Op zoek naar een nieuwe sport? Laat je uitdagen en inspireren door de fitness trends van 2024. Ze benadrukken het belang van zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid en bieden frisse, nieuwe manieren om actief te blijven.
1. Holistisch sporten
Sporten anno 2024 gaat lang niet over het fysieke aspect alleen. Steeds meer mensen zoeken naar holistische benaderingen die mentale welzijn en hormonale gezondheid integreert. Vrouwen worden zich steeds meer bewust van hoe hun hormonale cyclus invloed heeft op hun trainingsregime. Dit betekent het aanpassen van de intensiteit en soort oefeningen aan verschillende fases van de cyclus voor optimale gezondheid en welzijn. Wees niet verbaasd als je vanaf nu vaker over workouts als ‘hormoon yoga’ gaat horen.
2. Kleine boutique gyms
De opkomst van stijlvolle boutique gyms in ons land toont een voorkeur voor meer gepersonaliseerde en gespecialiseerde trainingsomgevingen. Deze fitness studios bieden unieke, op maat gemaakte ervaringen die aansluiten bij specifieke fitnessdoelen en -stijlen, ideaal voor wie iets meer (motivatie!) zoekt dan de vaak overweldigende en weinig aantrekkelijke fitnessketens.
3. Cozy cardio
Deze fitnessbeweging is de perfecte keuze voor wie al begint te zweten bij de gedachte aan sprints en gewichten. Cozy cardio werd – je raadt het al – bedacht en verspreid door jonge vrouwen op TikTok die vooral plezier willen halen uit bewegen. Voorbeelden zijn rustige yoga in je woonkamer omringd door geurkaarsen of wandelen op de loopband terwijl je favoriete serie speelt. Het is ideaal voor drukke ouders, werkende vrouwen en studenten die fitness willen integreren in hun hectische leven. Cozy cardio draait om het creëren van een gelukkige, huiselijke trainingsomgeving, waarbij het versterken van lichaam én geest vooropstaat.
4. Sociale sporten
Naast fysieke voordelen biedt groepsfitness een gevoel van gemeenschap. Activiteiten zoals pilates en yoga bieden een platform voor sporters om samen te komen en te genieten van gezamenlijke sportieve activiteiten. Sociale sporten zoals pickleball, tennis en padel nodigen bovendien uit om wedstrijden te organiseren en groepen gelijkgestemden te ontmoeten.
5. De grote pilates revolutie
Pilates is populairder dan ooit tevoren, en dit keer blijft het niet beperkt tot jonge vrouwen alleen. Met celebrities en atleten die de voordelen benadrukken, zien we een diversiteit in pilates-studio’s die allerlei variaties op de sport aanbieden, variërend van mat tot reformer oefeningen, geschikt voor elke leeftijd, alle fitnessniveaus en gericht op het verbeteren van flexibiliteit en kracht.
6. Data-gedreven workouts
Met technologische vooruitgang komen fitness-apps die trainings- en voedingsplannen personaliseren op basis van individuele data. Deze trend is perfect voor iedereen die zijn fitnessroutine willen afstemmen op z’n persoonlijke behoeften en voorkeuren – ook wie geen topatleet is. Het gebruik van smartwatches en andere geconnecteerde accessoires spelen daarin een belangrijke rol en zullen alleen nog populairder worden.
7. Outdoor avonturen
Laat je bij je volgende sportsessie leiden en uitdagen door de natuur in plaats van de loopband te bestijgen in een zweterige sportschool. Van trailrunning in het bos tot rotsklimmen en yoga op het strand, deze activiteiten bieden niet alleen een goede workout, maar ook een verkwikkende omgeving die je tot rust zal brengen. Het is de perfecte manier om fit te blijven en tegelijkertijd te genieten van de buitenlucht. Vind je ons Belgische weertje net te onvoorspelbaar voor sportieve avonturen? Ook reizen in het teken van sport zit in de lift. Bergbeklimmen in Zwitserland of een yoga retreat onder de Spaanse zon… Hiervan kom je fit en herboren terug.
8. Shopping als cardio
En dan doelen we niet op de legendarische oneliner van Carrie uit ‘Sex & the City’. Er is een nieuwe trend in opmars in grote sportwinkels, eentje die we niet meteen hadden zien aankomen. Sportmerken als Alo Yoga en Nike beginnen steeds vaker workout-sessies aan te bieden in hun winkels, waardoor klanten direct kunnen ervaren hoe de producten in actie zijn. Hoewel dit in sommige landen als de VS en de UK al een trend is, kunnen we alleen maar hopen dat dit binnenkort ook in België wordt gelanceerd.