Loïc Nottet kondigt met zijn single 'Mélodrame' een gloednieuw album aan voor 2023. Een ware renaissance aangekleed door de Belgische couturier Edouard Vermeulen van Natan. De zanger praat met ons over zijn muzikale project en deze bijzondere samenwerking die onze patriottische harten sneller doet slaan.
Ik heb een fase in mijn leven bereikt waarin ik me niet wil verschuilen achter een taal die niet de mijne is
We hebben onlangs je nieuwe nummer 'Mélodrame' mogen ontdekken. Is dit het begin van een nieuw hoofdstuk in je carrière?
"Oh ja, zeker! Voor mij is 'Mélodrame' een poort naar het nieuwe universum, een nieuw project en een nieuw imago. Het is een voorproefje, al weet ik dat het riskant was om dit nummer uit te brengen: het is geen radioliedje, het duurt 4 minuten, met een onderwerp en een tekst die je aan het denken zet. Maar ik zei tegen mezelf 'ik ga ervoor!' omdat muziek, hoewel het commercie is, nog steeds kunst blijft. En voor mij is kunst gebaseerd op gevoelens en emoties. Ik vond dat 'Mélodrame' het eerste nummer moest zijn dat in dit project werd uitgebracht, ook al was ik me ervan bewust was dat het misschien niet op de radio zou worden gedraaid."
Waarom ben je overgestapt naar dit meer urban genre?
"Het leven. Ik ben gegroeid, denk ik. Ik heb altijd van urban pop gehouden, zelfs van rap, en ik wilde me omringen met een meer hiphopteam om me met die nieuwe stijl te helpen, als een soort wedergeboorte. Ik wilde ook terug naar mijn roots: dans natuurlijk, maar ook theater en opera. Ik ben begonnen met klassieke dans, waar ik helemaal niet van hield, maar het heeft me veel geleerd en veel meegegeven, zoals discipline en een bepaalde levensethiek. Ik ontdekte Tsjaikovski, klassieke muziek, ballet en alles daarrond. Daarom wilde ik in dit nieuwe project de nadruk weer leggen op mijn roots en tegelijkertijd een andere dimensie toevoegen die naar de toekomst kijkt."
'Mélodrame' kondigt een nieuw album aan dat in 2023 verschijnt. Wat mogen we verwachten?
"Er zullen niet alleen ballads zijn. Ik wilde ook meer dansbare en ritmische klanken integreren omdat ik dacht aan festivals en concerten en ik besefte dat dit de nummers waren die ik het liefst op het podium breng. Ik zie mensen dansen, bewegen, meezingen, en dat zijn echte momenten van verbondenheid die ik ook met dit nieuwe album wil vinden. Maar bovenal wilde ik risico's nemen en mezelf uitdagen!"
Was het succes van 'Mr/Mme' de aanleiding om een 100% Franstalig album te maken?
"Helemaal! Oorspronkelijk was 'Mr/Mme' niet bedoeld als nummer, het was gewoon een tekst die in een schoenendoos onder mijn bed belandde. Uiteindelijk besefte ik dat er zich een melodie in mijn hoofd begon te ontwikkelen. Het werd een liedje, we brachten het uit en de mensen reageerden heel goed, het was magisch! Ik heb een fase in mijn leven bereikt waarin ik me niet wil verschuilen achter een taal die niet de mijne is, ik wil in mijn eigen naam spreken en zeggen wat ik wil zeggen zonder barrières."
Met mijn nieuw album wil ik risico's nemen en mezelf uitdagen
Wat inspireerde je bij het schrijven van 'Mélodrame' en het nieuwe album?
"Ik wilde geen te rauwe en vertrouwde taal zoals Orelsan, maar tegelijkertijd ook niet te literair zoals Christine & the Queens, want ik ben niet iemand die veel leest. Wat een beetje een paradox is omdat ik volgend jaar een boek uitbreng waar ik al 5 jaar aan werk. Kortom, ik zit vol tegenstrijdigheden. Ik ben geen auteur, ik wilde mijn teksten niet te metaforisch of poëtisch maken, maar ik wilde toch een zekere elegantie in de manier waarop ik de dingen presenteerde. Ik ben erg gevoelig voor de schoonheid van het woord, de klank, de spelling. Soms kan zelfs een brief mij inspireren."
Je look is in de loop der jaren sterk geëvolueerd. Hoe zou je jouw huidige stijl omschrijven?
"Vandaag ben ik gekleed in leer, maar dat is vrij zeldzaam. Ik draag meestal zachtere, meer poëtische materialen zoals fluweel of zijde. Ik hou ook erg van de kleur zwart. Je moet weten dat mijn professionele stijl niets te maken heeft met mijn dagelijkse stijl. In mijn vrije tijd geef ik de voorkeur aan comfort met onesies, XXL hoodies... Ik neem het niet te serieus. Trouwens, ik mix graag stijlen: klassiek, getailleerd, urban... Ik zou mijn stijl beschrijven als 'hybride'. Zoals het project."
Wat is je relatie met mode? Is het een wereld die je aanspreekt?
"Het vakmanschap, het ontwerp, de materialen... Dat vind ik geweldig. Toen ik jonger was, wilde ik ontwerper/kostuummaker worden voor films, om te werken voor mensen als Tim Burton, bijvoorbeeld. Ik hou van mode, maar zou ik er echt in willen werken, inclusief de vele mondaine events en feestjes? Nee. Dat bestaat ook in de muziekwereld, maar ik doe het niet omdat ik me er niet per se goed bij voel."
In dit nieuwe project werk je samen met Edouard Vermeulen, directeur van Natan. Hoe kwam de samenwerking tot stand?
"Het team nam contact met me op via Instagram. Ze stuurden me een bericht waarin ze zeiden dat ze erover dachten om voor het eerst mannen te kleden en dat ze zich iets androgyns en uniseks voorstelden. Dat sprak me duidelijk aan, want ik weet dat ik met mijn stem en mijn gezicht al androgyne trekken heb en ik vind het niet erg die te accentueren. Zo werd ik de eerste man die door Natan werd gekleed. Een primeur die op creatief vlak superspannend is. "
Hoe verliep de keuze van de stoffen, het maken van de stukken...?
"Het duurde een dik jaar, zou ik zeggen. Eerst hadden we vergaderingen waar we discussieerden, veel schetsen maakten, aanpassingen deden, de verhoudingen bepaalden. Daarna gingen we naar het atelier om de stoffen te bekijken en te kiezen. Ik gaf enkele ideeën van wat ik wilde: zwart, glanzend, mat, veren... De stof die ik draag in 'Mélodrame' is eentje uit Milaan. Het was hun laatste herfst en dus het laatste stuk dat met deze stof gemaakt kon worden. We hebben veel materialen gebruikt die zeer edel en natuurlijk zijn en die contrast brengen in de silhouetten."
Ik vind het niet erg om mijn androgyne trekken te accentueren
Wat heeft je het meest geraakt in het werken met Natan?
"Alles is erg familiair bij Natan. Het voelt alsof je in een modehuis bent omdat het professionals zijn, maar er was een echte uitwisseling en begrip aan beide kanten die echte artistieke vrijheid mogelijk maakte. Ik voelde dat mijn stem werd gehoord, en dat was voor mij het belangrijkste."
Is het belangrijk voor jou om België naar voren te schuiven in dit muzikale project?
"Ja, ik denk dat we het verdienen! We zijn een klein land, maar we hebben veel talent. We maken nu al een paar jaar furore en ik denk dat het heel belangrijk is om trots te zijn op onze oorsprong. Dit is waar ik geboren ben, waar het allemaal begon, waar mensen besloten mij een kans te geven als artiest en alleen daarom al zal ik dat altijd naar voren willen brengen."
LEES OOK: Adele is klaar met verstoppen: "Dit was het pijnlijkste moment in mijn carrière"