In het hart van Parijs, binnen de houten muren van Auguste Perret’s architectonisch meesterwerk, stelt L’Artisan Parfumeur ‘Il Était Un Bois’ voor. Een geur met sprookjesallures en gelaagde houtnoten, gevoed door parfumeur Caroline Dumur’s culturele inspiraties.

Nadat ze ons de aparte geurnoten – geroosterde boekweit, vetiver en cederhout – laat ontdekken, onthult Dumur de volledige compositie en verklapt ze hoe de magie in dit flesje tot stand kwam.

Je groeide op in Noord-Frankrijk en ontwikkelde een fascinatie voor Noord-Afrikaanse en Aziatische culturen. Hoe komen deze invloeden samen in de creatie van Il Était Un Bois?

Caroline Dumur: “De exacte invloed van deze culturen op mijn werk valt moeilijk aan te wijzen, het is eerder alsof ze mijn creativiteit voeden. Il Était Un Bois is heel speciaal voor mij omdat het verweven is met mijn herinneringen. Mijn liefde voor Noord-Afrika komt door mijn Tunesische echtgenoot en de kern van deze geur was vetiver. Vetiver is essentieel in Afrika, gebruikt in eten, wierook en zelfs water. Die diepe, verslavende noot is waar het voor mij allemaal begon.”

Caroline Dumur L'artisan parfumeur Il etait un bois

Parfumeur Caroline Dumur

L’Artisan Parfumeur heeft een gelijkaardige mix van Franse invloeden en referenties naar Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Is dat wat je aantrok om met hen te werken?

“Wat me vooral aansprak is dat deze geur deel uitmaakt van ‘La Collection’ van L’Artisan Parfumeur. Deze collectie streeft naar tijdloosheid, gefocust op pure ingrediënten. Il Était Un Bois gaat niet alleen over vetiver, het vertegenwoordigt de complexiteit van hout in al zijn facetten, wat typisch is voor de benadering van het merk.”

Je haalt vaak kunst, geschiedenis en literatuur aan als inspiratiebronnen. Geldt dat ook voor Il Était Un Bois?

“Kunst en parfum lijken op elkaar, beide roepen gevoelens op en hebben een textuur. Ik ben dol op fauvisme vanwege de levendige kleuren en dynamiek. Dat probeer ik in een geur te vatten. Ik vergelijk het ook vaak met mode, de multidimensionaliteit van een jurk, het volume van borduurwerk – dat vind ik net zo goed terug in parfums. Il Était Un Bois heeft die gelaagdheid, met licht en hout die elkaar afwisselen en versterken.”

De parfumnaam verwijst naar sprookjes. Hoe heb je deze magische sfeer in een geur kunnen vatten?

“Dat was het moeilijkste! Het mysterieuze zit in de complexe vetiver. Door het te mengen met andere noten, ontstaat er een fascinerende diepte. Het hout wordt op verschillende momenten anders geopenbaard, als een verhaal dat zich ontvouwt.”

Je hebt al veel bekende damesgeuren gecreëerd, maar meer recent ook unisex parfums. Hoe verschilt het creatieproces?

“Bij Il Était Un Bois lag de focus niet op gender, maar op de essentie en het verhaal. Het is een nicheparfum, dus ik kreeg de vrijheid om puur vanuit de grondstoffen te creëren.”

L’Artisan Parfumeur staat bekend om zijn houtgeuren. Hoe zorgde je ervoor dat Il Était Un Bois uniek bleef?

“Het was een uitdaging om het te onderscheiden van bestaande geuren zoals Méchant Loup en Bois Farine. De toevoeging van zoute, geroosterde toetsen geeft Il Était Un Bois een uniek karakter.”

Il Etait un Bois L'Artisan Parfumeur

Il Etait un Bois

Wat waren de grootste uitdagingen bij het ontwikkelen van dit parfum?

“Het was lastig om ‘licht’ in de geur te brengen en tegelijkertijd de houtnoten te accentueren. Werken met vetiver is uitdagend omdat het zich niet zomaar onthult in een samenstelling.”

Je zei eerder al dat je graag krachtige parfums maakt, maar zelf vooral intieme geuren draagt. In welke categorie zit Il Était Un Bois?

“Allebei. Er is dat stevige karakter, maar tegelijk ook het comfortabele en omhullende. Wanneer het met de huid versmelt, geeft het pas al zijn geheimen prijs.”

Il Etait un Bois eau de parfum, L'Artisan Parfumeur

Il  Etait un Bois eau de parfum, L’Artisan Parfumeur

Verkrijgbaar in België bij Necessities in Antwerpen, Senteurs D’Ailleurs in Brussel, Skins in Gent en Irina Kha in Luik.