Extreme kortingen, wachtrijen voor winkeldeuren en (digitale) mandjes vol overbodige spullen, Black Friday lijkt wel de hoogdag van hyperconsumptie. Steeds meer labels verzetten zich tegen dit fenomeen en komen met duurzamere Green Friday-initiatieven, ook in ons land. Deze 7 Belgische merken doen bewust niet mee aan de gekte en kleuren de zwarte dag groen.
Xandres gaat dicht op Black Friday
Omdat de mode-industrie bovenaan het lijstje ‘meest vervuilende sectoren ter wereld’ prijkt, spoort Xandres al langer aan om bewuster te worden over ons consumptiegedrag. Om haar verzet tegen Black Friday en impulsaankopen kracht bij te zetten, maakt het merk een statement door op 25 november 2022 haar webshop en winkels te sluiten, en die dag samen te werken rond het thema ‘Repair & Care’. Om een meer circulaire aanpak van mode te stimuleren, roept Xandres haar klanten op om van 4 tot 23 november hun licht beschadigde Xandres-stuks binnen te brengen in een van de boetieks, waarna deze gratis hersteld worden in het atelier.
Op 25 november brengt Xandres al haar medewerkers samen in haar atelier in Destelbergen om het coutureteam te ondersteunen bij de herstellingen, en ook familieleden en zelfs ouderen van het lokale woonzorgcentrum die kunnen naaien zijn welkom om te helpen, en hun kennis over generaties heen te delen. Ook worden er leuke workshops gegeven door Xandres-partners over het onderhoud van kleding.
Orta sluit webshop op Black Friday
Ook het Belgische merk Orta doet mee aan Green Friday en zal haar website uitzonderlijk sluiten op vrijdag 25 november 2022. Het label wil daarmee trouw blijven aan haar waarden. Het hele jaar door streeft Orta ernaar om verantwoorde kleding aan te bieden die gemaakt is in Frankrijk en Portugal. De boodschap? "Consuminder, koop beter, en vooral… koop bewust!"
Wolvis voert prijsverhoging in
Voor Wolvis zijn duurzaamheid, lokale productie en eerlijke prijzen vanzelfsprekend. Het Gentse breigoedlabel grijpt Black Friday aan om de consument bewust te maken van de steeds duurder wordende grondstoffen en de indexering van de stijgende Belgische loonkost. In plaats van met kortingen, pakt het label dan ook uit met een gedurfd statement: een onvermijdelijke prijsverhoging. Toch wil Wolvis klanten extra bedanken met een geborduurde strijkapplicatie van kunstenares Fransesca Van Haverbeke. Dit kleine kunstwerkje kan gebruikt worden om je sjaal te herstellen of om een kledingstuk te personaliseren.
Cîme schenkt 100% aan goed doel
Beautymerk Cîme schenkt het hele jaar door bij elke aankoop een deel aan het 'Little Doctors'-programma, een project van Nepal Trust dat focust op het onderwijs van kinderen in Humla, één van de armste en meest geïsoleerde regio’s van Nepal. Tijdens het Black Friday weekend gaat het Belgische verzorgingsmerk nog een stapje verder en schenkt het 100% van haar opbrengsten aan dit goede doel via blabloom.
Terre Bleue steunt goed doel
Dit Belgische merk verandert Black Friday in 'Bleue Friday', want de naam Terre Bleue verwijst naar onze blauwe planeet, die voor 70% uit water bestaat. Wie tussen 25 en 28 november bij Terre Bleue koopt, steunt de organisatie Join For Water, een Belgische organisatie die zich inzet voor het behoud en de bescherming van zoetwatervoorraden in landen in ontwikkeling. Met het oog op duurzaam ondernemen kiest het kledingmerk er bewust voor om niet uit te pakken met kortingen, maar geven ze graag terug. Zo willen ze de druk die de modebranche op het milieu uitoefent tegengaan.
Komrads verkoopt symbolische vuilniszakken
Net zoals vorig jaar zegt het Belgische duurzame schoenenmerk Komrads resoluut nee tegen het concept van Black Friday. Hoe doen ze dit? Door op vrijdag 25 november geen sneakers maar wel sets van een gerecycleerde vuilniszak met een paar handschoenen te verkopen. Op deze manier wil Komrads mensen aansporen om deze dag betekenisvol in te vullen in plaats van mee te doen aan de hyperconsumptie. "De gerecycleerde vuilniszak & paar handschoenen van Komrads zijn een call-to-action! Ga net zoals wij afval rapen op 25 november en geef onze planeet terug wat meer ademruimte," aldus oprichters Greet Goegebuer en Mark Vandevelde.
Ardennes-Etape schenkt aan de natuur
Op 25 november wil Ardennes-étape niet de hyperconsumptie van Black Friday stimuleren, maar het concept op een heel eigen manier ombuigen. Een dag lang schenkt het de volledige opbrengst van de reserveringen van vakantiewoningen op de website van Ardennes-étape aan Natagora (de Waalse zustervereniging van Natuurpunt). Het doel van deze Green Friday is het herstel en het behoud van de biodiversiteit in de Ardennen, meer bepaald in de tuinen van de vakantiewoningen die Ardennes-étape in zijn catalogus aanbiedt. De actie is voor natuurliefhebbers die van plan zijn een verblijf te boeken in de groene long van België een uitgelezen kans om bij te dragen aan de bescherming van het landschap van de regio waar ze een weekend of langer zullen vertoeven. Jennifer Di Prinzio, coördinator van de Réseau Nature Entreprises van Natagora, legt uit: "De samenwerking tussen Réseau Nature Entreprises en Ardennes-étapes wil niet alleen de biodiversiteit verbeteren, maar ook de vakantiegangers nog bewuster maken van de rijkdom van de plaatselijke fauna en flora.”