‘Tegendraadse lingeriefabrikant verovert geleidelijk Europa’ kopte De Tijd op 10 september 1997. Meer dan een kwarteeuw later doen de Van De Veldes nog steeds hun eigen ding, met beha’s, slipjes en swimwear die tot de absolute top behoren. ELLE sprak met Carole Lambert, sinds enkele maanden de nieuwe Head of Brands & Design.
Ze studeerde aan La Cambre, liep stage bij Elvis Pompilio, dan bij Maison Martin Margiela, en rolde nadien eerder toevallig in de wereld van lingerie. Als enige niet-Vlaming in Schellebelle voegde ze zich in 2003 bij het familiebedrijf Van De Velde. Ze dacht er hooguit drie maanden te blijven – om haar Nederlands bij te schaven – maar werd al snel part of the family. “De diepte en de rijkdom van de job overvielen me,” vertelt Lambert. “Als huisdesigner creëer je meestal slechts een klein deel van het geheel. Het is een onpersoonlijk proces: je levert jouw bijdrage en hebt weinig contact met andere afdelingen. Hier is dat helemaal anders; bij elk ontwerp ben je van begin tot eind betrokken.”
Carole werd bovendien betoverd door de kracht van lingerie. Hoe iets simpels als een goed zittende beha je zelfvertrouwen kan boosten. “Bij Van De Velde werken we aan iets dat niemand – of toch bijna niemand – te zien krijgt,” zegt ze. “De waarde moet dus elders liggen. Voor ons is dat de best mogelijke fit. Ik maak graag de vergelijking met denim. Voor sommigen is het een hele uitdaging om de perfecte jeans te vinden, maar zodra je je favoriete model hebt gevonden, wil je niets anders meer. En liefst in vele verschillende looks!”
Beha's testen
Dat verklaart het ruime aanbod van Marie Jo: voorgevormd, niet-voorgevormd, plunge beha’s, balconettes, push-ups en ook volle cups voor een maximale steun en ongeëvenaard comfort. En die mate van comfort nemen ze hier serieus in Schellebelle. Recht tegenover het departement productinnovatie – het enige mannelijke bastion in het gebouw – staat een immense ‘testkast’, met voor elke medewerkster meerdere modellen om in primeur uit te proberen. “Ik vind het belangrijk dat de klant geen miskoop doet. Daarom is het aan ons om te testen, te testen en nog eens te testen. We verzamelen zoveel mogelijk soorten boezems uit verschillende afdelingen, van IT en human resources tot productie.” Het is eens wat anders, van je werkgever een bikini krijgen met de boodschap op vakantie te gaan bruinen en glijbanen te beproeven. Maar het werkt, vindt Lambert. “Dat is de sterkte van Marie Jo: we zijn niet alleen bezig met hoe een specifiek model past maar nog meer met hoe het lééft.”
Eighties ster
Bij haar aanstelling als nieuwe Head of Brands & Design afgelopen zomer mocht Carole Lambert meteen de comeback van Étoile inluiden, Marie Jo’s besteller uit de eighties met een knipoog naar Jane Fonda en rollerdisco. Visueel is de huidige collectie een bijna exacte kopie van de setjes uit de jaren 80 – denk: transparante tule en parelbloemen in saffierblauw – maar op het vlak van comfort zorgde Lambert voor een hedendaagse twist. “Betere straps, soepele lycra … Oh, en hogere slips! De oude modellen waren extreem laag. (lacht) Het is heel verrijkend om in een groot archief als dat van Van De Velde te kunnen duiken. Ik analyseer graag wat we in het verleden zoal hebben gedaan. Soms maakten we goede keuzes, soms wat mindere. De tijd wijst het uit.” Of ze nog aan andere heruitgaven denkt? “Ja, maar zeker niet elk seizoen. We grijpen sowieso weleens terug naar bijzondere details van vroeger, zoals onze flower straps die al meer dan 20 jaar in de collecties zitten. Maar bepaalde schatten laat ik liever ongemoeid in het archief, anders zou het unieke ervan verloren gaan.”