Honderd jaar geleden kwam de eerste Japanse whisky op de markt. Vandaag valt die ook bij ons steeds meer in de smaak, dankzij een verfijnd palet, oog voor esthetiek en één Japanse familie die de whiskywereld voorgoed veranderde.
Japanse whisky is populairder dan ooit
De invloed van de Japanse eetcultuur is overal voelbaar, je vindt geen Belgisch dorp meer zonder sushirestaurant of ramenbar. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat deze culinaire ontdekkingstocht zich nu uitbreidt naar dranken. Alles begon met matcha en sake, maar nu zijn ook Japanse whisky en gin aan een veroveringstocht bezig. En dat is vooral te danken aan één man die honderd jaar geleden zijn droom waarmaakte.
Hoe House of Suntory Japanse spirits op de kaart heeft gezet
In 1923 verlangde Shinjiro Torii ernaar om een whisky te creëren die zou passen bij het delicate smakenpalet van de Japanners en die hun eetervaring zou verbeteren. Torii koos de regio Yamazaki, aan de rand van Kyoto, als de geboorteplaats van de Japanse whisky. Het zachte water en de rijke natuur zorgen voor een unieke blend die uniek is aan de regio.
In 1937 kwam de Suntory Whisky Kakubin in haar kenmerkende vierkante fles op de markt. Bijna een eeuw later blijft dit de best verkopende whisky in Japan. Vandaag zet kleinzoon Shingo Torii de traditie voort bij House of Suntory in Yamazaki en de verschillende distilleerderijen in het hele land. Intussen werd ook Haku vodka op basis van rijst aan het portfolio toegevoegd, net als de bij ons geliefde Roku Gin op basis van zes Japanse botanicals.
De whisky Highball cocktail
Doorheen zijn honderdjarige geschiedenis kende Japanse whisky kent een rijke honderdjarige geschiedenis met verschillende highlights. Zo stonden de jaren 1950 en 1960 helemaal in het teken van de Highball, een lichtere manier om van whisky te genieten. Deze cocktail bestaat uit een mix van sterke drank en een koolzuurhoudende mixer, geserveerd over ijs in een hoog glas. De verfrissende combinatie werd een hit en staat nog steeds op de kaart van zowat elke Japanse bar en Izakaya. De populariteit van de Highball heeft dan ook bijgedragen aan de groei en erkenning van Japanse whisky wereldwijd.
Lost in Translation
Een ander hoogtepunt voor Japanse whisky - en voor House of Suntory in het bijzonder - is de film 'Lost in Translation' uit 2003 van Sofia Copolla. In het inmiddels iconische verhaal vertolkt Bill Murray de rol van Bob Harris, een beroemde acteur die naar Tokio reist om het gezicht te worden van Suntory whisky. In de film zien we hoe Harris een reclamespot opneemt voor de Hibiki 17 blended met de legendarische oneliner ‘For relaxing times… make it Suntory time.’ De rest is geschiedenis.
Verfijnd vakmanschap
Sindsdien zijn Japanse whisky's niet langer voorbehouden voor connaisseurs, maar wekken ze ook de nieuwsgierigheid op van avontuurlijke zielen op zoek naar iets bijzonders. Ze worden beloond met unieke smaakprofielen en een verfijnd ambachtelijk vakmanschap. Ook de vraag naar zeldzame Japanse whisky's is explosief gestegen, verzamelaars en liefhebbers gaan maar wat graag op zoek naar die ene fles die de magie van Japanse whisky belichaamt. Voor hen is 2023 een feestjaar, want om z'n honderdste verjaardag te vieren pakt House of Suntory uit met vier limited edition flessen: Yamazaki Mizunara 18YO en Yamazaki 12 YO, net als Hakushu Peated Malt 18 YO en Hakushu 12 YO.
Wie zich nog verder in de wereld van Japanse whisky wil verdiepen, kan binnenkort de documentairereeks bekijken van Roman Coppola met in de hoofdrol Keanu Reeves - al jaren lid van de Suntory-fanclub. 'The Nature and Spirit of Japan' zal de Japanse whiskycultuur verkennen geïnspireerd door harmonie met de natuur, Japans vakmanschap en de authentieke Japanse culturele ervaring. De docureeks is bedoeld om dieper in te gaan op het Huis van Suntory in relatie tot de Japanse cultuur in het algemeen. Ongetwijfeld een nieuw hoogtepunt voor Japanse whisky, waardoor de populariteit alleen nog maar zal toenemen.