Tijdens de recente modeweek van Parijs onthulde Chanel een opvallende trend voor de herfst/wintercollectie 2024: de terugkeer van de gigantische hoed.
De Fashion Week van Parijs, een evenement dat onze modeharten sneller doet slaan, werd zoals steeds feestelijk afgesloten door Chanel. Creatief directeur Virginie Viard, die sinds Karl Lagerfelds overlijden aan het roer staat van het iconische modehuis, heeft een duidelijke visie voor de wintermode van komend seizoen, en die visie is… groots. Letterlijk.
De show was een ode aan de accessoires, met in de hoofdrol: hoeden. Maar niet zomaar hoeden, we hebben het over gigantische, flamboyante flaphoeden, versierd met Chanel’s iconische Camelia-bloem. Deze statement pieces stalen de show tijdens doorheen het hele defilé, waardoor het duidelijk is dat Chanel wil dat we groot denken – en dragen – volgende winter.
Op de catwalk, tegen een schilderachtige zonsondergang, paradeerden de modellen in draagbare silhouetten, lange mantels en opvallende hoofddeksels, met een doelgerichte tred. Deze vastberaden uitstraling, een kenmerk van Chanel, voelde dit seizoen intenser. Of de bestemming nu een chique wintervakantie of een drukke kantoordag, de collectie benadrukte een zelfbewuste elegantie, geschikt voor elke setting.
De klassieke Chanel-tassen en lange parelkettinger waren uiteraard ook present, tijdloze stukken die nooit uit de mode lijken te gaan. Echter, het waren de hoeden die alle aandacht opeisten, een duidelijk signaal dat grootse accessoires een sleutelrol zullen spelen en dat we onze raffia hoed ook bij kouder weer kunnen gebruiken.
Naast de gigantische flaphoeden, zagen we ook andere hoofddeksels de revue passeren. Er waren de satijnen en tweed petten, die leken alsof ze rechtstreeks uit een klassieke mannengarderobe waren geleend, een tikje ‘Peaky Blinders’ gemixt met Jennifer Lopez in ‘Jenny From the Block’.
En dan waren er de strikjes en bloemen in het haar, de meest draagbare haaraccessoires van allemaal. Deze gaven een speelse, maar elegante touch aan de looks, een grote trend die dus nergens heen gaat.
Wat deze collectie ons vertelt, is dat het tijd is om groot te denken – letterlijk. De boodschap van Chanel is duidelijk: accessoires zijn niet langer bijzaak, maar de hoofdzaak. Dus, terwijl je je voorbereidt op de winter van 2024, vergeet dan niet om je outfit te completeren met een statement hoed die hoofden doet draaien. Want als Chanel iets zegt, luistert de modewereld. En komend seizoen luidt het: go big, or go home.