Een catwalk omgeven door een muur van water? Etienne Russo draait er zijn hand niet voor om. Voor de SS23-show van BOSS dook de Belgische scenograaf in het diepe en liet de modellen defileren tegen de backdrop van de haven van Miami. Opener Pamela Anderson kreeg, 25 jaar na haar vertrek bij Baywatch, een flinke splash in het gezicht maar onderging het uiteraard like a BOSS.

Dan laat je de internationale modepers en een select groepje influencers naar Miami vliegen voor een heerlijk zwoele ‘see now, buy now’-show, en dan ‘regent’ het non-stop. Met windstoten die zelfs een anker als Amber Valletta doen wankelen. Team BOSS hoopte op een verkwikkende zeebries maar kreeg een kletsnat spektakel in de plaats. Noem het voorbestemd, want het defilé stond helemaal in het teken van water – van een roze waterval bij de photocall tot een muur van fonteinen langs de catwalk, die aan het einde van de show was veranderd in een krachtige douche.

BOSS, show, catwalk, Miami, Pamela Anderson, Etienne Russo, Naomi Campbell

Geen enkel model en gezicht op de front row hield het droog.

“We wilden het publiek onderdompelen in een spetterend universum dat de popcultuur van Miami en de housemuziek van de vroege jaren 90 weerspiegelt,” vertelt Etienne Russo van het productiebedrijf Villa Eugénie. Zo gezegd, zo gedaan. Geen enkel model en gezicht op de front row hield het droog. De Belg maakt er al jaren een erezaak van om elk modedefilé om te toveren tot een gigantisch schouwspel. Met het Duitse kledingmerk HUGO BOSS klikt het intussen al een goede 20 jaar.

Waarom landde je ditmaal in de Magic City?

Etienne Russo: “Toen BOSS me een preview toonde van de nieuwe lente/zomercollectie, dacht ik instinctief aan Miami, een stukje tropische art deco aan de Atlantische Oceaan. Vloeiende en relaxed silhouetten in poederachtige, door de zon verbleekte tinten, die je hier makkelijk blootsvoets kan dragen op een zwoele zomeravond.”

Merk je dat de opzet en vormgeving van catwalkshows is veranderd de voorbije jaren?

“Tegenwoordig is een modeshow vooral een dankbare communicatietool voor een collectie en voor merken in het algemeen. Elke vorm van content, van de teasers tot de grande finale en de backstagebeelden, ondersteunt de korte levensduur van een seizoenscollectie. Daarom moet het set design nu meer dan ooit inspelen op deze nieuwe behoefte om een show te filmen en te delen op sociale media. Niet alleen door de merken zelf, maar ook door iedereen in de zaal. Ik beschouw het als een unieke kans om een rechtstreekse en dynamische dialoog te creëren tussen merk en consument.” 

Wat is voor jou het meest bijzondere moment als je aan een show werkt?

“Ik hou van het moment meteen na de briefing voor een nieuw defilé. Wanneer ik een collectie voor het eerst ontdek, racen er miljoenen ideeën door mijn hoofd. Dat is het beginpunt van een spannend en uitdagend creatief proces tussen het merk, de designers en mijn team. Maar ik kan ook de zogenaamde ‘fade to black’ niet weerstaan, wanneer een show op het punt staat te beginnen en we het bevel geven om de lichten te doven. Die paar seconden voordat de eerste look wordt onthuld blijven bijzonder…”

Enkele van onze favoriete looks:

De SS23’-collectie ‘BeYourOwnBoss’ is nu verkrijgbaar op boss.com en bij de BOSS-verkooppunten.