Het einde van het academiejaar betekent eindejaarsshows! Op Movement#21 tonen de modestudenten van het Kask in Gent hun talent. Elle nam een kijkje bij de master studenten tijdens deze laatste hectische dag.
De collecties zijn af. De doorpassing van de modellen is gebeurd. Het grote werk zit erop. Ik sprak met de 3 masterstudenten over het afgelopen jaar, hun inspiratie en uitgangspunt.
Julie Vanelderen: "Don’t Turn The Light On."
Julie baseert haar volledige collectie op de vrouw afgebeeld in Woody Allen films. In het bijzonder op een fragment uit de film “A streetcar named desire.” De collectie gaat over een vrouw die haar eigen realiteit niet meer aan kan. Daarom steelt ze de realiteit van personages in kunstwerken. De vrouw neemt doormiddel van de kledij deze realiteit over.
Elk silhouet is gebaseerd op een kunstwerk. Dit zijn kunstwerken die Julie zelf koos. Ze zijn o.a. van Gerhard Richter, Johan Grimonprez en Martin Parr.
De collectie gaat van licht naar donker om de evolutie van de vrouw aan te tonen.
(Model: Violette Van de Vondel)
Nele Berckmans: "Eruv"
Een verassend startpunt kwam van Nele: Orthodoxe joden.
Nele besloot niet rond de bestaande vooroordelen te werken, maar rond haar eigen interpretaties van de cultuur. De collectie belichaamt het ogenblik dat iemand, opgevoed in de Joodse Orthodoxe traditie, voor een kruispunt staat: zijn eigen weg zoeken, of het pad volgen dat van hem wordt verwacht. Deze keuzemogelijkheid heeft voor Nele iets positief. Daarom werkt ze niet met de traditionele donkere kleuren, maar met een hoopvolle positief kleurenpalet. De oorspronkelijke kledingregels werden wel gerespecteerd. Er is weinig bloot te zien en de kledij wordt gelaagd gedragen.
De kraagjes zijn puur handwerk. Een tijdrovende bezigheid.
Er wordt veel met grafische prints gewerkt. Ze symboliseren de structuur en regels van de cultuur.
(Model: Annelies Hellem)
Ann-Sofie Merlier: "Please, Do Disturb."
Ann-Sofie liet zich inspireren door de teksten van Sigmund Freud over hysteria en spasmen. Als inspiratie greep ze terug naar de outsiders art van Arnulf Rainer. De sfeer die deze collectie uitstraalt is klinisch, erotisch en storend. Elk silhouet verbeeldt een moment opname van een spasme.
Om een klinische sfeer mee te geven, werkt Ann-Sofie vaak met wit. Het uitzicht van een kliniek short is een gebruikte inspiratiebron. Zoals voor de open rug bij dit silhouet.
Het erotische element vind je terug in de transparantie, en jurkjes die net iets te kort zijn of een net iets te diep zijn uitgesneden.
De dag nadien start Movement#21.
Movement#21
De eindejaarsshow vindt plaats in de Eskimo fabriek. Backstage maken zowel het 1ste, 2de, 3de bachelor en masters zich klaar. Het is er druk!
Zo kom ik 3de bachelor Stijn Van den Bulck tegen. Vol enthousiasme vertelt hij me over z'n collectie: "ik heb gezocht naar een andere manier om mannelijk stoer weer te geven via de well tailored man." Met de maffia als inspiratie voor de geklede stoerheid.
De modellen houden zich rustig bezig terwijl de show van start gaat.
Terwijl de catwalk druk bezit is, worden de overige modellen per student in een rij geplaast. Eerste stop: de backstage zelf. Daar wordt het haar (L' Oréal) en de make-up (Makeup Designory) voor een laatste keer gecontroleerd.
2de stop: weer aanschuiven
De allerlaaste correcties worden aangebracht en elk model krijgt een laatste check-up.
Laatste stop: de modellen staan achter de schermen klaar om te vertrekken. Het is hier donker en muisstil. De spanning is te snijden!
Na de show keren de modellen terug. De sfeer is uitgelaten.
Nog vlug een fotoshoot...
De show is goed verlopen. Voor de 3 master studenten is het nu allemaal voorbij. Nele's collectie valt in de prijzen zowel bij het Flanders Fashion Institute als bij Belmodo. Tijd voor een welverdiende vakantie!
(stagiaire Jolien Van Puyvelde)