Van genie tot persona non grata, Kanye West kon niet lager vallen. Na een opeenstapeling van problematische opmerkingen en antisemitische bedreigingen, verliest Ye zijn partnerschappen met Balenciaga, GAP en adidas – en daarmee ook miljoenen aan inkomsten.
Het einde van adidas x YEEZY
Recent ging een clip viraal die dateert van 16 oktober, waarin Ye op een inmiddels verwijderde podcastaflevering van 'Drink Champs' zegt: "Ik kan antisemitische dingen zeggen en adidas kan me niet laten vallen. Wat nu?"
Wel, ongelijk had hij. In een officiële verklaring liet het Duitse sportmerk weten dat het partnerschap met Kanye West "onmiddellijk wordt beëindigd". Het statement zegt dat “adidas antisemitisme en elke andere vorm van haat niet tolereert. De recente opmerkingen en acties van Ye waren onaanvaardbaar, haatdragend en gevaarlijk, en ze schenden de waarden van het bedrijf van diversiteit en inclusie, wederzijds respect en eerlijkheid."
De productie van alle YEEZY-producten worden bovendien onmiddellijk gestaakt. Het sportmerk verklaarde ook dat ze hun betalingen aan Ye zouden stopzetten, en dat ze "de enige eigenaar blijven van alle ontwerprechten op bestaande producten en op eerdere en nieuwe modellen in het kader van het partnerschap." In diezelfde aankondiging voegde adidas de verwachte verliezen in het vierde kwartaal toe als gevolg van de beëindiging van het partnerschap – het zou gaan om zo’n 250 miljoen dollar.
Genie non grata
adidas is de laatste in een reeks schorsingen en ontslagen die Kanye op z'n bord krijgt. Zowel Twitter als Instagram lieten eerder weten dat zijn sociale media-accounts werden geblokkeerd, nadat de rapper en ontwerper deze platformen al maanden gebruikte om zijn gal te spuwen en haat te zaaien. Daarnaast hebben Wests financiële firma JP Morgan en talentmanagementbedrijf CAA hem laten vallen, net als Vogue, die de meest recente YZY seizoen 9-collectie van de website haalde. En dan zijn er nog de verschillende merken waarmee Kanye partnerschappen had lopen: naast adidas verbreken Balenciaga en GAP elke samenwerking.
Alle ogen zijn nu gericht op Netflix. De steamingdienst bracht dit jaar nog Kanye’s driedelige docu ‘Jeen-Yuhs’ uit, maar laat die voorlopig op het platform staan.
Het Kanye-effect is uitgewerkt
Hoewel Ye altijd bekend stond als enfant terrible, leverde zijn problematische attitude hem al jaren succes op. Alles wat de zelfverklaarde genie aanraakte veranderde in goud. Naast zijn muzikale projecten drukte hij het afgelopen decennium zijn stempel op de mode-industrie via verschillende lucratieve collabs en zijn eigen kledinglijn. Volgens velen is het ook de rapper en producer die de Kardashians richting high fashion katapulteerde , ex-vrouw Kim is de eerste om toe te geven hoe groot Kanye’s impact geweest is op haar stijl en sterrenstatus.
Het publiek volgt al maanden de show die Kanye van z'n leven wist te maken, en hoewel hij al talloze schandalen wist te overleven, heeft de artiest zich nu zo diep ingegraven dat er geen weg meer terug is. Het einde van de saga is nog niet in zicht, maar we voorspellen een dramatische afloop.