Ontdek vier spannende films die je deze lente moet zien in de cinema. Grote liefde, tragedie of mysterie, er is voor elke wat wils.

LE BLEU DU CAFTAN

Halim en zijn vrouw Mina baten een traditionele kaftanwinkel uit in Marokko. Hun huwelijk is liefdevol maar aseksueel. Dat broze evenwicht gaat aan het wankelen wanneer Mina ziek wordt en Halim gevoelens ontwikkelt voor Youssef, hun nieuwe leerling-kleermaker. De Marokkaanse regisseuse Maryam Touzani huldigt in deze warme, sensuele film de liefde in al z’n verschijningsvormen. De Belgische Lubna Azabal (‘Rebel’) werd op het filmfestival van Valladolid uitgeroepen tot beste actrice. In Cannes kreeg de film een staande ovatie.

Vanaf 29 maart in de bioscoop.

WHAT’S LOVE GOT TO DO WITH IT?

De makers van ‘Love Actually’ en ‘Bridget Jones’ komen met nieuw (vuur)werk! Als documentairemaakster Zoe (Lily James) hoort dat haar jeugdvriend Kazim in een gearrangeerd huwelijk gaat stappen, vraagt ze om de bruiloft te mogen filmen. Naarmate het feest dichterbij komt, slaat de twijfel bij de Londense der- tigers toe. Hoe weet je of iemand de ware is? Kun je een beloftevolle toekomst hebben zonder gedeeld verleden? Een eersteklas Britse romcom met een snuifje Pakistan en – hoe kan het anders? – een leuke bijrol voor Emma Thompson.

Vanaf 8 maart in de bioscoop.

INSIDE

Een supersized New Yorks penthouse vol onbetaalbare kunst: het is eens iets anders dan de traditionele ‘gouden kooi’. Toch zou de dief Nemo (glansrol voor Willem Dafoe) er graag uit ontsnappen. Na een mislukte kunstroof zit hij her- metisch opgesloten, terwijl de tijd genadeloos wegtikt. Grote kunst kun je immers niet eten of drinken. Hoe geraakt Nemo levend uit de arty farty loft? Liefst met nog één hersencel die niet is geflipt … Psychologische horror van de bovenste plank.

Vanaf 15 maart in de bioscoop.

THE WHALE

De nieuwe Darren Aronofsky maakt een verpletterende indruk. En dat is geen flauwe toespeling op het gewicht van het hoofdpersonage. Charlie is een onge- lukkige, obese man die in rechte lijn toesnelt op een hartaanval. In extremis krijgt hij bezoek van een deur-aan-deur predikant, z’n vervreemde tiener- dochter en de goede vriendin met wie hij een groot verdriet deelt. Zware kost, gefilmd in een donker appartement waar de regen op inbeukt. En toch is deze film een gloeiend pleidooi voor oprechtheid. Met meer dan een knipoog naar Melvilles klassieker, het walvisverhaal ‘Moby Dick’.

Vanaf 8 maart in de bioscoop.