ba&sh blaast intussen 20 kaarsjes uit. Hoog tijd dus om de rock 'n roll-chic Parisiennes én beste vriendinnen achter het merk te interviewen.
Tegenover me zit Sharon Krief, één tweede van het duo dat 20 jaar geleden ba&sh uit de grond stampte. Haar co-founder en wederhelft Barbara Boccara bestuurt intussen het schip, want aan werk geen gebrek voor deze Parijse dames. Toch Facetimet ze Barbara nog even vooraf. Met de warmste glimlach en een "t'es si belle aujourd'hui", voel je het meteen: deze beste vriendinnen zijn een succesvol modemerk later nog steeds even gek op elkaar.
Het begon allemaal... met een sleep-over
Hun verhaal startte toen de zeventienjarige Barbara een weekje via-via logeerde bij Sharon, voor een betere verbinding naar haar eindexamens. Dat bleek een van de belangrijkste weken van hun leven, want sindsdien lieten de twee elkaar niet meer los. Ze boekten al snel een vakantie, loodsten elkaar doorheen hun hogere studies, waren erbij toen ze het ja-woord gaven en zagen elkaars kinderen opgroeien. Toen een vriend uit de modewereld hen attent maakte op hun bijzondere stijlgevoel, sloegen de radars aan het draaien: waarom starten we geen merk samen?
"Destijds was er een grote gap tussen fast fashion ketens zoals Zara en de high fashion luxemerken. Wij wilden als merk daartussen staan door betaalbare luxe op de markt te brengen. Een jaar later openden we onze eerste winkel in Parijs. Nog steeds geloven we sterk in retail; klanten willen een universum betreden wanneer ze een winkel binnenstappen. Daarom lanceren we binnenkort ook onze eerste design/home collectie, opgebouwd rond die warme en huiselijke sfeer. Intussen heeft ons DNA zelfs Amerika veroverd en pas nog openden we een shop in Soho. Een absolute mijlpaal voor ons beiden om er tussen zo'n grote merken te mogen pronken en ba&sh in de streetstyle van New York te zien. We leven onze eigen Amerikaanse droom!"
Ba&sh to work
"Van bij het begin wilden we de ideale kleerkast creëren, van 8u ’s morgens tot 3u ’s nachts. Het is dan ook niet voor niets dat stijliconen zoals Kate Moss, Romy Schneider en Jane Birkin een blijvende inspiratiebron vormen. Vrouwen van ’s ochtends tot ’s avonds on the move, in draagbare kledij, steeds vrouwelijk, sexy - maar niet vulgair - en altijd (àltijd!) met een rock ’n roll kantje."
Die typische Franse 'je ne sais quoi', dus? "Wij zijn ons daar niet van bewust. Omdat we opgroeiden in Parijs, komt dat nonchalante erg natuurlijk. En dat spreekt aan. Voor het signature Bridget denim shirt en de Sally-jeans komen klanten al meer dan 10 jaar terug. Onze bedoeling is vooral om kledij te ontwerpen voor het meisje of de vrouw in de grote stad: werkende, feestende, liefhebbende, stralende. En dat op elke leeftijd. Zo is de jurk een stuk waar een ba&sh-meisje nooit zonder zou kunnen. Het is het meest vrouwelijke dat ze kan dragen, of dat nu naar het werk, een feestje of zelfs het strand is."
De zomer gaande houden, òòk in het najaar. Aan de telefoon maar dan met de voeten in het zand, een glas champagne vullend vanuit de waterkoeler.
En dat is precies waar het moodboard van de herfstcampagne 'ba&sh to work' op zal focussen: de zomer gaande houden, òòk in het najaar. Aan de telefoon maar dan met de voeten in het zand. Stel je voor dat je een glas champagne vult vanuit de waterkoeler, het kopieerapparaat gebruikt voor het printen van je vakantiealbums of met een donkere bril op naar een vergadering gaat. Veel tayloring, lavendel en tweed sets, sensuele shirts, oversized breisels en loafers. In deze collectie vervagen de grenzen tussen vakantie en werk.
Voor vrouwen, door vrouwen
Hun label is geïnspireerd door de krachtige spirit van sisterhood met het leidende principe 'born collective'. "Bij ba&sh, de samentrekking van onze namen, staat het &-teken dan ook voor de rest van het team, waarvan de meesten er al vanaf het begin bij waren. We zijn een hechte familie geworden die op alle belangrijke momenten in elkaars leven aanwezig is. Het is niet opzettelijk, maar van bij de start was 83% van ons team vrouwelijk. Met een vrouw aan je zijde krijg je ontzettend veel klaar. We vervullen zo veel rollen tegelijkertijd, en dat steeds met hart en ziel. 70% van onze job is problemen oplossen, maar met je beste vriendin naast je is het glas steeds halfvol. We kunnen het niet altijd eens zijn, maar onze vriendschap komt steeds op de eerste plaats. Zonder Barbara geen ba&sh."
100% natuurhart
Het merk heeft niet alleen een groot hart voor vrouwen, maar ook voor de natuur. Zo is 67% van hun materialen voor de FW23 collectie duurzaam. Tegen eind 2025 willen ze dat zelfs optrekken naar 100%. "Voor jeans is dat al volledig gelukt, maar intussen hebben we ook hard gewerkt aan onze circulaire werking. Klanten kunnen hun gebruikte stukken steeds inruilen voor een coupon, en New Yorkers kunnen al zo'n vijf jaar een jurk huren voor een bruisend weekendje uit. Ook op onze webshop waren we het eerste merk dat een huurservice aanbood."
Tot slot lanceerden ze pas nog een sustainable fiets in samenwerking met het Belgische Cowboy. "Wij ontwerpen voor vrouwen in beweging dus de link was snel gemaakt. In Parijs worden steeds meer straten autovrij gemaakt; Barbara ruilde haar wagen zelfs volledig in voor een fiets. De ideale match met ons merk dus, waar urban women aan het juiste adres zijn."