Ontdek hoe Britse ontwerpster Clare Waight Keller haar rijke ervaring vermengt met de Japanse filosofie in haar tweede Uniqlo : C collectie.
Bij het luisteren naar Clare Waight Keller’s presentatie van haar collectie, wordt het snel duidelijk waarom ze Uniqlo koos voor haar grote comeback. Na haar vertrek als creatief directeur bij Givenchy in 2020, belichaamt Clare een no-nonsense filosofie die resoneert met de Japanse kledingketen. Haar vermogen om rechtstreeks vanuit Shanghai naar de presentatie in Londen te reizen zonder haar Uniqlo-pak te hoeven strijken (volledig kreukvrij!), of haar verlangen om een boterzachte handtas te ontwerpen waar haar laptop in past, benadrukt Keller’s focus op praktische, toegankelijke mode. De designer schept duidelijk plezier in het maken van draagbare stukken, maar begrijpt ook echt wat mensen willen. “Ik heb het gevoel dat ik nu iets creëer waar werkelijk nood aan is.”
Hoe verhoudt deze tweede Uniqlo : C collectie zich met tot vorige, haalde je ook inspiratie uit Londen, je geboortestad?
“De connectie ligt in de focus op beweging. Ik behield ook het gevoel van de culturele clash dat ik in Londen ervaar. Mensen dragen hier meer kleur dan op veel andere plaatsen in de wereld. Dat gemixt met de traditionele pakken, trenchcoats en kostuums vormt het DNA van deze collectie.”
Je gebruikte AI voor de prints, hoe kwam dat tot stand?
“De markt is zo verzadigd dat het zeer moeilijk is om originele designs voor prints te creëren. Dat was al een uitdaging toen ik bij luxemerken werkte. Dus ik wilde experimenteren met AI-leermachines zoals Midjourney. In het begin was het wat slordig, maar na wat finetuning kreeg ik interessante resultaten. In het huidige modelandschap is het moeilijk om niets te dupliceren, dus het was een goede oplossing, hoewel het een tijdrovende methode blijft.”
Kan AI de manier waarop ontwerpers werken in de toekomst veranderen?
“Ik denk niet dat het de job van een ontwerper zal overnemen. AI heeft niet het vermogen om in mijn hoofd te kruipen of te vertalen hoe ik me wil voelen in een jurk of hoe een stof moet bewegen. Het bevindt zich nog in een leerfase, dus misschien praten we er binnen tien jaar anders over.”
Ja, we houden allemaal van fantastische catwalkstukken, maar we willen er in het dagelijkse leven ook chic uitzien
Je reist nu veel naar Japan voor Uniqlo, hoe heeft dat jouw ontwerpen beïnvloed?
“Werken met een merk als Uniqlo is interessant, omdat het zoveel om stof en innovatie draait. Elke collectie is er wel een nieuwe ontwikkeling en soms is het niet eenvoudig om de innovaties voor één seizoen klaar te krijgen, dus ik dring altijd aan op stoffen die harder werken. De pakken in de collectie zijn bijvoorbeeld gemaakt van een stof die niet kreukt, en kledingstukken die normaal niet machinewasbaar zijn, zijn dat nu wel. Dit soort details vind je normaal niet bij andere high street-merken.”
“Ik heb nu ook een groter Aziatisch publiek. Interessant is dat ik daardoor moet nadenken over het klimaat. De vochtigheid en hitte maken ademend vermogen en wasbaarheid een belangrijke zorg. Het beïnvloedt mijn ideeën over stoffen, lichtheid en vormen. Nu ik zelf veel in dat klimaat heb gewerkt, begrijp ik het een pak beter.”
Wat heb je geleerd over de Japanse werkmentaliteit, het moet anders zijn dan wat je gewend was?
“Absoluut, er is allereerst die focus op perfectie, ongeacht de prijzen die ze aanbieden. Er is een echte waardering voor eenvoud. Dat gaat soms een beetje verloren in het tijdperk van sociale media en de huidige mode, het feit dat er eigenlijk schoonheid en waarde zit in simpele dingen. Hoezeer we ook houden van fantastische catwalkstukken, er is een realiteit, en dat is dat je er in je dagelijks leven ook chic en mooi wilt uitzien. Dat is een filosofie die ik zeer zeker deel.”
Voel je je vrijer als freelance designer voor een merk dan als creatief directeur, haalt het wat druk van de schouders?
“In zekere zin wel. In luxemode is de feedback tweeledig: je hebt de kritieken onmiddellijk na de modeshow, en dan nog eens wanneer de collectie in de winkels ligt. Dat is dus dubbel zo intens. Met Uniqlo : C ligt de focus puur op de producten en komt het oordeel van de klanten. De reacties zijn er dus vrijwel onmiddellijk.”
“Het is erg lonend om zoveel mensen te bereiken. Ik heb al vele jaren fans van mijn werk, maar zowat 10% van hen kon daadwerkelijk betalen wat ik creëerde. Nu krijg ik zoveel berichten via sociale media van mensen die blij zijn dat ze mijn stukken eindelijk kunnen dragen. Ik voel dat ik iets creëer dat daadwerkelijk nodig is. Het is zo spannend om items over de hele wereld uitverkocht te zien raken.”
Heb je een mentor, iemand naar wie je opkijkt?
“Niet zozeer één persoon, maar ik heb zoveel geleerd van verschillende mensen gedurende mijn carrière. Ik vind veel kracht bij andere vrouwelijke leiders in de industrie, aangezien we helaas nog steeds een minderheid zijn in dit veld.”
Je kreeg plots wereldwijde bekendheid na het ontwerpen van Meghan Markle’s trouwjurk in 2018. Vond je het leuk om in de schijnwerpers te staan of werk je liever achter de schermen?
“Er zitten voordelen aan beide. Meer mensen hebben zo mijn werk leren kennen en dat heeft me gebracht waar ik nu ben. Het was zeker een keerpunt, ook omdat het de eerste koninklijke bruiloft was die zo uitgebreid werd gecoverd op sociale media. Meghan was fantastisch om mee samen te werken en heeft een vergelijkbare kijk op tijdloze stijl, dus we hadden echt een klik en het was een geweldig moment voor ons beiden. Als vrouwelijke ontwerper die kans krijgen was geweldig.”
Shop onze selectie Uniqlo : C
De tweede drop van de Uniqlo : C SS24 verschijnt op 28 maart 2024 in de winkels en op Uniqlo.com