Sommige persoonlijkheden springen eruit en blijven je bij, zoals Violette, de Creative Director of Makeup bij Guerlain. Met haar unieke stijl en innovatieve visie daagt ze continu de grenzen van beauty uit.

Violette Serrat weet als geen ander hoe je schoonheid à la Française bereikt. We ontmoeten de make-upartiest, founder en creatief directeur bij Guerlain voor een gesprek over haar indrukwekkende carrièrepad én haar favoriete French girl make-upproducten.

De schoonheid van Guerlain, hoe definieer je die?

“Voor mij is Guerlain het toonbeeld van een haute couture beautymerk. Door haar vakmanschap, geschiedenis, enzovoort, is het huis werkelijk uniek.”

Wat is je eerste herinnering aan Guerlain make-up?

“Als kind zag ik mijn grootmoeder, moeder, tante en de vrouwen om me heen altijd Météorites gebruiken; dus dacht ik dat wanneer je volwassen bent, je dit product moet gebruiken (lacht).”

Welke codes heb je doorbroken sinds je bij het huis kwam?

“Ik heb paletten met vrij unieke kleuren gecreëerd. Sommige met blauwe tinten, andere oranje en roze, Guerlain liet me echt mijn gang gaan en dat is ook de reden waarom ze me hebben aangenomen. Het Mystic Peacock-palette was een van de best verkopende. Ik hou ervan om het onverwachte te creëren. Guerlain en ik zijn verschillend maar ook gelijkaardig in veel opzichten. Het is de ontmoeting van twee generaties maar ik ben ervan overtuigd dat we het verleden niet hoeven te vergeten om modern te zijn, integendeel.”

oogschaduw guerlain

Mystic Peacock oogschaduwpalette, Guerlain

Shop hier

Welk product symboliseert het beste de balans tussen traditie en innovatie die je bij Guerlain brengt?

“Het perfecte voorbeeld is Météorites. Toen ik de wens uitte om dit iconische product te herwerken, stelde ik voor om zowel de formule als het parfum aan te passen, maar men raadde me onmiddellijk af dit te doen omdat consumenten erg gehecht zijn aan de viooltjesgeur. Aangezien ik niet gewend ben om een ‘nee’ te accepteren (lacht), en omdat ik geen fan ben van viooltjes in parfumerie en me niet kon voorstellen aan een project te werken dat niet bij me past, heb ik verder gezocht. We hebben studies gedaan en inderdaad, de gehechtheid aan de viooltjesgeur is erg sterk. Ik was verrast maar heb geluisterd, er rekening mee gehouden en besloot het parfum te moderniseren, het sensueler te maken, maar met behoud van de viooltjesbasis. Ik denk dat uiteindelijk iedereen tevreden is. Het was een mooie ervaring om zo te werken.”

Météorites Light Revealing Pearls of Powder, Guerlain

Météorites Light Revealing Pearls of Powder, Guerlain

Shop hier

Is het uitdagender dan creëren voor je eigen merk?

“Het is een compleet ander proces. En ik hou van beide. Uiteindelijk is het de taak van een creatief directeur om te kunnen creëren voor anderen, om zich in de plaats van andere consumenten te stellen. Ik ontwikkel al producten voor merken sinds ik twintig ben, dus dit is niet nieuw voor mij. Persoonlijk doet het me goed, het voedt me. Ik vind het heerlijk om voor mijn eigen merk te kunnen creëren, maar ook om deze ontwerpersrol voor Guerlain te hebben en niet meer de hoofdrolspeler te zijn. Het is niet beperkend, maar verrijkend.”

Is jouw mantra echt “the sky is the limit”?

“Ik sta inderdaad bekend om iemand te zijn die graag grenzen verlegt. Ik kan koppig zijn, geef niet snel op en ik denk dat dat de manier is waarop je grote dingen creëert. Guerlain is een huis van kwaliteit, we brengen alleen producten uit die aan een bepaald niveau voldoen, dus je moet altijd verder gaan. Maar ik ben geen tiran, ik hou ervan als dingen in een positieve sfeer gebeuren, wanneer alles met plezier wordt gedaan. Ik moet toegeven dat toen ik de chemicus van mijn merk anderhalf jaar liet werken om de kleur te krijgen waarvan ik droomde, hij er helemaal doorheen zat! Maar vandaag is iedereen tevreden, hij is zelfs trots, hij vertelde me dat zelfs zijn moeder die kleur draagt (lacht).”

Heb je een specifieke vrouw in gedachten wanneer je een product voor Guerlain creëert?

“Ik laat me erg inspireren door mijn Parijse vriendinnen die toch allemaal verschillend zijn, maar ik vergeet ook de klant niet die al 40 jaar trouw is aan Guerlain. Ik heb veel respect voor de klanten en wil niet dat ze zich vergeten voelen bij het zien van creaties die ze niet herkennen. Ik denk aan deze twee soorten mensen en ik creëer altijd met respect voor de ziel van het huis.”

3 professionele make-uptips van Violette

Hoe breng je een donkere lippenstift aan?

“Breng de lipstick aan met je mond dicht, niet open. Gesloten zie je de vorm van de lippen beter, kun je de contouren gemakkelijker tekenen en indien nodig corrigeren.”

Hoe vind je de juiste foundationtint?

“Test drie verschillende tinten op je kaaklijn. Waarom daar? Omdat de foundation perfect moet overgaan van je lichaam naar je gezicht. Waarom drie? Kies met het oog de tint die het meest juist lijkt, voeg een lichtere en een donkerdere toe en je zult meteen zien welke het beste in je huid opgaat. En dat is de juiste!”

Waar breng je je blush aan?

“Ik ben geen fan van het gebruik van blush voor contouring, ik breng het alleen aan op de wangen waar er een natuurlijke blos is, waar je van nature rood wordt.”