Over spiegelsokken en juichpakken

Geüpdatet op 3 oktober 2017 door Laure Vandendaele
Over spiegelsokken en juichpakken

WKBelgie

Gooooaaaaal’ is vast het mooiste woord uit het voetbal. Tijdens de vorige editie van het wereldkampioenschap sloop ‘vuvuzela’ in ons vocabularium, dit WK breiden we onze woordenschat uit met ‘spiegelsokjes’ en ‘juichpakken’.

Het zijn interessante tijden voor leergierige voetballeken. De voetbalanalyses met bijhorende onbekende termen vliegen ons om de bijna doof geschreeuwde oren (ook wij verliezen wel eens onze cool tijdens een spannend spelletje ballenballet) en ons vocabulaire breidt met elke gespeelde match uit. We krijgen ‘buitenspel’ vlotjes uitgelegd, herkennen Catenaccio-spel meteen en weten dat schwalbe vrij vertaald zoveel als ‘fopduik’ betekent.

Maar ook in de kantlijnen van het voetbal duiken naar goede gewoonte her en der nieuwe woorden op. Dé neologismen van dit wereldkampioenschap zijn ongetwijfeld ‘spiegelsokken’ (ook wel spiegelcondooms genoemd) en ‘juichpak’. Toch was de teleurstelling groot toen Google Images uitsluitsel gaf over de ware betekenis van de ‘spiegelsok’. Geen kokette met glanzende mozaïeksteentjes bezette zomersokjes (denk het Martin Margiela masker maar dan voor aan de voeten. Ace!) die na zonsondergang tot bewandelbare discoballen transformeren, wel in onze landkleuren gedrenkte opsmuk voor autospiegels. Opsmuk voor autopspiegels? Kwestie van je favoriete ploeg ook al rijdend steun te betuigen. De spiegelsokjes laten we met plezier aan ons voorbij gaan, al was het maar omdat de kleuren van de Belgische vlag vloeken met die van ons door hagelstenen gedeukt koetswerk.

spiegelsokken
Dan kijken we liever voetbal in een strak door onze noorderburen in het leven geroepen juichpak. De voetbalgekte inspireerde stylist Roy Donders (vooral geliefd bij blingminnende bewoners van woonwagenparken) tot het ontwerpen van een oranje trainingspak dat enkel en alleen gedragen mag worden wanneer het Nederlandse elftal een Braziliaanse grasmat betreedt. Het oranje pak groeide (mede dankzij de Hollandse prijs van 9,99 euro) uit tot een immens succes en is intussen overal uitverkocht. Dit tot grote spijt van Roy Donders zelf, die niets liever wou dan de volledige Nederlandse bevolking in een oranje juichpak te stoppen in de hoop de Nederlandse ploeg op die manier te stimuleren om concurrerende teams flink ‘op hun donders te geven’. Wij moedigen onze Rode Duivels verder aan in een 'morspak', een aftands allegaartje van speelkleren waarop biervlekken geen onherroepelijke schade aanrichten. 'Go Devils!'

RoyDonders
Roy Donders in zijn eigenste 'juichpak'

RoyDondersjuihpak