Zalando en luxe streetwearmerk Filling Pieces lanceren een genderloze, inclusieve capsulecollectie.
Zalando x Filling Pieces
De capsulecollectie, getiteld 'You Are Invited', getuigt van Zalando's en Filling Pieces' inzet om mode inclusiever te maken. De collab bestaat uit vijftien items en legt een grote focus op schoenen, want dat is waar het voor Filling Pieces allemaal begon. Het in Amsterdam gevestigde label, opgericht in 2009 door eigenaar en creatief directeur Guillaume Philibert, vertrok vanuit de ambitie om een premium sneaker te ontwerpen voor een eerlijke prijs. Sindsdien bracht Filling Pieces een wereldwijde gemeenschap samen van artiesten en creatievelingen die het merk gebruiken als een manier om trouw te blijven aan hun waarden van diversiteit en inclusie. Het jonge team breidde het aanbod intussen uit naar een assortiment schoenen en een volledige ready-to-wear collectie met tassen, accessoires en brillen.
Een capsulecollectie zonder labels
De 'You Are Invited' capsulecollectie bestaat uit vijftien stuks: zes ready-to-wear items en negen handgemaakte schoenen. Enkele highlights zijn de iconische Filling Pieces sneakers, loafers en laarzen in de maten 35-46, een genderloos korset, een leren broek en gilet in de maten XS-XXL. "We hebben een collectie voor ogen die door iedereen gedragen kan worden, ongeacht hoe men zich identificeert", zegt Guillaume Philibert van Filling Pieces.
Curator, schrijver en stylist Leendert Sonnevelt werkte mee aan de campagne en benadrukt het belang van een genderloze collectie: "Om eerlijk te zijn begrijp ik überhaupt niet waarom zoveel kleding anno 2023 nog voor ‘man’ of ‘vrouw’ wordt verkocht. Los van het feit dat er meer genderidentiteiten bestaan en de mode-industrie daarin achterloopt, is het ook beperkend voor je creativiteit en mogelijkheden met kleding; waarom zou je je look laten bepalen door een genderlabel?".
De inclusieve campagne 'You are Invited'
Bij de collectie hoort een sprekende campagne, eveneens getitled 'You are Invited'. Filling Pieces "We willen dat deze collectie belichaamd wordt door mensen die niet bang zijn voor zelfexpressie, die zich niet conformeren aan vooraf gemaakte labels, mensen die trouw zijn aan hun eigen identiteit en dat ook durven zijn. Dit is de ruimte die we willen verkennen en creëren met Zalando, aangezien onze waarden overeenkomen, " aldus Guillaume Philibert.
De stuks komen tot leven via een zorgvuldig uitgekozen groep creatievelingen die samen de vrijheid van meningsuiting vieren door middel van mode. Creative director en stylist JeanPaul Paula, een van de gezichten van de campagne: "Er hing een coole sfeer op de shoot, de casting was uniek en ik voelde de boodschap dat iedereen uitgenodigd was."
Over de boodschap van de campagne zegt Leendert Sonnevelt nog: "Of het nu je kleding betreft of andere manieren van jezelf uitdrukken of zijn: luister enkel naar jezelf en omring je, zo mogelijk en zo vaak mogelijk, met mensen die jouw eigenheid respecteren én toejuichen."
De capsulecollectie is vanaf 9 februari exclusief verkrijgbaar bij Zalando
LEES OOK: Loïc Nottet over nieuwe muziek en samenwerking met Natan