Meer dan ooit staat onze manier van vervoer ter discussie en stellen we ons vragen bij ons consumptiepatroon. Maar hoe geniet je dan nog van een leuke shoppingervaring met een beperkte CO2-afdruk?
Door de juiste acties te combineren! Wij trokken naar Parijs voor een gezellig dagje shoppen, inclusief een snuifje cultuur en culinair genieten.
Een goede start
Eerste reflex: ga voor de trein, want dat is nog altijd het minst vervuilende vervoermiddel over lange afstanden. Afgezien van het milieuaspect is het ook de beste manier om er even tussenuit te knijpen en me-time in te lassen. De Thalys vertrekt vanuit Brussel-Zuid en dropt je in amper 1 uur en 22 minuten in Parijs. Ideaal om eindelijk dat boek uit te lezen of de nieuwste aflevering van The Real Housewives of Beverly Hills te bekijken! Comfortabele zetels, wifi aan boord, een barrijtuig, stijlvol cabinepersoneel (belangrijk!) … En dan hebben we het nog maar over de standaardservice!
Wij besloten om voor wat extra geld het Premium-aanbod te testen. Het is handig om je ticket te kopen via de app van Thalys, je vindt er alle reisinformatie in real time én je spaart Miles. Met een Premium-ticket mag je bovendien binnen in de Thalys Lounge, op een steenworp afstand van het perron in het gebouw aan de overkant (Onderwijsstraat 158). Die korte overstaptijd is immers veel aangenamer in een warme zithoek met een drankje en een hapje van het huis, toch?
Dan is het tijd om aan boord te gaan. We nestelen ons in de brede zetel van rood fluweel en halen ons boek tevoorschijn. En wat als je dat bent vergeten? Dan kun je gebruikmaken van het ePress-aanbod, een digitale kiosk met meer dan 75 titels in vier talen, ook toegankelijk via de Thalys-app! Al na enkele minuten komt het boordpersoneel ons het menu van de dag voorschotelen, door de Belgische chef-kok Frank Fol samengesteld met seizoensgebonden en duurzame producten. Het zoete lekkers is van de Franse patissier Olivier Vidal, in 2007 uitgeroepen tot Meilleur Ouvrier de France. Op elk moment van de dag krijg je wel een maaltijd geserveerd: een ontbijt, lunch, avondmaal of koffie met lekkers. Je dag is alvast prima gestart, en het leuke is … straks wacht je ook nog zo’n terugreis! Er is ook een Thalys Lounge in het station Paris-Nord.
Luxe én verantwoord shoppen
Na aankomst staan we met een paar metrohaltes meteen in het heel chique 9e arrondissement, ideaal om heerlijk te slenteren en rond te wandelen. We strijken neer in het grootwarenhuis Printemps Haussmann, dat zich al volop aan het klaarstomen is om al onze kerstdromen in vervulling te doen gaan. Maar laten we ons doel niet uit het oog verliezen: milieuverantwoord shoppen! Daarvoor gaan we direct door naar de bovenste verdieping van de winkel, waar de damesmode hangt. Letterlijk richting de zevende hemel van Printemps, want onder de Pont d’Argent van het warenhuis is Le 7ème Ciel du Printemps ingericht, de grootste ruimte gewijd aan circulariteit van de Franse hoofdstad. Maar liefst 1300 m2 met een directe inkoopbalie voor tweedehandskleding en -accessoires, een expertiseservice en een luxe vintageaanbod waar je de mythische stukken van vermaarde ontwerpers op de kop kunt tikken. Let op: de samenstelling van het aanbod is echt onwaarschijnlijk (we willen álles kopen!). Ook ontdekken we een selectie van ethische merken voor mode, verzorging en decoratie die pleiten voor een verantwoorde aanpak – denk aan upcycling, artcycling, reparatie en persoonlijk maatwerk. Op deze etage worden trouwens vaak lezingen georganiseerd om oplossingen rond circulariteit te bespreken … Naar het schijnt kun je er Guillaume Canet en andere beroemdheden tegen het lijf lopen (maar dat blijft tussen ons).
De duurzame insteek van het warenhuis beperkt zich niet alleen tot deze etage, want Printemps lanceerde ook een eigen label, ‘Unis vers le beau responsable’. Dit keurmerk neemt de duurzaamheidsprestaties van merken onder de loep aan de hand van negen thema’s – van duurzame sourcing tot verantwoorde logistiek en de bevordering van een inclusieve, circulaire economie en innovatie. Er zijn 22 uitgebreide criteria om aan te voldoen en de merken kunnen steeds verder opklimmen. Ze worden beoordeeld aan de hand van de acties die ze ondernemen en moeten een minimumscore van 30 op 100 halen.
Wij konden het dus niet laten om ook een paar verdiepingen lager te gaan rondsnuffelen in de concept store met bijzondere hoogwaardige en verfijnde selecties van kleine ontwerpers. Zo vind je in L’Endroit superleuk gepresenteerde merken zoals Marine Serre, Area, Coperni, Casablanca, Totem, Junya Watanabe en The Attico. Le Market is dan weer heel Gen Z-georiënteerd en pakt uit met genderfluïde, duurzame en erg poppy merken zoals Staud, Rotate, The Franky Shop en Daily Paper. Allemaal hoogst bankable labels op Instagram die geweldig zijn om te ontdekken en te passen ... IRL!
Een tentoonstelling meepikken
Hoe kun je naar Parijs gaan zonder een tentoonstelling mee te pikken? Frida Kahlo in het Palais Galliera, Edvard Munch in het Musée D’Orsay, Schiaparelli in het Musée des Arts Décoratifs … Wij kozen voor Alaïa avant Alaïa in de Fondation Azzedine Alaïa, een retrospectieve tentoonstelling die het verhaal schetst van de uit Tunesië afkomstige modeontwerper voordat hij furore maakte bij het grote publiek. Je leert de couturier beter kennen via de mensen uit zijn omgeving, zijn muzen en vooral zijn geweldige creaties die je meevoeren in zijn creatieve geest. Een absolute must-see, nog tot 12 december!
Zo ziet het ideale dagje shoppen er dus uit: een bewuste en verantwoorde ervaring in een heel andere omgeving met een vleugje cultuur. Even heerlijk genieten van tijd voor jezelf!
Dit artikel werd opgesteld in nauwe samenwerking met Thalys en Printemps.
thalys.com
printemps.com
LEES OOK: