Ook in 2024 zal quiet luxury blijven domineren, maar wie gaat dat betalen? Catawiki biedt de oplossing.

Stille luxe blijft dit jaar nog steeds de grootste esthetiek. Een dure grap dus, maar daar vormt de pre-loved industrie een welkome oplossing. Wij spraken met Fleur Feijen, expert mode bij online veilingplatform Catawiki, en vroegen haar naar dé items waarin we in 2024 tweedehands kunnen investeren.

Quiet luxury in 2024

Ook in 2024 zal ‘quiet luxury‘, bekend van The Row en de Roy-familie uit Succession, aan terrein winnen. De tijd van bling is voorbij, subtiel wint het van opzichtig, opvallende merklogo’s zijn uit en op TikTok is de ‘old money’-esthetiek een hit. Voor de investering in stille luxe staan kwalitatieve stoffen die levenslang meegaan voorop, zoals kasjmier, transparante zijde of boterzacht, glanzend vintage lamsleer. Ook het kleurenpalet is belangrijk, met aardetinten en donkere kleuren zoals bosgroen en paars die zelfs in de lente en zomer populair zullen blijven. Wat betreft merken wordt er gekeken naar hoog-kwalitatieve luxehuizen à la Hermès en Louis Vuitton, die niet voor niets al 150 jaar A-listers in de modewereld zijn.

Bron: Launchmetrics Spotlight

Eenmaal, andermaal, verkocht

Nu, we horen je wel denken “allemaal goed en wel, maar wiè gaat dat betàlen?”. Chanel vervijfvoudigde zijn prijzen dus die stille luxe wordt stilaan onbetaalbaar. Daarom trekken steeds meer mensen naar de pre-loved markt, zoals online veilingswebsite Catawiki. Dat is immers een erg betrouwbare partner als platform voor het kopen en verkopen van unieke objecten, beoordeeld en geselecteerd door bijna 300 interne experts. Zo ook Fleur Feijen, die themaveilingen organiseert voor bijzondere mode-items. Fleur weet als geen ander wat de meest waardevolle ingetogen stukken zijn voor komend jaar. Grootgebracht in een antiquairs familie werd de liefde voor mooi textiel en de waarde van oude spullen haar met de paplepel meegegeven.

Icone citation

Ik vind dat zelf erg leuk om te zien, die trots op een nationaal product zoals Delvaux.

“We kijken steeds naar de conditie en de marktwaarde om te kijken of het item de moeite is om in te investeren. Zo zijn we altijd in beweging, want iets wat vandaag niet interessant is, zullen we misschien volgend jaar wel accepteren. Wel houden we onze focus altijd op items waar vakmanschap centraal staat, van luxe ready-to-wear tot haute couture.”

Bron: Launchmetrics Spotlight

“Daarnaast onderscheiden we nep van echt. Dagelijks moeten we mensen teleurstellen dat ze een namaak item in handen hebben. Niet verwonderlijk natuurlijk als je weet dat 90% van de namaakwereld mode-gerelateerd is. Anderzijds verrassen we mensen soms als hun item net véél meer waard is dan ze zelf dachten.”

Birkin & co

Wat zijn dan de merken waarin we best tweedehands investeren dit jaar? “De vuistregel is dat je item in waarde verlaagt vanaf je de winkel verlaat. Bij bijvoorbeeld de Birkin bag van Hermès is dat helemaal anders. Omdat klanten vaak twee jaar in de wachtrij staan voor zo’n tas, heb je een bijzonder waardevol item in je bezit eenmaal je ‘m in handen krijgt. Dan kan je dus nòg veel meer geld vragen voor zo’n tas aangezien de Birkin via jou veel sneller bij de koper kan terechtkomen.”

Icone citation

Collectors items gedragen door celebs op de rode lopers, zien we meteen terug in de zoekcijfers bij ons.

Ook kostuumjuwelen van Dior doen het tegenwoordig erg goed, waarvan de winst nu met 15.000% verhoogd is. Wat betreft hedendaagse designers noemt Fleur de tassen van Bottega Veneta (zoals de Cassette of Sardine bag) en accessoires van Acne Studios. Ook CELINE is aan het boomen sinds het merk nieuwe designers in huis haalde.

Bron: Launchmetrics Spotlight

“Daarnaast kan het overlijden van een designer het merk in de pre-loved industrie een boost geven. Zo organiseerden we de dag na het overlijden van modelegende Vivienne Westwood meteen een themaveiling van haar iconische ontwerpen. Bij Thierry Mugler merkten we eveneens een enorme stijging in prijzen. Zo werd zijn rainbow jacket voor twintig- tot dertigduizend euro verkocht. Ook alles wat Virgil Abloh heeft aangeraakt, is als het ware in goud veranderd.”

Icone citation

De vuistregel is dat je item in waarde verlaagt de seconde dat het de winkel verlaat. Bij een Birkin bag is een volledig ander verhaal.

En dan zijn er nog de rode lopers, waarbij we rond deze tijd van het jaar steeds opnieuw zien hoe celebs collectors items in hun look integreren. Dat zien we dan meteen terug in de zoekcijfers bij ons.” Wat betreft België valt de ingebeitelde liefde voor Delvaux op. “Dat is een absoluut luxemerk, maar dan wel enkel voor en door Belgen. De vintage verkoop ervan reikt heel duidelijk slechts tot de Belgische grens, in het buitenland is er maar weinig vraag naar. Ik vind dat zelf erg leuk om te zien, die trots op een nationaal product.”

Bron: Launchmetrics Spotlight

Het leukste wat Fleur al binnenkreeg moeten de zijden Hermès sjaaltjes zijn. “Soms contacteert iemand me met een hele collectie van die sjaaltjes, waarvan de moeder ze jarenlang verzamelde. Dan vind je een uniek exemplaar waarvan er nog maar één bestaat en wordt die voor 2.000 euro doorverkocht. Geweldig toch?”

Icone citation

Dan vind je een uniek sjaaltje waarvan er nog maar één bestaat en wordt die voor 2.000 euro doorverkocht. Geweldig toch?

Verder vindt ze het leuk om lifestyle items van luxe modemerken te veilen, zoals een Gucci fiets, Chanel skilatten, een Hermès servies-set. “Of de koffers van Maison Ephtée, gemaakt voor de jetset van de wereld. Die zijn twee bij twee meter en kan je helemaal uitklappen tot een studio inclusief bed en kast. Hoe bijzonder is dat!”

Dé objecten om dit jaar in te investeren

Inspelend op de stille luxe die ook in 2024 zal blijven domineren, selecteerden de Catawiki-experts een aantal stukken die hun investering waard zijn en de trend weerspiegelen. Tactisch raden ze aan om vooral in de zomermaanden online rond te snuisteren. “Veel mensen zijn dan op vakantie en dus boks je ook tegen een stuk minder bieders op. Ook ga je best off-season op zoek naar je begeerde items zodat er dan veel minder vraag naar is. Koop die kasjmieren sjaal dus al lekker in de zomer en die designer zonnebril waarop je al zo lang aast in de winter.”

Bron: Launchmetrics Spotlight

Tassen zonder opvallend logo

“Grote modehuizen zoals Gucci, Dior en Bottega Veneta willen niet langer bekendstaan om hun logo’s. Dit jaar richten ze zich meer op het verfijnde vakmanschap van hun tassen, met name door de introductie van nieuwe gestructureerde vormen. In lijn met de trend van de laatste jaren zijn logo’s kleiner of ontbreken ze volledig. Een fashionista pikt ze er zo uit, maar als je niet thuis bent in mode zul je het merk niet altijd herkennen. Zo hebben de meeste handtassen van Yves Saint Laurent een zichtbaar YSL-logo, maar liefhebbers van stille luxe geven waarschijnlijk de voorkeur aan de Saint Laurent Manhattan lederen schoudertas, met zijn typische gestructureerde vorm en subtiele gouden druksluitingen.”

Bron: Launchmetrics Spotlight

Horloge met kleine kast

“De afgelopen tijd waren sporthorloges en technologisch geavanceerde smartwatches in trek, maar de grootte van de horlogekast is aan het afnemen en de ontwerpen worden subtieler en meer elegant, ook voor mannen.”

Thierry Mugler cut-out-jurk

“De lente- en zomershows van Thierry Mugler baarden dit jaar opzien met minimalistische, strakke, zwarte ontwerpen. Maar niets maakte meer indruk dan zijn doorschijnende jurken met zwarte cut-outs”

Bron: Launchmetrics Spotlight

Monochrome sjaals

“Monochrome sjaals in zalig zacht kasjmier zijn een essentieel unisex item dat de stijl van stille luxe belichaamt. Ze zijn verkrijgbaar in een breed scala aan kleuren, van neutrale tinten tot pompoenoranje of marineblauw. Niemand hoeft het merklogo te zien, tenzij je er toch voor kiest om het te tonen.”

Max Mara merinowollen jas

“Een tijdloze jas van hoge kwaliteit die je warm houdt en nooit uit de mode raakt – wat is een slimmere investering? De elegante lijnen en stoffen van Max Mara, zoals kasjmier, scheerwol en alpaca, behouden hun waarde of je ze nu vintage of nieuw koopt.”

Bron: Launchmetrics Spotlight