Toen ‘The Ordinary’, aka een van onze favoriete beautymerken, met het voorstel kwam om CEO Nicola Kilner te ontmoeten in Amsterdam hoefden we geen twee keer na te denken. En zo trokken we op een zonnige lentedag naar het Noorden voor een gesprek met de inspirerende vrouw achter het merk.
Wat fascineert je aan de beautywereld?
“De schoonheidsindustrie zit vol geweldige mensen met een goed hart. Beauty verandert misschien niet de wereld, maar het kan wel veranderen hoe iemand over zichzelf denkt en extra portie zelfvertrouwen geven. Dat zelfvertrouwen kan vervolgens een positieve impact hebben op de wereld. Daarnaast staat de schoonheidsindustrie open voor verandering, uitdagingen en het anders doen, en dat spreekt me aan.”
Toen je samen met Brandon Truaxe ‘The Ordinary’ opstartte, was je slechts 24 jaar oud. Hoe was dat?
“Ik werkte eerder bij Boots in het Verenigd Koninkrijk, een grote drogisterijketen, waar ik Brandon ontmoette. Ik werd verliefd op Brandon’s visionaire en energieke ondernemersgeest. Werken bij een groot bedrijf gaf me waardevolle ervaring, maar ik wilde meer vrijheid en de mogelijkheid om dingen te verbeteren. Ik kon me volledig vinden in Brandon’s visie en wilde er heel graag deel van uitmaken. Dus besloot ik de sprong te wagen.”
Jullie startten samen ‘Deciem, The Abnormal Beauty Company’. Vanwaar de naam?
“Deciem is afgeleid van het Latijnse woord voor ‘tien’. Het oorspronkelijke plan was om gelijktijdig tien merken op te bouwen. In het begin was het eigenlijk niet alleen bedoeld als een schoonheidsbedrijf. Er waren daadwerkelijk concepten voor andere gebieden zoals mode en technologie. Maar ik denk dat we van nature werden aangetrokken tot de schoonheidsindustrie. En zo lanceerden we verschillende merken. The Ordinary was eigenlijk het elfde merk dat we lanceerden. Gelukkig zijn we dus niet gestopt bij tien, wat oorspronkelijk het plan was!”
Hoe heeft ‘The Ordinary’ de beauty industrie veranderd?
“Bij The Ordinary zijn we altijd vastbesloten geweest om de normen van de schoonheidsindustrie uit te dagen. Vanaf het begin wilden we een merk creëren dat zich richt op eenvoud, transparantie en betaalbaarheid. Onze benadering was om het overbodige weg te laten en hoogwaardige producten te ontwikkelen, ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. We omarmden een no-nonsense esthetiek en eenvoudige productnamen die de actieve ingrediënten duidelijk aangeven.”
“Bovendien staan we open voor feedback van consumenten en luisteren we actief naar hun behoeften en zorgen. We bouwden een sterke community op van beauty lovers die ons helpen bij het vormgeven van ons productaanbod. Dit stelt ons in staat om voortdurend te blijven evolueren.”
‘The Ordinary’ biedt betaalbare producten aan. Hoe slagen jullie erin om dergelijke lage prijzen te hanteren?
“De efficiëntie in onze processen stelt ons in staat om lagere prijzen aan te bieden dan traditionele schoonheidsmerken. Door gestandaardiseerde flesjes voor vergelijkbare producten te gebruiken, houden we de kosten laag. Daarnaast maken we gebruik van bestaand onderzoek naar ingrediënten, hoewel we steeds meer eigen testen doen naar claims en effectiviteit. Tenslotte hoeven we niet veel budget te steken in marketing, mond-tot-mondreclame doet het werk voor ons!”
Wat is jouw persoonlijke favoriete ingrediënt of product van The Ordinary, en waarom?
“Mijn persoonlijke favoriet is niacinamide, wat bovendien een van onze bestsellers is. Het maakt een merkbaar verschil voor de huid, helpt de teint gelijkmatiger te maken en verbetert de textuur. Ik vergelijk ons Niacinamide 10% + Zinc 1%-serum altijd met ‘laser in een flesje’.”
View this post on Instagram
Ik hou ook van koperpeptiden, die vind je terug in onze “Buffet” + Copper Peptides 1%. Dit is een van onze duurdere producten maar het heeft zo’n geweldige en bovendien langdurige effecten op de huid. Tenslotte ben ik een grote fan van ons Multi-Peptide Serum for Hair Density. Van nature heb ik immers heel fijn, dun haar en met ons haarserum voel ik echt een verschil. Het is interessant, want het werkt sneller dan je zou denken. Omdat je de gezondheid van je haarzakjes en je hoofdhuid verbetert, vertraagt de natuurlijke haaruitval. Dus verlies je minder haar en wordt je haar sneller dikker en voller dan je eigenlijk zou verwachten.”
Wat is de toekomstvisie van The Ordinary en welke stappen neemt het merk om die visie te realiseren?
“Onze visie is om voortdurend innovatieve en doelgerichte huidverzorgingsoplossingen te bieden tegen eerlijke prijzen. We willen de verwachtingen van onze klanten blijven overtreffen door het ontwikkelen van producten die écht een verschil maken in hun huidverzorgingsroutine. Daarom blijven we ons richten op onderzoek en ontwikkeling. Last but not least breken we een lans voor transparantie en educatie, waarbij we consumenten voorzien van de juiste informatie zodat zij geïnformeerde keuzes kunnen.”