Never mix business with pleasure? Daar hebben deze creatieve ondernemers geen oren naar. Zij gebruiken de kracht van hun vriendschap, relatie of familieband en gaan voluit voor hun gezamenlijke droom.

Studio Collect

Parels van vriendinnen

V.l.n.r. Hannah van Lith, Hermien Cassiers, Saskia Govaerts en Magaly Hermans

Studio Collect is het verhaal van vier vriendinnen, gefascineerd door de magie die ontstaat wanneer vier sets gelijkgestemde handen vorm geven aan eenzelfde idee’. Het klinkt als een sprookje, het parcours van soul sisters Hermien Cassiers, Saskia Govaerts, Magaly Hermans en Hannah van Lith. Ze leerden elkaar kennen op de Antwerpse Academie voor Schone Kunsten en bleven ook na hun studie juweelontwerp aan elkaar plakken. Saskia: “We wilden aanvankelijk een atelierruimte delen om de kosten te drukken, maar al gauw begonnen we samen stukken te maken, en dat zijn we blijven doen.” In 2013 ontstond Studio Collect, in 2017 kwam er de eerste fysieke winkel in thuisbasis Antwerpen en onlangs opende een tweede vestiging in Gent. Je treft er steeds één of twee Studio Collectors aan, want de winkels uitbaten doen ze samen. “We wisselen elkaar af,” vertelt Hannah. “En dus is het extra handig om met vier te zijn. Ontwerpen doen we ook met z’n allen, maar daarnaast zijn de taken strikt verdeeld. Magaly volgt de bestellingen op en zorgt voor de grondstoffen in het atelier. Saskia doet de communicatie, en ik regel samen met Hermien de financiën.” Van onderling switchen geen sprake, tenzij een van hen op zwangerschapsverlof gaat. Magaly: “De voorbije tien groeiden we elk in onze rol. Vrij organisch, net als Studio Collect. We zijn niet op een dag bij elkaar gekomen met een businessplan of met grote ambities. Het groeide gewoon zonder veel nadenken.”

Studio Collect, Antwerpen, juwelen, ontwerper, ring, ketting, winkel

Juwelen uit de ‘Fond of Fonts’-collectie

Toch laat het viertal weinig aan het toeval over. Hun architecturale juwelen met vleugjes modernisme, brutalisme en art deco typeren ze als beredeneerd. Berekend. Elke steen wordt weloverwogen geplaatst. En ook hun samenwerking als onderneemsters en vriendinnen nemen ze van bij het begin serieus. “Mogelijke issues proberen we ruim op voorhand op te sporen,” legt Hermien uit. “Wie gaat wanneer op vakantie bijvoorbeeld, of de opstart van de nieuwe winkel. Nog voor een probleem zich voordoet, hebben we het al uitvoerig besproken. Dat helpt, want zo zijn er nog maar weinig moeilijke momenten geweest.” Duikt er toch een meningsverschil op, dan wordt dat in naam van de vriendschap meteen uitgepraat. Saskia: “En dat lukt ons elke keer. Misschien kom je met vier zaakvoerders makkelijker tot een compromis? Staan we met twee lijnrecht tegenover elkaar, dan zijn er nog altijd twee bemiddelaars die wat nuance in de discussie brengen.” (lacht) “We beseffen heel goed wat we naast het bedrijf zouden verliezen,” vult Hannah aan. “Onze relatie is te veel waard om op het spel te zetten. Daarom zien we elkaar ook regelmatig voor of na de werkuren. We koesteren onze tijd samen als vriendinnen.”

Kunnen ze een beetje van die magie delen? Wat is het geheim van hun gedeeld succes? Saskia: “Blijf de meerwaarde van een partnerschap zien. Wanneer je samen met een vriend een zaak uitbouwt, is dat in de eerste plaats omdat je gelooft in die persoon, in zijn kracht en talent. Na tien jaar kijken wij nog steeds met enorm veel bewondering naar elkaar.” Hermien: “Wij vier samen zijn Studio Collect. Met iemand minder of iemand anders zou het niet meer kloppen.” Saskia: “Dus niemand stopt hier, hé!” (lacht) Magaly: “We hebben elkaar mooi gevonden, zonder dat we naar elkaar op zoek waren.”

Rond Carré Studio

Gedeelde dromen vormgeven

Rond Carré Studio, design, Orta, Brussel, studio, grafisch ontwerp

O’nonto Zaman en Jade Vijt (© Hadrien Hanse)

Vrienden verklaren hen nog vaak voor gek. Maar voor Brusselaars Jade Vijt en O’nonto Zaman is de liefde voor elkaar onlosmakelijk verbonden met de liefde voor hun vak. Begin 2020, net voor corona uitbrak, richtte het koppel hun eigen designbureau Rond Carré Studio op. Jade: “We waren al jaren elkaars grootste fan. O’nonto werkte als freelance artdirector en grafisch vormgever, ik als interieurontwerpster. Samen een studio uit de grond stampen voelde als de logische volgende stap.” Jade en O’nonto werkten inmiddels al voor klanten als Bellerose, Odyskin, Edji Gallery en Panda Gin. En het duo zit ook achter het interieur van de nieuwe Orta-boetiek die begin december de deuren opende. “Elk project starten we z’n tweeën op,” zegt O’nonto. “We leggen de art direction vast, maken moodboards … Maar het is niet zo dat we alles van A tot Z samen uitvoeren en opvolgen. We hebben ieder onze specialiteit en geven elkaar de vrijheid om ons eigen ding te doen.”

Zoals de taken thuis verdeeld zijn, zo draait ook Rond Carré Studio. O’nonto beantwoordt mails en beheert het budget, Jade houdt zich bezig met de planning. Na drie jaar zit de flow erin en voelen ze elkaar net zo goed aan op professioneel vlak als in hun privéleven. Over hun grootste sterkte moeten ze niet lang nadenken. O’nonto: “Ik krijg elke dag gratis feedback van een andere creatieveling die niet exact doet wat ik doe, maar die er wel een correct beeld van heeft. Jade daagt me uit, stelt de vragen waar ik misschien niet meer aan denk. En vice versa.” En de grootste valkuil? Jade: “Fouten worden weleens persoonlijk aangerekend. Als een van ons een idee doorduwt dat achteraf niet blijkt te werken, krijgt die sowieso een ‘zie je wel!’ naar het hoofd geslingerd.” (lacht)

Orta, Brussel, Rond Carré Studio, interieur, design

Interieur voor de nieuwe Orta Store, Sint-Gillis.

O’nonto en Jade leerden elkaar kennen op de middelbare school. Ze verloren elkaar uit het oog maar kwamen als prille twintigers weer in contact via een gemeenschappelijke vriend. Onlangs vierden ze hun 14 jaar als koppel. Een relatie die sinds de lancering van Rond Carré Studio alsmaar hechter en vooral intenser is geworden. “Het werkt in twee richtingen,” vertelt Jade. “Voelen we stress op het werk, dan lopen we ook thuis de muren op. Allebei. We kunnen in dat geval niet terecht bij elkaar voor wat afleiding. Anderzijds, wanneer een project slaagt, dan telt dat gevoel van trots ook dubbel.”

Veel speelruimte tussen thuis en de studio is er niet. Het koppel creëerde wel een fysieke afstand door een externe werkruimte te huren, maar in hun hoofd vloeien die twee werelden voortdurend in elkaar over. “En dat is helemaal oké,” zegt O’nonto. “In het verleden probeerden we meermaals om werk en privé gescheiden te houden. Zonder succes. Op restaurant analyseren we automatisch elk detail: de kleur van het plafond, het ontwerp van de menukaart … Ook als we reizen, kiezen we altijd bestemmingen waarvan we weten dat ze ons zullen inspireren voor toekomstige opdrachten. Dat gebeurt instinctief.”

Over de toekomst gesproken: waar dromen ze nog van als (artistiek) duo? O’nonto: “Verder groeien in wat we doen. En de scenografie voor een expo in het MoMA … dat zou fantastisch zijn.” Jade: “Maar met het BOZAR zijn we ook al tevreden, hoor!” En naast Rond Carré Studio nog een tweede liefdesbaby? Beiden: “50/50 procent kans.” (lacht)

Bernadette Antwerp

Zo moeder, zo dochter

Bernadette Antwerp, mode, merk, jurk, kimono

Charlotte en Bernadette de Geyter

Het was tijdens haar stage bij Simone Rocha in Londen dat Charlotte de Geyter de ingeving van haar leven kreeg: waarom geen modelabel oprichten met mama Bernadette? Ze hingen dagelijks met elkaar aan de telefoon en het gemis was groot. “We wisten dat we onze kans moesten grijpen,” zegt Bernadette die tot dan haar sporen had verdiend als aankoper bij onder andere Ralph Lauren en als ontwerpster van haar eigen breimerk Made by Bernadette. Zo gezegd, zo gedaan. Eind 2018 zaten moeder en dochter aan de onderhandelingstafel bij Net-a-Porter, klaar om de wereld te veroveren met hun kleurrijke bloemenjurken van zijde. Charlotte: “Onze prints zijn de basis, ze bepalen de esthetiek van elke collectie. Mijn liefde voor de natuur heb ik van mijn moeder. Terwijl ik teken, stuurt ze me vaak beelden van verschillende planten en bloemen ter inspiratie.” Daarnaast delen ze nog andere inspiratiebronnen, zoals kunst, oude films en iconische vrouwen van alle leeftijden. Dat ze zelf bijna 30 jaar schelen, beschouwen ze als hun belangrijkste troef. “We voelen ons allebei even goed in de kleren die we ontwerpen, en dat gevoel stralen we uit naar onze klanten,” aldus Charlotte.

De voorbije vijf jaar bouwden moeder en dochter de Geyter aan hun eigen wondere wereld. Behalve kleding en accessoires is er inmiddels ook een uitgebreide homeware-lijn met prachtige keramiek, geborduurde servetten, kussens en tafelkleden. Al speelde de meest waardevolle evolutie zich volgens Bernadette vooral af op persoonlijk vlak. “We hadden al veel gemeen, zoals onze humor en ons eeuwige optimisme, maar sinds we samenwerken is onze band sterker dan ooit. Ik merk het meteen als Charlotte een stressmoment heeft. Dan probeer ik de situatie te verlichten. Ze is een perfectionist, maar in de mode moet je de dingen soms relativeren, anders hou je het niet vol.” Charlotte: “In het begin vond ik het moeilijk om de juiste balans te vinden. We waren moeder en dochter, beste vriendinnen, en plots ook zakenpartners. Discussies zouden we voortaan uitpraten met het label in het achterhoofd, niet puur als moeder-dochter. Dat was een leerproces, voor ons beiden. We delen onze job, maar willen tegelijkertijd het plezier dat we altijd samen hebben beleefd niet verliezen.” Zijn er nog momenten waarop ze gewoon even moeder en dochter kunnen zijn? “Dat lukt opnieuw steeds beter,” meent Charlotte. “We zijn bijvoorbeeld net terug van een werktrip naar Zwitserland. Nu kunnen we samen wat ontspannen door over heel andere dingen te filosoferen.”

Jurk uit de SS23-collectie (© Phil Engelhardt)

Ze hebben verkooppunten in Zwitserland en de rest van Europa, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Canada, de Verenigde Staten, Mexico en zelfs Japan en Australië, en daarnaast vind je Bernadette Antwerp ook op alle luxe e-commerceplatformen, zoals MatchesFashion, Shopbop en natuurlijk Net-a-Porter, waar het ooit allemaal begon. Maar hoe groot en internationaal geliefd het Antwerpse label ook wordt – Sandra Bullock, Dakota Johnson en Chrissy Teigen werden al in een Bernadette-peignoir gespot – over de toekomst is het moeder-dochterduo duidelijk: “We zijn een groeiend bedrijf, maar zouden graag altijd een hechte, kleine familie blijven.”