is het principe van ‘customizen’ en verpersoonlijken van bestaande items allerminst. Grote merken zoals Louis Vuitton bieden het principe al jaren aan. Voor een flinke som werkt het Frans lederwarenhuis je tas af met je eigen initialen. De klant heeft een uniek stuk in handen en onderscheidt zich zo van de buurvrouw die met een ‘gewone’ Speedy bag’ de straat op gaat.
Recenter nog sprongen grote merken met massaproducten op de kar. Denk maar aan de flesjes Coca-Cola, de flesjes van Vedett of de potten Nutella. Nu tassen, schoenen en kledij van luxemerken zelfs na lang sparen voor velen onbetaalbaar blijven, schenkt een gepersonaliseerd (massa)product een gevoel van exclusiviteit en wordt het -in sommige gevallen – zelfs een statussymbool. Let’s get personal en share a coke with…ELLE?!
KLIK VERDER VOOR EEN OVERZICHT.